پخش زنده
امروز: -
امکان احراز هویت غیرحضوری متقاضیان حقوقی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، فراهم شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اثر این امکان که در راستای برقراری ارتباط برخط سامانه و تبادل سرویس با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده است، کلیه متقاضیان حقوقی دریافت خدمت از ایلند، اعم از شرکتها، موسسات، سرمایهگذاران و نیز وکلا از این پس میتوانند بدون مراجعه حضوری به سازمانهای ارائه دهنده مجوزهای حوزه زمین و از طریق پنجره واحد مدیریت زمین به نشانی iraneland.ir احراز هویت الکترونیکی شوند.
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که با نشان تجاری ئی- لند (E-Land) شناخته میشود، یکی از ۲۳ طرح اولویتدار دولت الکترونیک است.
ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهرهبرداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارشهای مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه ایلند است.
زمین، سامانهای است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راهاندازی شده که امکان استعلام غیرحضوری اشخاص حقوقی در ان فراهم است.
به عبارت دیگر زمین، سامانهای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم میکند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.
پنجره باز زمین برای استعلام اشخاص حقوقی
همراه داشتن انبوهی از اصل و کپیهای مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییرات شرکتها و وکالتنامههای اداری همواره یکی از معضلات اصلی انجام کارهای اداری به شمار میرود.
ساز و کار استعلام اشخاص حقوقی در ایلند بدین ترتیب است که اشخاص حقوقی میتوانند با مراجعه به درگاه سامانه و انتخاب گزینه ثبتنام به عنوان شخص حقیقی، احراز هویت شوند و ضمن ورود به قسمت «مشاهده و ثبت درخواستهای سایر اشخاص» و انتخاب گزینه «افزودن شخص حقوقی»، صرفا با وارد کردن شماره ملی شرکت، به عنوان مدیرعامل آن شرکت احراز هویت شوند و درخواستها و مجوزهای مورد نیاز را مدیریت نمایند. در راستای امکان استعلام اشخاص حقوقی، وکلا نیز مسیر مشخص استعلام خود را در سامانه دارند. به همین منظور، اشخاص حقیقی و مدیرعامل اشخاص حقوقی میتوانند در کارتابل شخصی خود یا شرکت مرتبط با خود به قسمت «فهرست وکلا» مراجعه نموده و با انتخاب گزینه «افزودن وکیل» و ورود اطلاعات مربوط به وکیل و وکالتنامه، نسبت به احراز هویت غیرحضوری و ثبت وکیل اقدام نمایند. پس از آن وکیل تعریف شده میتواند با ورود به سامانه از قسمت «مشاهده و ثبت درخواستهای سایر اشخاص» نسبت به مدیریت درخواستها و مجوزهای موکل خود اقدام نماید.
زمین و رصد تخلفات در استان قزوین
سامانه زمین در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان قزوین مورد استفاده و بهرهبرداری قرار دارد. این موضوع باعث شد تا چندی پیش، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از شناسایی یک هزار و ۷۰۰ تخلف در تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی این استان با استفاده از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خبر دهد.
بر اساس این گزارش، کاربری سامانه زمین در حال تسری به سطح کشور است و به زودی در استانهای اصفهان، زنجان و البرز نیز اجرا خواهد شد. گستردگی استفاده از این سامانه به گونهای در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی سازی بر عملکرد کلیه دستگاههای مرتبط با حوزه زمین و اراضی در کل کشور نظارت خواهد کرد.
معرفی دستگاهها با همکاری مطلوب
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری و حمایت همه جانبه دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و راهاندازی شده است و به عنوان یک پروژه حاکمیتی و فراقوهای در حال حاضر نیازمند برقراری همکاری و تعامل با بیش از ۴۰ دستگاه ذینفع است.
بر اساس آخرین ارزیابیهای انجام شده، دستگاههای اجرایی مرتبط که تا کنون همکاری مطلوبی با پروژه زمین داشتهاند عبارتند از: وزارتخانههای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمانهای تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ثبت اسناد و املاک کشور، راهداری و حمل و نقل جادهای و صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، شرکتهای پست ج. ا. ا، راه آهن ج. ا. ا و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز سازمان امور اراضی کشور، جنگلها، مراتع و آبخیزداری که سطح مطلوب و قابل توجهی از برقراری تعامل در پیشبرد اهداف این پروژه را ایفا نموده اند.
آخرین وضعیت سامانه زمین به عنوان دوازدهمین پروژه اولویتدار دولت الکترونیکی از میان ۲۳ پروژه شامل امکان گزارشگیری، پیشرفت ذینفعان، مدل مفهومی و سایر موارد در سایت e-monitor.ito.gov.ir قابل مشاهده است.