پخش زنده
امروز: -
تجارت الکترونیک به فروش محصولات فیزیکی به صورت آنلاین گفته میشود، با این وجود میتوان آن را به صورت معامله تجاری که از طریق اینترنت انجام میشود نیز تعریف کرد.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، کسب و کار الکترونیکی به همه جنبههای فعالیت یک تجارت آنلاین اشاره دارد، در حالیکه تجارت الکترونیک به طور خاص به معامله کالا و خدمات اشاره دارد.
انواع مدلهای تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را در چهار گروه اصلی میتوان دستهبندی کرد. این چهار دسته میتواند به طور کامل همه معاملات الکترونیکی بین مصرفکنندگان و تجار را در بر گیرد.
تجارت به مصرفکننده (B2C): زمانی که یک کسب و کار کالا یا خدماتی را به یک مصرفکننده میفروشد (به طور مثال، زمانی که شما یک جفت کفش از یک خردهفروش آنلاین میخرید).
تجارت به تجارت (B2B): هنگامی که یک کسب و کار کالا یا خدماتی را به کسب و کار دیگری میفروشد (بهطور مثال، زمانی که یک کسب و کار نرم افزاری را به عنوان سرویس، برای سایر مشاغل میفروشد).
مصرفکننده به مصرفکننده (C2C): وقتی یک مصرفکننده کالا یا خدماتی را به مصرفکننده دیگری میفروشد (بهطور مثال زمانی که شما لباسهای تقریبا نوی خود را در سایتی، به مصرفکننده دیگری میفروشید).
مصرفکننده به تجارت (C2B): هنگامی که یک مصرفکننده محصولات یا خدمات خود را به یک کسب و کار یا سازمان میفروشد (به طور مثال زمانی که یک اینفلوئنسر در ازای دریافت پول، برای یک شرکت بزرگ تبلیغ و محصولات آن شرکت را به مخاطبان خود معرفی میکند).
هدف از تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک برای مشتریان، راحتی و آسایش زیادی را به ارمغان آورده است. امروزه، دیگر خریداران مجبور نیستند برای خرید هر محصولی، خانه را ترک کنند؛ فقط کافی است تا در وب سایت، بهصورت آنلاین به جستجوی چیزی که میخواهند بپردازند.
این نوع خرید به خصوص در مواردی که محصول مورد نظر مشتری، در شهر یا نزدیک محل زندگی آنها وجود ندارد، بسیار جذاب خواهد بود و به آنها کمک میکند تا ضمن صرفهجویی در زمان و انرژی، طیف وسیعتری از محصولات را خریداری کنند.
نمونههایی از تجارت الکترونیک
اکنون میخواهیم به چند نمونه از مواردی که به صورت تجارت الکترونیک خرید و فروش میشوند، بپردازیم:
خرده فروشی: عبارت است از فروش محصولات بهطور مستقیم و بدون واسطه به مصرفکننده.
دراپ شیپینگ: در این روش، محصولات از طریق شخص ثالث تولید و برای مصرف کنندگان ارسال میشود. در این روش دیگر لازم نیست که خردهفروشها اجناس را انبار کنند. در دراپ شیپینگ فقط کافی است که سفارش از مشتری گرفته و پس تماس با تامینکننده جنس، برای مشتری ارسال شود.
محصولات دیجیتال: درصد زیادی از تجارت الکترونیک را مواردی مثل دورههای آموزشی، کتابهای الکترونیکی، نرمافزارها یا آبونمانهایی تشکیل میدهند که باید به صورت آنلاین خریداری شوند.
عمده فروشی: محصولاتی که به صورت عمده فروخته میشوند. این محصولات معمولا به یک خردهفروش فروخته میشوند و پس از آن به دست مصرفکنندگان میرسد.
خدمات: شامل تبادل مهارتهایی مانند مربیگری، نوشتن، اینفلوئنسری و مارکتینگ است که به صورت آنلاین خریداری و پرداخت میشود.
مزایای تجارت الکترونیک
در پایان میخواهیم به برخی از مزایای تجارت الکترونیک و بررسی علت محبوبیت و گسترس روز افزون آن بپردازیم.
تجارت الکترونیک نیز مانند هر بازار دیگری، حول محور مصرف کننده میچرخد و گسترش پیدا میکند. این چرخه طی سالها تکامل و بهینهترین شکل خود را پیدا میکند. امروزه با گسترش وسایل دیجیتال و افزایش محبوبیت این وسایل در بین مصرفکنندگان شکل سنتی بازارها به طور کل تغییر کرده و فرصت خوبی هم برای کسبوکارهای کوچیک و هم کسب و کارهای بزرگ فراهم شده است. فرصتی که طی آن میتوانند مشتریهای خود را پیدا کنند و بازار آنلاین خود را گسترش دهند.