پخش زنده
امروز: -
رئیس مدرسه حکمرانی متعالی شهید بهشتی گفت: در چهل سال گذشته در حکمرانی موفقیتها و شکستهایی داشتیم که باید از آن به عنوان رشتهای تخصصی در آموزش استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدی غضنفری در حاشیه همایش حکمرانی متعالی، هدف پرداخت به این بحث را سرعت بخشیدن برای رسیدن به اهداف دانست و افزود: دانش مجموعهای از تجربیات است و اگر میخواهیم دانش حکمرانی مان بیشتر شود باید هر چه بیشتر تجربیات گذشته را به نسل جدید آموزش دهیم.
وی هدف مدرسه حکمرانی شهید بهشتی را تجمیع این تجربیات دانست و گفت: پس از تجمیع، تعلیم این دانش به نسلهای جدید و حکمرانان جوان از اهداف کار این مدرسه است.
آقای غضنفری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تحول در حکمرانی افزود: ما براساس همین نقطه نظر آموزشهایی برای قوه مجریه، قوه قضائیه و قوه مقننه آماده کردیم، تا به صورت کوتاه مدت در فرصتی مناسب آموزشها را اجرایی کنیم.
وی گفت: این اتفاق سبب میشود تا بهره وری مناسب، بیشتر و اینکه چگونه با مسائل و مشکلات که با آن مواجه هستند، راهکارها و تصمیمات بهتری بگیرند و به شاخص رشد ۸ درصدی با منابع محدودی که داریم برسیم.
رئیس مدرسه حکمرانی متعالی شهید بهشتی، با بیان این که ما در این مدرسه قائل به حکمرانی خوب نیستیم، افزود: پایههای این سبک حکمرانی غربی و مبنای کار ما حکمرانی متعالی اسلامی است و پاسخگویی، مسئولیت پذیری براساس مبانی دینی جزو مؤلفهای اصلی آن میباشد.
آقای غضنفری ادامه داد: معتقدیم حکومت از آن خداست و افرادی این نقش را به عهده گیرند که در جهت راه خدا قدم بردارند.
رئیس مدرسه حکمرانی متعالی شهید بهشتی تصریح کرد: مبانی حکمرانی خوب مثل شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و ... را براساس ارزشهای دینی در این مدرسه بازتعریف کردیم.
پیشنهاد غضنفری برای تاسیس «آزمایشگاه حکمرانی»
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی پیشنهاد کرد: برای بررسی آثار اجرای طرح و برنامهها بر شاخصهای کلان در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، «آزمایشگاه حکمرانی» تاسیس شود.
آقای مهدی غضنفری در سومین همایش ملی حکمرانی متعالی؛ مردم و تحول حکمرانی، چالشها و راهبردها در سالن همایشهای وزارت کشور با تبیین ضرورت تاسیس این آزمایشگاه گفت: مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به این ساز و کار نیاز دارند که هر تغییری که میخواهند در قالب طرح و برنامهها و مصوبات ایجاد کنند، آثارش را با استفاده از روشهای هوش مصنوعی بر دیگر پارامترها بررسی کنند.
وی افزود: پیچیدگی در این عرصه آنقدر زیاد است که وقتی تغییری در یکی از شاخصهای حکمرانی رخ میدهد آثارش را نمیتوانیم مشخص کنیم، مثلاً اگر یارانهها را افزایش دهیم میزان تاثیر آن بر آراء مردم در انتخابات یا تغییر روند مهاجرت چقدر است؟ محاسبه این تاثیرات آن قدر دشوار است که در دنیا آزمایشگاه حکمرانی ایجاد کردند.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تاکید کرد: نباید ارتقاء روشهای حکمرانی به عنوان مهمترین موضوع روز جمهوری اسلامی فراموش شود، زیرا پیگیری این موضوع از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان دغدغه دارند که نظام اسلامی به اهدافش برسد که برای تحقق این اهداف گامهای بلندتری باید برداریم و به حد کنونی بسنده نکنیم.
