راه طولانی از کلاس مجازی تا سواد علمی
یک استاد دانشگاه عوامل گریز دانش آموزان از امتحانات حضوری را بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اراک؛ در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمونهای مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزشهای حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام میشود، دانش آموزان علاقهای به شرکت در آزمونهای حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام میشود اکثر دانشآموزان در آزمونهای غیر حضوری شرکت میکنند.
این در حالی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمونهای پایانی نوبت اول در دی ماه در تمامی مقاطع تحصیلی باید به صورت حضوری انجام شود و دانشآموزان چه در کلاسهای حضوری شرکت کنند و یا آموزش را بهصورت مجازی دنبال کنند باید سر جلسه امتحان حاضر شوند و امتحانات فقط برای دانشآموزانی که مبتلا به کرونا شده و یا عذر موجهی برای حضور در مدرسه دارند، بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
اگر چه تلاشهای زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرمافزارهای مختلف برای جلوگیری از تقلب دانشآموزان در آزمونهای مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلبها غیر ممکن است، جدی نگرفتن آموزشها و آزمونهای مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمونهای غیر حضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمونها، کسب نمرات عالی توسط دانشآموزان ضعیف، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانشآموز به عنوان آزموندهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانشآموزان علاقهای به آزمونهای حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمونهای غیر حضوری دارند.
تحلیلگر مسائل آموزشی استان مرکزی میگوید: این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانشآموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمونهای حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سالهای بعد نیز به علت نداشتن پیش دانستهها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.
حسین معافی میافزاید: دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهلانگاریها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمونهای نهایی بیشتر دیده میشود.
وی با بیان اینکه بیشک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عدهای به علت بیماری و یا بهانههای دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری میکنند و گرفتن آزمون غیرحضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانشآموزان و بیعدالتی شده و این رویه در نوبتهای بعدی بیشتر خواهد شد؛ افزود: پیشنهاد میشود که از دانشآموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.
استاد دانشگاه استان مرکزی گفت : با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانشآموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماریها و آسیبهای جسمی و روحی دانشآموزان در آموزشهای مجازی و همچنین برای جلوگیری از کمسوادی و عدم تلاش علمی دانشآموزان، شایسته است که اولیا فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمونهای حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سالهای بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.