پایش ۷۶۰ مرکز دارالقرآن الکریم این هفته به ایستگاه پایانی میرسد
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه پایش ۷۶۰ مرکز دارالقرآن الکریم این هفته به ایستگاه پایانی خود میرسد اهداف کلان این پایش را برشمرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای میکائیل باقری در خصوص پایش مراکز دارالقرآنهای سراسرکشور گفت: بدون شک دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی است که با پوشش ۱۰۰ درصدی در جای جای میهن اسلامیمان فعالیت میکند و مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و گستردهترین واحد آموزشی قرآن با داشتن حدود ۷۶۰ مرکز دارالقرآن مأمن و مرکزی برای دانش آموزان علاقمند به آموزش قرآن در سطوح مختلف و به صورت تخصصی هستند.
وی افزود: مراکز دارالقرآن با حضور اساتید متخصص از بین فرهنگیان بزرگوارکشور به ارائه آموزشهای قرآنی در سطوح مختلف میپردازند و منابع و محتوای این مراکز نیز از مجموعه کتابهایی است که برای هر سطح به صورت جداگانه و به همت گروهی از مؤلفانی که برخی از آنها از معلمان و مدرسان مراکز دارالقرآن سراسر کشور هستند تألیف شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مراکز دارالقرآن الکریم به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سال ۱۳۷۸ تاسیس شده اند لیکن در ۱۰ سال اخیر فعالیتها و عملکرد این مراکز مورد ارزیابی و پایش قرار نگرفته بود امسال بعد از ۱۰ سال این مراکز را با حضور ۳۲ نفر از همکاران علاقه مندمان در این حوزه مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت که به صورت جهادی پای این کار آمدند و این مراکز را بر اساس فرمت و شاخصهایی که از قبل تعیین شده بود ارزیابی کردند.
وی تصریح کرد: شاخصهای ارزیابی دارالقرآن ها، بر اساس دستور العمل و اساسنامه، کتاب کار و شرح وظایف مشخص در اداره کل قرآن، عترت و نماز انجام میشود و این پایش روزهای پایانی خود را سپری میکند و حداکثر تا آخر هفته کار پایش مراکز دارالقرآن سراسر کشور به اتمام خواهد رسید.
آقای باقری ادامه داد: یکی از اهداف ما برای پایش تحقق پیش شرطهایی از جمله نیاز منطقه یا استان، فضای مناسب، دارا تجهیزات و امکانات مورد نیاز، داشتن نیروی متخصص و امکان بکارگیری نیروی متخصص در مرکز دارالقرآن است که این ۴ شرط برای اختصاص کد دارالقرآن مد نظر است.
وی افزود: البته به دنبال افزایش تعداد مراکز دارالقرآن نیستیم مگر اینکه بتوانیم کیفیت لازم را برای تاسیس یک مرکز دارالقرآن رعایت کنیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات ما در مورد مراکز دارالقرآن قدیمی بود نیاز بود تا اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری را به روز کنیم از جمله در این پایش به دنبال آن هستیم تا ببینیم مکان دارالقرآن متناسب با فعالیتها هست یا خیر و آیا نیاز به تجهیزات یا زیباسازی و تعمیرات دارد یا خیر و اینکه مراکز دارالقرآن در زیست بوم جدید چطور فعالیت کردند و پس از اتمام این کار اطلس جامع مراکز دارالقرآن کریم را با فناوریهای روز طراحی خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اهداف ما شناسایی مراکز فعال و تشویق آنها از لحاظ مادی و معنوی است وبه مدیران مراکز دارالقرآنی که از لحاظ فضا، امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و جذب قرآن آموز ضعف دارند تذکر میدهیم و مهلتی برای آنها تعیین میکنیم تا وضعیت خود را بهبود ببخشند و اگر در پایش بعدی متوجه شدیم که در وضعیت آنها تغییری ایجاد نشده است به ادارات کل آموزش و پرورش تذکر خواهیم داد تا وضعیت آنها را ارتقا دهند.
آقای باقری گفت: در همین راستا وظیفه خود میدانم از همه همکارانم در اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که مسئول دبیرخانه این پایش بودند به ویژه عزیزانمان در معاونت پرورشی و فرهنگی استان و اداره قرآن، عترت و نماز استان تشکر کنم، زیرا بسیار خالصانه در این امر خطیر ورود و این فرآیند عظیم را مدیریت کردند و همچنین از آن ۳۲ نفر عزیزی که به عنوان نخبگان قرآنی و پایشگر با ما همکاری کردند و در این اوضاع شیوع ویروس کرونا خطر سفر را به جان خریدند و از مراکز دارالقرآن به صورت حضوری بازدید و گزارش دادند کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام میدارم.