آقای غضنفری با تبیین اهداف و رسالت مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: ما در حکمرانی متعالی اسلامی میخواهیم اندیشه را به عمل تبدیل کنیم؛ مجموعه ارزشهای دینی در اختیار ماست که میخواهیم وارد زندگی مردم شود و این پیچیدهترین مسئلهای است که با آن مواجهیم.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: به عنوان نمونه نحوه مواجهه ما با مسائل اقتصادی و اجتماعی مانند بانکداری و ترافیک از موضوعاتی است که در سطح اندیشه، حرفهای بسیاری برای ساماندهی آن داریم، اما در عمل با این مشکل مواجهیم که این اندیشهها نتواند به زندگی مردم وارد شود.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان صرفاً اندیشه را بیان نمیکنند، بلکه از مسائل و نیازهای روز جامعه مانند نقدینگی هم سخن میگویند این نشان میدهد که اندیشه دینی باید وارد زندگی مردم شود و نباید این طور باشد که علمای دینی صرفاً به بیان کلی مسائل اکتفا کنند.
آقای غضنفری مهمترین ماموریت مدرسه حکمرانی را وارد کردن ارزشها به زندگی مردم دانست و افزود: درست است که حوزههای علمیه «فقه» را وارد زندگی مردم کردند، اما آن جنبه فردی دارد و فقه اجتماعی به اندازه کافی رشد نکرده است.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تاکید کرد: برای تامین نیازمندیهای اجتماعی در این خصوص به اجتهاد و تلاش فکری نیاز است تا برای مسائل جدید راهکار بیابیم وگرنه مجبور به استفاده از راهکارهای بیگانگان خواهیم بود.
وی گفت: حکمرانی در عصر جدید بسیار نرمتر شده است و دیگر مرزهای فیزیکی، مرزهای حکمرانی تلقی نمیشود چنان که در فضای مجازی اندیشه جوانان ما را به نحوی پرورش میدهند که گویی در نیویورک زندگی میکنند یا بالعکس افرادی در آن سوی دنیا، شیفته امام حسین (ع) میشوند.
آقای غضنفری تکثر قدرت را از دیگر ویژگیهای عصر جدید در مقوله حمکرانی دانست و افزود: علاوه بر حکومت ها، بخشهای خصوصی هم منشاء اثر هستند پس به شبکهای نیاز داریم که این دو را به هم پیوند دهد چنان که نمیتوانیم هدف گذاری اقتصادی برای رشد هشت درصدی را بدون مشارکت بخش خصوصی محقق کنیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: ما با جامعهای مواجهیم که در آن آرزوهای متنوعی وجود دارد پس در قانون گذاری باید به این تنوع و نیازهای جامعه متکثر توجه شود به عنوان نمونه عدهای در جامعه با طرح صیانت از فضای مجازی مخالفت میکنند، پس باید آنان را قانع کرد.
وی تاکید کرد: مسیرهایی که باید به هدف برسیم یکسان نیست پس حکمرانی سختتر شده است و باید مردم را برای پیشبرد اهداف با خود همراه کنیم؛ در حکمرانی نوین، موفقیتها آن طور که دلمان میخواهد به اندازه کافی نیست، چون اندیشههای متکثری در جامعه وجود دارد که باید به هم نزدیک شود.
آقای غضنفری با تبیین آثار حکمرانی در جوامع بشری در قالب قوای سه گانه گفت: نخستین کارکرد حکمرانی مشخص کردن سیاست ها، دیگری اجرای سیاستها و سومین کار در رفع تزاحم هاست.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی افزود: اگر حکمرانی در هر یک از این حوزهها به خوبی انجام نشود، حکمرانی به درستی انجام نمیشود.
