عرضه اولیه سهام، متناسب با کشش بازار
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است، گفت: متناسب با کشش بازار تا پایان سال، عرضه اولیه سهام دولتی و شرکتهای خصوصی انجام میشود.
به گزارش
گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما از خانه ملت؛ آقای مجید عشقی با بیان اینکه اگر فردی به دنبال کسب سود در مدت زمان کوتاهی هست، این بازار ممکن است در دورههایی پاسخگو نباشد، تصریح کرد: براساس آمارها، شاخص هر کدام از صنایع در بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها در بلند مدت سود بیشتری دارد مثلا یک سرمایهگذاری در روندی، بیست ساله، ده ساله و گاهی ۵ ساله در بازار سرمایه بسیار بهتر از سایر بازارهای مولد و غیرمولد نظیر ارز و سکه بازدهی داشته است.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این بودیم که حجم زیادی از مردم با تشویق زیاد از سوی شبکههای اجتماعی، رسانههای غیر رسمی و حتی رسمی وارد بازار سرمایه شدند و به طور مستقیم اقدام به خرید و فروشهای مستمری کردند و در ریزش بازار که دور از انتظار هم نبود، متضرر شدند و اکنون انتظار دارند، در یک بازه زمانی کوتاه بازدهی بالایی کسب کرده و جبران ضرر برایشان اتفاق افتد.
عشقی گفت: مشکل از همین جا آغاز میشود و باید افراد با دانش کامل و دریافت مشاوره خوب به بازار سرمایه وارد شوند و در آن به فعالیت ادامه دهند.
وی تصریح کرد: آیا هدف از سرمایه گذاری در بازار بورس این است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت سودی را دریافت کنیم و سپس خارج شویم؟ ابدا این گونه نیست اصالت در سهامداری حفظ ارزش دارایی و توسعه مستمر و پیوسته آن با بهره مندی از سود دهی شرکتها است و طبعا مصونیت بخشی از داراییها در شرایط تورمی را هم در پی دارد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد:، اما ورود مقطعی به نیت جلب بازدهی بالا آن هم بدون اطلاعات و تجربه مکفی واقعا ریسک بزرگی است. در سالهای کار حرفهای خود هیچگاه چنین چیزی را به کسی توصیه نکرده و نگفتهام که اشخاص پول ضروری کنار گذاشته شده خود را وارد بورس کنند تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت سودی را دریافت کنند.
وی با اشاره اینکه آسیب جدی را در سال گذشته از همین نقطه خوردیم، گفت: یک شخص منزل و خودروی خود را فروخته و در بازار بورس سرمایه گذاری کرد، آن هم در شرایطی که بازار بورس طبق همه تحلیلها در اوج خود قرار داشته مشخص است که به این فرد مشاوره درستی داده نشده است. امیدواریم بتوانیم با استفاده از ساختارهای روابط عمومی و آموزشی به بحث سواد مالی افراد بها داده و آن را افزایش دهیم تا بتوانند با چشم باز انتخاب کنند و از مزایای بیشمار بازار مالی بهرهمند شوند.