پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم در پیامی به نشست هم اندیشی «چگونگی تحول در علوم انسانی» گفت: برای تحول در علوم انسانی باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، " نشست هم اندیشی چگونگی تحول در علوم انسانی" به مناسبت بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبائی امروز دوشنبه ۲۴ آبان در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر محمد علی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامیبه این نشست گفت: «۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه طباطبائی فیلسوف، حکیم، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس معاصر است. او مظهر جامعیت، عقلانیت و تحول در علوم انسانی و اسلامی است. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبائی با الگوبرداری و الگوگیری از روش، منش و مجاهدتهای علمی و معنوی این دانشمند و چهره ماندگار در علوم انسانی کشور بتواند بیش از گذشته در مسیر تولید علم و تحول در علوم انسانی گام بردارد.»
وی گفت: «بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه بیانگر نقش راهبردی علوم انسانی اسلامی و احیاگران تراز علمی فرهنگی و تمدنی مانند امام خمینی و علامه طباطبائی میباشد.»
وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: «انقلاب ما در گام دوم رشد و تحول خود بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد چرا که علوم انسانی نقش نرمافزاری دارد و این نرمافزار باید متناسب با بافت تکنیکی و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.»
وی افزود: «یکی از چالشهای اصلی که مانع پویایی رشد و تولید علم میشود، توقف در حوزه ترجمه و تقلید صفر است. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرمودهاند ما با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم، ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت است. ما نباید همیشه در مقام شاگردی باقی بمانیم.»
زلفی گل با بیان اینکه تجربه زیستی انقلاب اسلامی تولید علوم انسانی اسلامی را از مرحله امکان به مرحله ضرورت تبدیل کرده است و لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است، گفت: «به طور مثال تا زمانی که در تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی الزامات و راهبردهای رشد علمی را نداشته باشیم و با نظریههای اقتصادی و غیر بومی بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل نماییم به استقلال اقتصادی نخواهیم رسید و تحت تأثیر چالشها و تکانههای ملی و بین المللی، نظام اقتصادی بسیار شکنندهای خواهیم داشت.»
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: «از سوی دیگر برای تحول در علوم انسانی باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه نماییم. بها دادن به نظریات، ایدهها و رویکردهای انتقادی و خلاقانه در دانشگاههای علوم انسانی، کرسیهای نظریه پردازی، نقد و آزاد اندیشی نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت.»
وی افزود: «با توجه به اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند دانشگاه اسلامی و سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر راهبردهایی همچون نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم، تسریع در فرآیندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی - پژوهشی، متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر، هنر مبتنی بر معارف اسلامی، تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون برنامهها و روشهای آموزشی و ارتقای کمی و کیفی مراکز فعالیتهای پژوهشی محقق خواهد شد.»
زلفی گل تاکید کرد: «در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دارد تا از همه ظرفیتهای مادی و معنوی خود برای تسهیل و تحقق اهداف برنامههای فوق استفاده نماید.»
وی افزود: «با توجه به این که تولید علم و تحول در علوم انسانی لازمه پیشرانی و بقای تمدنی کشور است، از همه اندیشمندان، صاحب نظران و دانشجویان حوزه علوم انسانی میخواهم تا با هوشیاری مضاعف و درک رسالت تاریخی و تمدنی خود به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی با هم افزایی و تشکیل شبکههای نخبگانی در سطح ملی و بین المللی نسبت به تولید علم و تحول علوم انسانی و در نتیجه پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام ویژه نمایند.»
در ادامه این نشست عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امیدواریم که این نشست زمینه این مطلب را فراهم کند که ما نقشه راهی برای چگونگی تحول در علوم انسانی پیدا کنیم.»
وی افزود: «پیام این نشست اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای استفاده از ظرفیتهای استادان در راستای تحول در علوم انسانی است.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «یک وجه از تحول در علوم انسانی، اسلامی سازی است که بدون مشارکت فعالانه و برنامه ریزی شده حوزههای علمیه محقق نمیشود و از همین جهت ما از استادان بزرگ حوزه مانند آیت الله اعرافی و بزرگان دیگر دعوت کردیم تا مقدمهای برای فعالیتهای مشترک باشد.»
وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی است، افزود:با وجود تلاش در راستای تحول در علوم انسانی، اما هنوز گامهای زیادی باقی مانده است که باید برداشته شود و فکر میکنیم در هیچ زمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیتی که در حال حاضر برای تحول در علوم انسانی وجود دارد را نداشتیم؛ چرا که نیروهایی در نظام انقلاب اسلامی تربیت شدند که هم تخصص دارند و هم اعتقاد به تحول دارند.»
معتمدی گفت: «نقش دانشگاه در پرداختن به تحول در علوم انسانی در راستای موازی کاری با دستگاههای دیگر نیست و ما دنبال تکرار کارهای دیگران نیستیم و به دنبال انجام کارهای زمین مانده در تحول هستیم. اساسیترین کاری که دانشگاه به دنبال آن است گفتمان سازی و تبدیل و ترویج یک گفتمان غالب در فضای استادی در مورد تحول در علوم انسانی است.»
وی افزود: ایجاد شبکههای ملی و بین المللی با حضور و فعالیت اندیشمندان و همه نهادهایی از جمله برنامههای پیش رو برای ایجاد هم افزایی و اقناع علمی در این حوزه محسوب میشود.