وی ارزش ها، اهداف و برنامهها را سه مقوله مهم در موضوع حکمرانی متعالی دانست و گفت: اینها همان مقولاتی است که در آن با مشکل مواجهیم، چون به لحاظ نظری، محتوای فوق العادهای در اختیار داریم که راه را از مبدا تا معاد به ما نشان میدهد، اما وقتی به اهداف میرسیم کار سخت میشود و زمانی که میخواهیم برنامه بنویسم، کار سختتر هم میشود؛ تبدیل ارزشها به شاخصها، اهداف و برنامهها بسیار دشوار است.
آقای غضنفری در بخش دیگری از اظهاراتش با ابراز تاسف از برگزار نشدن دورههای آموزش حکمرانی در صحن و کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی گفت: البته انبوه مشکلات ما از این جا آغاز میشود، زیرا اگر نتوانیم سیاستها را به اهداف و برنامه تبدیل کنیم با برنامهها و قوانین ناقص و متضاد مواجه میشویم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تصریح کرد: این مدرسه میتواند در عرصه اجرا و انتقال تجارب در حوزه حکمرانی ایفای نقش کند تا پس از چهل و چند سال از انقلاب با گماردن افراد بی تجربه در مسئولیتهای حساس، هزینهها اتلاف نشود.
وی افزود: میتوانیم ابتدا نیروهای جوان را آموزش دهیم و بعد در مسئولیتها قرار دهیم مدرسه حکمرانی میتواند افراد را برای تصدی مسئولیتهای اجرایی آماده کند و برای این هدف، انبوهی از دورههای تخصصی را تدارک دیدیم.
آقای غضنفری گفت: در عرصه اجرا افراد با انگیزهای داریم، اما برخی تجربیات خوب یا بد در نظام اجرایی تکرار میشود، چون اصول حکمرانی متعالی را آموزش ندادیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، هماهنگی را از دیگر مقولات مهم در عرصه حکمرانی متعالی دانست و افزود: ما به فرا حکمرانی و حکمرانی شبکهای نیاز داریم تا بخشهای خصوصی و دولتی کنار هم قرار گیرند.
وی حکمرانی محلی را از دیگر نیازها در مقوله حکمرانی متعالی دانست و گفت: قرار است در بودجه ریزی عملیاتی، اختیارات خوبی به استانها داده شود و هر استان باید برنامه مستقلی داشته باشد.
آقای غضنفری، بازخورد، سنجش و شاخصها را از دیگر مقولات مهم مرتبط با حکمرانی متعالی برشمرد و افزود: هر چیزی که قابل سنجش نباشد قابل مدیریت هم نیست پس شاخصها را باید مشخص کنیم تا بدانیم چقدر باید رشد کنیم وگرنه اجرای طرح و برنامهها بدون رصد شاخصها مانند رانندگی با چشم بسته است که یا به مقصد میرسیم یا به دره سقوط میکنیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، امنیت و رفع تزاحم را بخش سوم حکمرانی متعالی دانست و گفت: اگر بخواهیم برنامههای تدوین شده را به خوبی اجرا کنیم و مسیر را به درستی پیش رویم به فضای امن نیاز داریم که این امنیت در جمهوری اسلامی وجود دارد و باید بدانیم که غیر از این، موفق نمیشویم.
وی تصریح کرد: امنیت هم برای مردم لازم است و هم برای سرمایه گذاران، البته اخیراً برخی سرمایه گذاران نگرانیهایی در این باره دارند که امیدوارم نگرانی آنان درست نباشد.
آقای غضنفری آزادی در بیان اندیشه، عدالت، سرعت و دقت را از مقدمات حکمرانی متعالی برشمرد و تاکیدات رئیس قوه قضاییه را بر این موضوعات ارزشمند دانست.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: اهمیت شاخصهای ملی آنقدر زیاد است که کاش پیشنهاد دهیم مقامات عالی رتبه کشور، مانیتورهایی در دفاترشان قرار دهند و شاخصهایی مانند رشد اقتصادی، قیمت کالاها، تورم و بازار سرمایه را مدام رصد کند تا ببینند که در این شاخصها چقدر پیش میرویم.
