ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود
ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی یکشنبه ۲۸ آذر در سالن همایشهای صدا و سیما افتتاح میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در قالب ۱۶ کمیسیون تخصصی و به مدت ۱۲ روز در دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر حوزه و دانشگاه ادامه خواهد یافت.
حجت الاسلام دکتر رضا غلامی افزود: پنجمین جایزه علوم انسانی اسلامی نیز امسال همزمان با برگزاری ششمین کنگره به ۳ نفر از دانشمندان و پژوهشگران برجسته این حوزه اهدا خواهد شد.
وی گفت: کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی نیز همزمان با این کنگره نخستین بار برگزار میشود.
ادامه دارد...
وی افزود: به طور قطع برای همسان سازی حقوق معلمان باید تلاش شود تا روی کیفیت آموزش معلمان اثر خود را بگذارد و معلمان حق خود را نیز بگیرند.
آقای نوری تاکید کرد: رتبه بندی باید در سند بیاید و بعد روی آن بحث شود.
وی درباره آمادگی آموزش و پرورش برای دو مرحلهای شدن کنکور سراسری نیز گفت: باید ببینیم که دو مرحلهای شدن کنکور استرس دانش آموزان را کمتر خواهد کرد یا خیر.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کنکور استرس زاست و نباید به دانش آموزان بیشتر از این استرس وارد شود.
آقای نوری گفت: باید ببینیم که چقدر زمینه دو مرحلهای شدن کنکور را داریم و ما آن را بررسی و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
وی در مورد حضوری شدن امتحانات دانش آموزان افزود: باید ضعفهای کلاسهای مجازی دانش آموزان برطرف شود تا دانش آموزان با آمادگی بیشتری در امتحانات حضوری شرکت کنند.
سرمایه گذاری در پژوهش های علوم انسانی ناکافی است
رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها عموماً سطح نازلی دارد .
نشست خبری ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و کنفرانس ملی سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با حضور حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی، فرزاد جهانبین دبیر شورای سیاستگذاری، حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا صبح امروز برگزار شد.
حجت الاسلام رضا غلامی در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته پژوهش و خداقوت به جامعه علمی کشور، برگزاری ششمین کنگره علوم انسانیِ اسلامی با مشارکت شمار کثیری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و حوزوی را یک رویداد بزرگ علمی در جهان اسلام توصیف کرد که طی دهه اخیر توانسته نقش موثری در تحولات علوم انسانی به خود اختصاص دهد.
آقای غلامی افزود: با وجود دغدغه هایی که در سال های اخیر درباره شرایط نامطلوب علوم انسانی در ایران شکل گرفته است، هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش فوق العاده علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور وجود ندارد .
علوم انسانی در آموزش وپرورش ورشکسته محسوب می شود
این استاد دانشگاه ادامه داد: ابتدایی ترین مشکل علوم انسانی در ایران این است که رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش ما یک رشته ورشکسته محسوب می شود و به جهت کم کاری محرز آموزش و پرورش در تصویرسازی درست از علوم انسانی و کارکردهای آن برای دانش آموزان و اولیاء، اغلب دانش آموزان باهوش و پرانگیزه حاضر به تحصیل در رشته علوم انسانی و سپس ادامه آن در دانشگاه نیستند و به این خاطر، بخش مهمی از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها از استعداد لازم برای تحصیل در علوم انسانی برخوردار نبوده و بیشتر با انگیزه دریافت بی دردسر مدرک جذب دانشگاه ها شده اند.
غلامی افزود : اگر برنامه ای برای تغییر در شرایط ورودی دانشجو در علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، توصیه ما به مسئولین وزارت علوم این است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی را کاهش دهند و در تحصیلات تکمیلی نیز سیاست های سختگیرانه ای را در جذب دانشجو اعمال کنند.
کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاهها عموماً سطح نازلی دارد
رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گفت: به رغم زحماتی که اساتید در دانشگاه ها می کشند، سیستم آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها به گونه ای طراحی شده که کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه های ما عموماً سطح نازلی دارد و با دانشگاههای دیگر به ویژه دانشگاه های غربی فاصله چشمگیری مشاهده می شود. از طرف دیگر، نه تنها همچنان در علوم انسانی آموزش و پژوهش به درستی با یکدیگر پیوند نخورده است بلکه سرمایه گذاری در پژوهش های علوم انسانی ناکافی است.
غلامی با بیان اینکه نقد در دانشگاه های ما رونق چندانی ندارد، گفت: تا وقتی این رونق ایجاد نشود و مواجهه نقادانه با نظریه های جدید به یک رویه دائم در دانشگاه ها تبدیل نشود، علوم انسانی در ایران ارتقاء پیدا نخواهد کرد این در حالی است که/// نوآوری در علوم انسانی معمولاً مولود نقدهای بنیان افکن بر نظریه هاست.
رشته های میان رشته ای و چند رشته ای در علوم انسانی جدی گرفته نمی شود
وی ادامه داد: جدااز مسأله بی کیفیتی آموزش، فقدان سرمایه گذاری درست در پژوهش و بیرونقی نقد و به تبع آن، نوآوری، امروز خلاء حضور علوم انسانی در خیلی از عرصه های حیات اجتماعی به ویژه در عرصه فناوری های جدید احساس می شود و رشته های میان رشته ای و چند رشته ای در علوم انسانی جدی گرفته نمی شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گام های متنوعی را برای تحول در علوم انسانی به ویژه شکل گیری و تکامل علوم انسانیِ اسلامی برداشته است، افزود: اگر مسئولین کمک کنند، می تواند منشأ یکسری تحولات فراگیر در این علوم شود.
وی با اشاره به اینکه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پیش بینی کرده تا سرمایه گذاری خود را در جهت گسترش مطالعات کاربردی در علوم انسانیِ اسلامی افزایش بدهد، افزود: برگزاری کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی همزمان با برگزاری ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی، در همین جهت است. من لازم می دانم از دولت به خاطر استقبال از بسته های پیشنهادی این مجمع برای حل مسائل مسائل روز و مبتلابه کشور تشکر کنم؛ ما ان شاالله به این روند یعنی کمک فکری به دولت ها ادامه خواهیم داد.
اندیشه علوم انسانیِ اسلامی آشنایی با نظریه ای جهانی را نفی نمی کند
آقای غلامی افزود: از نظر ما، به روزسازی، کاربردی سازی و بومی سازی همه در نظام فکری علوم انسانیِ اسلامی وجود دارد و نباید این موارد را در عرض اسلامی سازی علوم مطرح کرد. به بیان دیگر، در اندیشه ما در علوم انسانیِ اسلامی نه تنها آشنایی به روز با نظریه های جهانی نفی نمی شود، بلکه این علوم در ساختار خود به کاربردی سازی و بومی سازی نیز توجه جدی را اعمال می کند لذا اگر علوم انسانیِ اسلامی را بپذیریم، به تبع آن، به روزسازی، کاربردی سازی و بومی سازی را هم پذیرفته ایم.