لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاهها
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بر ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: هر دانشگاه باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، آقای غلامحسین رحیمی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری که با محوریت «تبیین برنامههای هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰» در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، به ایجاد معاونت فناوری در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور باید در چند سال آینده اهتمام ویژهای به مقوله فناوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقالات چاپ شده در داخل و خارج مهمترین رکن افتخار آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی و همچنین نزدیک به همین تعداد نیز در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: ۸۰ تا ۸۵ هزار عضو هیأت علمی با میانگین یک و ۷ دهم در سال ۱۳۹۹ مقاله به چاپ رسانده اند، که این امر نشان دهنده حیات پربار تحقیقاتی است که در نهادهای علمی وجود دارد.
وی افزود: هیچ گرایش علمی وجود ندارد که خودش را از عرضه و چاپ مقالات در پایگاههای بین المللی مبرا بداند. در کشورمان تحقیقات اصیل و نابی انجام میشود که حرفهای جدیدی برای دنیا دارد.
آقای رحیمی در ادامه سخنان خود به گسترش مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی و همچنین بین المللی سازی تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از برنامهها و سیاستهای اجرایی بین المللی سازی مجلات چاپ داخل است. اعتبارات خوبی برای این امر وجود دارد تا مجلات بین المللی شده و به ویژه مجلاتی که در اسکوپوس و سایر پایگاههای معتبر نمایه شده اند تقویت کنیم تا سالیانه ۵ درصد به مجلات بین المللی شده اضافه شود.
وی در خصوص تحقیقات تقاضامحور خاطرنشان کرد: در این زمینه افراط و تفریط نباید صورت گیرد. استاد دانشگاه، صنعتگر و مدیر عامل شرکت نیست. اساتید باید کمک به تشکیل شرکتهای دانش بنیان کنند؛ نمیشود هم استاد برجسته بود و هم مدیر عامل یک شرکت رو به رشد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هم اکنون دورانی است که دانشگاهها و پژوهشگاهها باید کمک به پدید آمدن شرکتهای دانش بنیان کنند.
وی عنوان کرد: تحقیقات معطوف به کاربرد باید ملاک ارزیابی عملکرد اساتید باشد. از هر ۴ تحقیق که توسط استادان انجام میشود، یک تحقیق در راستای علم برای گسترش مرزهای دانش، ۲ تحقیق معطوف به کاربرد و یک تحقیق نیز مبتنی بر قرارداد است. این تحقیقات هسته اصلی تحقیقات دانشگاهها و پژوهشگاهها است.
آقای رحیمی افزود: خدمات فناورانه و تخصصی و علمی که دانشگاهها به بیرون میدهند نیز باید مؤلفه اصلی باشد.
به گفته وی دانشگاههای بزرگ باید دارای پارکهای علم و فناوری وابسته و یک یا چند مرکز رشد واحدهای فناور و بویژه تخصصی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاههای بزرگ کشور همچنین این ظرفیت را دارند که بتوانند به عنوان هسته علم و فناوری اهتمام ورزند.
وی افزود: باید به سمت آن برویم که شرکتها یا سازمانهای سرمایه گذار وابسته به دانشگاهها و پژوهشگاهها ایجاد شود تا به موازات بدنه علمی، پژوهشی و فناوری بتوانند در حوزه اقتصاد نیز فعالیت کنند و منشأ تجاری سازی بسیاری از تحقیقات دانشگاهی باشند.
آقای رحیمی در ادامه صحبتهای خود بر لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاهها تأکید کرد و گفت: کشور ما دارای سابقه علمی درخشانی است از این رو هر دانشگاه با توجه به آنکه در کدام شهر پدید آمده باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند و آن را به زبان علمی جدید بیان کند تا بتوانیم پیوند عمیق علمی با ریشههای خود بیابیم.
وی خاطرنشان کرد: در کنار تولید مقاله باید به تولید کتابهای معتبر نیز اهتمام ورزیم.