وی تاکید کرد: حکمرانی سختترین وظیفهای است که روی کره خاکی میتواند وجود داشته باشد پس نباید در این خصوص ساده انگاری کرد، این عرصه بسیار پیچیده محسوب میشود و خیلی ظلم است که آن را ساده بگیریم.
آقای غضنفری افزود: پیچیدهترین سازه صنعتی مانند هواپیما پس از تعمیر به حالت نخست باز میگردد، اما مقولات اجتماعی در حوزه حکمرانی اگر باز شود دیگر به حالت قبل باز نمیگردد مانند ناآرامیهای اجتماعی که حتی اگر مهار شود دیگر نمیشود جامعه را به شرایط قبل از آن بازگرداند.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در پایان این مدرسه را «دارالفنون دوم» ایران دانست و تاکید کرد: باید مقوله حکمرانی متعالی را جدیتر بگیریم و بهترین حکومت در دنیا باشیم که این قابل تحقق است تا سرافرازی این موفقیت تجلی یابد.
آقای اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نیز در این همایش سخنرانی کرد.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی پیشنهاد کرد: برای بررسی آثار اجرای طرح و برنامهها بر شاخصهای کلان در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، «آزمایشگاه حکمرانی» تاسیس شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدی غضنفری در سومین همایش ملی حکمرانی متعالی؛ مردم و تحول حکمرانی، چالشها و راهبردها در سالن همایشهای وزارت کشور با تبیین ضرورت تاسیس این آزمایشگاه گفت: مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به این ساز و کار نیاز دارند که هر تغییری که میخواهند در قالب طرح و برنامهها و مصوبات ایجاد کنند، آثارش را با استفاده از روشهای هوش مصنوعی بر دیگر پارامترها بررسی کنند.
وی افزود: پیچیدگی در این عرصه آنقدر زیاد است که وقتی تغییری در یکی از شاخصهای حکمرانی رخ میدهد آثارش را نمیتوانیم مشخص کنیم، مثلاً اگر یارانهها را افزایش دهیم میزان تاثیر آن بر آراء مردم در انتخابات یا تغییر روند مهاجرت چقدر است؟ محاسبه این تاثیرات آن قدر دشوار است که در دنیا آزمایشگاه حکمرانی ایجاد کردند.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تاکید کرد: نباید ارتقاء روشهای حکمرانی به عنوان مهمترین موضوع روز جمهوری اسلامی فراموش شود، زیرا پیگیری این موضوع از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و ایشان دغدغه دارند که نظام اسلامی به اهدافش برسد که برای تحقق این اهداف گامهای بلندتری باید برداریم و به حد کنونی بسنده نکنیم.
آقای غضنفری با تبیین اهداف و رسالت مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: ما در حکمرانی متعالی اسلامی میخواهیم اندیشه را به عمل تبدیل کنیم؛ مجموعه ارزشهای دینی در اختیار ماست که میخواهیم وارد زندگی مردم شود و این پیچیدهترین مسئلهای است که با آن مواجهیم.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: به عنوان نمونه نحوه مواجهه ما با مسائل اقتصادی و اجتماعی مانند بانکداری و ترافیک از موضوعاتی است که در سطح اندیشه، حرفهای بسیاری برای ساماندهی آن داریم، اما در عمل با این مشکل مواجهیم که این اندیشهها نتواند به زندگی مردم وارد شود.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان صرفاً اندیشه را بیان نمیکنند، بلکه از مسائل و نیازهای روز جامعه مانند نقدینگی هم سخن میگویند این نشان میدهد که اندیشه دینی باید وارد زندگی مردم شود و نباید این طور باشد که علمای دینی صرفاً به بیان کلی مسائل اکتفا کنند.
