پژوهش و دانش آموزان
هفته پژوهش امسال از مدرسهها آغاز شد و در نخستین روز هفته پژوهش دو وزیر آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از پنج دانش آموز پژوهشگر برتر تجليل کردند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ پژوهشهای این دانش آموزان کاملاً کاربردی بود و دانش آموزان طرحهایی داشتند که میتوانست به ایده و در نهایت به محصول تبدیل شود.
دانش آموزانی که با وجود تعطیلی ۲۰ ماهه کلاسهای حضوری پژوهش را تعطیل نکردند.
تعدادی از دانش آموزان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفتند: که پژوهش را در این مدت در فضای مجازی و با حضور در پژوهشگرها با رعایت شیوه نامههای بهداشتی ادامه دادند.
براساس سند تحول آموزش و پرورش این وزارتخانه موظف است در هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرا دایر کند به این ترتیب باید تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی به ۷۰۰ پژوهش سرا تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش در این باره میگوید: در صدد افزایش این پژوهش سراهاست تا استعدادهای دانش آموزان در مدارس شناسایی و به این پژوهش سراها معرفی شود.
آقای نوری میگوید: دانش آموزان برای پژوهش همچنان نیازمند آزمایشگاه و کتابخانه مجهز هستند که آن از طریق اعتباری که در اختیار آموزش و پرورش است تأمین خواهد شد.
هر چند کتاب تفکر و پژوهش چند سالی است که به دست بچه رسیده است، اما بچهها از محتواهای پژوهشی در کتابها رضایت چندانی ندارند.
تعدادی از دانش آموزان در مصاحبه با ما خواستار به روز شدن کتابها در کتابخانهها و همچنین محتواهای پژوهشی در کتابهای علوم و فناوری هستند.
مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری هم قرار است به کمک این نوجوانهای پژوهشگر بیایند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میگوید: هماهنگیهای لازم در این زمینه شده تا دانش آموزان بتوانند در این مراکز حاضر شده و طرح و ایده خود را به محصول تبدیل کنند.
اختراعات این نوجوانان پژوهشگر به جشنواره جوان خوارزمی برای تبدیل به ایده و محصول راه پیدا میکند.
دانش آموزان پژوهشگر کشورمان تنها در پنج سال اخیر توانسته اند بیش از یکصد طرح اختراع و ابتکار را به ثبت ملی برسانند، نوجوانان پژوهشگر امروز هم در صورت اهمیت و توجه میتوانند یکی از مخترعان بزرگ آینده کشورمان باشند.