پخش زنده
امروز: -
مدیر حوزههای علمیه کشور : بیش از ۱۰۰ طرح مهم تحولی در حوزههای علمیه انجام خواهد شد که در این طرحها ۴۰ تا ۵۰ رشته ویژه حوزههای علمیه طراحی شده است.
.به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،آیت الله اعرافی اظهار داشت: ما در ارتباط با استانها و شهرها اساس را بر چند محور قرار دادیم، یک اینکه استانها از اختیارات بیشتری برخوردار شوند، بسیاری از مسائلی که به قم گرهخورده و لازم بوده که در قم رفع شود لازم بود که در استانها پیگیری و حل آن به استانها واگذار شود.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه دومین راهبرد ارتقا است، به معنای اینکه بسیاری از نیروسازیها و اجرای برنامهها در سطوح بالاتر برای تامین نیازها بدون نیاز به قم انجام گیرد، افزود: این ارتقا در محورهای مختلف است که توسعه سطوح عالی، درسهای خارج، رشتههای تخصصی و دهها عنوان دیگر الگو گرفته میشود و در استانها بهمنظور اینکه نهاد حوزه و روحانیت در مباحث علمی رشد و ارتقا یابند، پایهریزی میشود.
وی عنوان کرد: در میان راهبردهای کلان چه در سطح حوزه مرکزی و چه در حوزه شهرها ، طرح آمایش حوزه را مدنظر قرار دادیم و کارکردهای حوزه و روحانیت شناسایی که ۲۰۰ مورد بود و ۵۰ مورد آن احصا و انتخاب شد که در رشته سازی و تعاملات بیرونی طراحی و اجرای آن آغاز شد.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه جهتگیری در حوزه علمیه این است که بر اساس سند آمایش، خروجی هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه داشته باشیم، افزود: در این زمینه ۳۰ نهاد موردتوجه قرار گرفت و با آنها بهتدریج به تفاهمنامه، برنامه ۵ ساله و دبیرخانه دست یافتیم.
مدیر حوزههای علمیه کشور ظهار کرد: ۵۰ درس خارج فقه و اصول در سه سال گذشته در استانهای مختلف رسمی شده است.
وی اضافه کرد: حوزه علمیه امروز با آنچه که قدیم بود، متفاوت است، زیرا دنیا فرق کرده و تحولات امروز نسبت به گذشته فوق العاده عظیم و متفاوت است، مثلاً ضریب سواد در کشور زیر ۵۰ درصد بود، اما امروز بیش از ۹۰ درصد است و در نیمقرن شاهد رشد جمعیت و افزایش سواد و بالا رفتن ضریب سواد هستیم که سؤالات و نیازهای جدید و متنوعی را ایجاد میکند که به نوعی پاسخگویی به آن نیز دشوارتر میشود.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: حوزه وقتی حوزه است که ناظر به زمانه باشد و متناسب با زمانه به نیازها پاسخ دهد، ولی حوزه در این خصوص به نسبت آن رشد پیدا نکرده، ولی در جهات مختلف پیشرفتهایی را داشته است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به این که هم قوتها و دستاوردهای حوزههای علمیه زیاد بوده و هم اینکه مشکلات و ضعفهایی داریم که باید در جهت رفع آن تلاشهایی را انجام دهیم، ادامه داد: یک ضعف این است که بهتناسب این تحول علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ارتباطی و بینالمللی در ایران و جهان رخ داده نیرو تربیت نکردهایم، بهخصوص در حوزه کیفیت.
آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه یزد در پرتو تحولاتی که در این چند دهه رخ داده محورهای مختلفی در توسعه آن مدنظر بوده که همه با کارهای فرهنگی و حوزوی و دانشگاهی در ارتباط است، افزود: محور علمی و دانشگاهی یکی از این تحولات است که نمونه آن را ۹۰ هزار دانشجوی فعال در دانشگاههای این استان میتوان اشاره کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور اضافه کرد: حوزه ما متناسب با تحول وسیع دانشگاهی در استان یزد رشد پیدا نکرده است و مسائل زیادی به دنبال رشد دانشگاهی رخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه مسئله دوم، رشد صنعت و جامعه پیرامون آن است، عنوان کرد: این جامعه بزرگ صنعت با ۳ هزار واحد صنعتی و یک جامعه چند صدهزار نفری که در آن مشغول هستند، نیازها و مسائل مختلفی را نیاز پیدا میکند.
وی با تأکید بر اینکه یزد باید شناخته شود، مسائل امروز و فردای آن تحلیل و بر اساس آن نسبت به طراحیهای فرهنگی و حوزوی اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: ما بهعنوان نهادهای حوزوی باید این تحولات را بشناسیم و تلاش ما در سند آمایش توجه به این مسائل بوده است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه استان یزد در بحث کمیّت و کیفیّت مساجد رتبه نخست کشور را دارد، گفت: شاخصه هر هزار نفر یک مسجد در استان یزد رعایت شده، ولی نیازمند برنامهریزی برای دسترسی تمام مردم به مسجد و یک روحانی آموزشدیده در مساجد هستیم.