آقای غضنفری مهمترین ماموریت مدرسه حکمرانی را وارد کردن ارزشها به زندگی مردم دانست و افزود: درست است که حوزههای علمیه «فقه» را وارد زندگی مردم کردند، اما آن جنبه فردی دارد و فقه اجتماعی به اندازه کافی رشد نکرده است.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تاکید کرد: برای تامین نیازمندیهای اجتماعی در این خصوص به اجتهاد و تلاش فکری نیاز است تا برای مسائل جدید راهکار بیابیم وگرنه مجبور به استفاده از راهکارهای بیگانگان خواهیم بود.
وی گفت: حکمرانی در عصر جدید بسیار نرمتر شده است و دیگر مرزهای فیزیکی، مرزهای حکمرانی تلقی نمیشود چنان که در فضای مجازی اندیشه جوانان ما را به نحوی پرورش میدهند که گویی در نیویورک زندگی میکنند یا بالعکس افرادی در آن سوی دنیا، شیفته امام حسین (ع) میشوند.
آقای غضنفری تکثر قدرت را از دیگر ویژگیهای عصر جدید در مقوله حمکرانی دانست و افزود: علاوه بر حکومت ها، بخشهای خصوصی هم منشاء اثر هستند پس به شبکهای نیاز داریم که این دو را به هم پیوند دهد چنان که نمیتوانیم هدف گذاری اقتصادی برای رشد هشت درصدی را بدون مشارکت بخش خصوصی محقق کنیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گفت: ما با جامعهای مواجهیم که در آن آرزوهای متنوعی وجود دارد پس در قانون گذاری باید به این تنوع و نیازهای جامعه متکثر توجه شود به عنوان نمونه عدهای در جامعه با طرح صیانت از فضای مجازی مخالفت میکنند، پس باید آنان را قانع کرد.
وی تاکید کرد: مسیرهایی که باید به هدف برسیم یکسان نیست پس حکمرانی سختتر شده است و باید مردم را برای پیشبرد اهداف با خود همراه کنیم؛ در حکمرانی نوین، موفقیتها آن طور که دلمان میخواهد به اندازه کافی نیست، چون اندیشههای متکثری در جامعه وجود دارد که باید به هم نزدیک شود.
آقای غضنفری با تبیین آثار حکمرانی در جوامع بشری در قالب قوای سه گانه گفت: نخستین کارکرد حکمرانی مشخص کردن سیاست ها، دیگری اجرای سیاستها و سومین کار در رفع تزاحم هاست.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی افزود: اگر حکمرانی در هر یک از این حوزهها به خوبی انجام نشود، حکمرانی به درستی انجام نمیشود.
وی ارزش ها، اهداف و برنامهها را سه مقوله مهم در موضوع حکمرانی متعالی دانست و گفت: اینها همان مقولاتی است که در آن با مشکل مواجهیم، چون به لحاظ نظری، محتوای فوق العادهای در اختیار داریم که راه را از مبدا تا معاد به ما نشان میدهد، اما وقتی به اهداف میرسیم کار سخت میشود و زمانی که میخواهیم برنامه بنویسم، کار سختتر هم میشود؛ تبدیل ارزشها به شاخصها، اهداف و برنامهها بسیار دشوار است.
آقای غضنفری در بخش دیگری از اظهاراتش با ابراز تاسف از برگزار نشدن دورههای آموزش حکمرانی در صحن و کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی گفت: البته انبوه مشکلات ما از این جا آغاز میشود، زیرا اگر نتوانیم سیاستها را به اهداف و برنامه تبدیل کنیم با برنامهها و قوانین ناقص و متضاد مواجه میشویم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی تصریح کرد: این مدرسه میتواند در عرصه اجرا و انتقال تجارب در حوزه حکمرانی ایفای نقش کند تا پس از چهل و چند سال از انقلاب با گماردن افراد بی تجربه در مسئولیتهای حساس، هزینهها اتلاف نشود.
