موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد که حاکی از موافقت این کمیسیون با نوری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس به این شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای یوسف نوری وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانههای کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و همچنین حساسترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعهای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول میباشند، امری بسیار مهم و حساس است.
در ادوار مختلف آموزش و پرورش تلاشهای وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان عزیز صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش ها، باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالشهای روبروی آن، نیاز به تحول دارد.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، موقعیت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامههای اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.
با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم میگردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
۱- با توجه به نامه شماره ۱۵۰۴۵۴/۸۰۰ مورخ ۲/۹/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به استعلام این کمیسیون، صحت مدرک دوره کاردانی ضمن خدمت ایشان در رشته امور تربیتی و همچنین دوره کارشناسی ناپیوسته ضمن خدمت ایشان در رشته برنامه ریزی امور تربیتی از دانشگاه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مورد تأیید قرار گرفت.
۲- با توجه به نامه شماره ۲۱۲۹۹۳ مورخ ۳۰/۸/۱۴۰۰، صحت مدرک کارشناسی ارشد ایشان با ارزش استخدامی و در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با عنایت به نامه شماره ۲۱۷۷۱۹ مورخ ۳/۹/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ادامه تحصیل نامبرده در مقاطع بالاتر با توجه به مصوبه ۴۳۲ مورخ ۳/۹/۱۳۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع بوده است. همچنین صحت مدرک دکتری ایشان در رشته مدیریت گردشگری کودک از پردیس شماره دو دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.
۳- با توجه به استعلامات انجام شده از بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مدت حضور ایشان در جبهههای دفاع مقدس ۵۵ ماه و ۱۷ روز و درصد جانبازی ایشان نیز پنج درصد میباشد.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- کیفیت بخشی فعالیتهای آموش و پرورش و تلاش در جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش
۲- بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان
۳- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان
۴- اجرای دقیق رتبه بندی معلمان
۵- ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ظرف یکسال
۶- تمرکز زدایی، مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان
۷- توجه به منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش
۸- اصلاح رویههای موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان
۹- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از نظر شاخصهای تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام، جامعیت و زمان بندی مطلوب ارزیابی میشود، ولی از جهت شاخصهای سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت متوسط میباشد.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۱ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۳۳ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۶ درصد از احکام نیز اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته است و در مقاطعی مدرس مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نیز بوده اند. با توجه به سابقه مدیرکلی ایشان در وزارت آموزش و پروش به خصوص مدیرکل برنامه و بودجه و همچنین بخشهای مختلف، بنابراین از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار هستند.
ایشان به بسیاری از چالشهای آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و با توجه به شناخت و تجربه خوبی که دارند و مشکلات آموزش و پرورش را میشناسند و از نزدیک لمس نموده اند، ایدههای تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه نمودند.
نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون
با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامهها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت نمود.