پخش زنده
امروز: -
معاون سرپرست آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در نخستین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی با بیان این که تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵تا ۱۰برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد، اظهار داشت: از دو جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژهای وجود دارد، آموزش و پرورش استثنایی، پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و حساسیت ویژهای بر روی آن در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.
وی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه میدهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه میدهد.
آقای حسینی گفت: شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استانها میتواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل دادههای غربالگری بین آموزش و پرورش، بهزیستی و وزرات بهداشت، استفاده از دادههای حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیتهای لازم برای دائمی شدن پایگاههای سنجش وارد شود.
معاون سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از جهت گیریهای نظام آموزش و پرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزشهای فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده سازی کامل شیوه نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطههای فعالیت شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استانها است.
حسینی با بیان اینکه دیرآموزان مظلومترین قشر دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: این شورا میتواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استانها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دانش آموزان شود.
وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان عادی، ارائه خدمات حرفهای به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفهای در این مراکز میتواند در دستور کار شورا قرار گیرد.
حسینی با بیان این که دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسب سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی میتواند مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونتهای ادارات کل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.
وی افزود: تأمین و مناسب سازی نیروی انسانی نیز از دیگر حیطههایی است که شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی میتواند به آن ورود پیدا کند.
حسینی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان، سالانه ده درصد از ورودیهای آموزش و پرورش باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد و این شورا باید در گرفتن سهمیههای استانی برای استثنایی تلاش کند.
وی تبیین بستههای تحولی آموزش و پرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامههای سه بسته تحولی سال گذشته سازمان، استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان ۵تا ۷ساله به منظور شناسایی مشکلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است.
حسینی در طرح هدایت در ادامه با بیان این که تاکنون ۶هزار و ۷۰۰تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان استان خراسان جنوبی اهدا شده است، گفت: در سال جاری ۷میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: همچنین در سال جاری و در قالب نهضت توان افزایی ۲ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان افزایی دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.