وی افزود: میتوانیم ابتدا نیروهای جوان را آموزش دهیم و بعد در مسئولیتها قرار دهیم مدرسه حکمرانی میتواند افراد را برای تصدی مسئولیتهای اجرایی آماده کند و برای این هدف، انبوهی از دورههای تخصصی را تدارک دیدیم.
آقای غضنفری گفت: در عرصه اجرا افراد با انگیزهای داریم، اما برخی تجربیات خوب یا بد در نظام اجرایی تکرار میشود، چون اصول حکمرانی متعالی را آموزش ندادیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، هماهنگی را از دیگر مقولات مهم در عرصه حکمرانی متعالی دانست و افزود: ما به فرا حکمرانی و حکمرانی شبکهای نیاز داریم تا بخشهای خصوصی و دولتی کنار هم قرار گیرند.
وی حکمرانی محلی را از دیگر نیازها در مقوله حکمرانی متعالی دانست و گفت: قرار است در بودجه ریزی عملیاتی، اختیارات خوبی به استانها داده شود و هر استان باید برنامه مستقلی داشته باشد.
آقای غضنفری، بازخورد، سنجش و شاخصها را از دیگر مقولات مهم مرتبط با حکمرانی متعالی برشمرد و افزود: هر چیزی که قابل سنجش نباشد قابل مدیریت هم نیست پس شاخصها را باید مشخص کنیم تا بدانیم چقدر باید رشد کنیم وگرنه اجرای طرح و برنامهها بدون رصد شاخصها مانند رانندگی با چشم بسته است که یا به مقصد میرسیم یا به دره سقوط میکنیم.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، امنیت و رفع تزاحم را بخش سوم حکمرانی متعالی دانست و گفت: اگر بخواهیم برنامههای تدوین شده را به خوبی اجرا کنیم و مسیر را به درستی پیش رویم به فضای امن نیاز داریم که این امنیت در جمهوری اسلامی وجود دارد و باید بدانیم که غیر از این، موفق نمیشویم.
وی تصریح کرد: امنیت هم برای مردم لازم است و هم برای سرمایه گذاران، البته اخیراً برخی سرمایه گذاران نگرانیهایی در این باره دارند که امیدوارم نگرانی آنان درست نباشد.
آقای غضنفری آزادی در بیان اندیشه، عدالت، سرعت و دقت را از مقدمات حکمرانی متعالی برشمرد و تاکیدات رئیس قوه قضاییه را بر این موضوعات ارزشمند دانست.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: اهمیت شاخصهای ملی آنقدر زیاد است که کاش پیشنهاد دهیم مقامات عالی رتبه کشور، مانیتورهایی در دفاترشان قرار دهند و شاخصهایی مانند رشد اقتصادی، قیمت کالاها، تورم و بازار سرمایه را مدام رصد کند تا ببینند که در این شاخصها چقدر پیش میرویم.
وی تاکید کرد: حکمرانی سختترین وظیفهای است که روی کره خاکی میتواند وجود داشته باشد پس نباید در این خصوص ساده انگاری کرد، این عرصه بسیار پیچیده محسوب میشود و خیلی ظلم است که آن را ساده بگیریم.
آقای غضنفری افزود: پیچیدهترین سازه صنعتی مانند هواپیما پس از تعمیر به حالت نخست باز میگردد، اما مقولات اجتماعی در حوزه حکمرانی اگر باز شود دیگر به حالت قبل باز نمیگردد مانند ناآرامیهای اجتماعی که حتی اگر مهار شود دیگر نمیشود جامعه را به شرایط قبل از آن بازگرداند.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در پایان این مدرسه را «دارالفنون دوم» ایران دانست و تاکید کرد: باید مقوله حکمرانی متعالی را جدیتر بگیریم و بهترین حکومت در دنیا باشیم که این قابل تحقق است تا سرافرازی این موفقیت تجلی یابد.
آقای اسماعیل احمدی مقدم رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نیز در این همایش سخنرانی کرد.