پخش زنده
امروز: -
مقامات آمریکایی درباره عواقب تداوم اخلال در زنجیره تامین کالا در این کشور هشدار دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، بحران در زنجیره تامین کالا به کاخ سفید رسید. این گزارش می افزاید رئیس دفتر سابق کاخ سفید درباره عواقب تداوم اخلال در زنجیره تامین کالا در آمریکا هشدار داد. میک مالوِینی (Mick Mulvaney) در گفتگو با این شبکه تلویزیونی هشدار داد که بحران در زنجیره تامین کالا در آمریکا باعث ایجاد هزینه برای مردم آمریکا خواهد شد. وی در این گفتگو درباره روشهایی توضیح داد که دولت آمریکا میتواند از آنها برای پایان دادن به بحران زنجیره تامین کالا استفاده کند. یکی از راههایی که میک مالوینی پیشنهاد کرد همکاری دولت آمریکا با بخش خصوصی برای بهبود دادن وضعیت زنجیره تامین کالا است.
میک مالوینی درباره علت بروز اختلال در زنجیره تامین کالا در آمریکا گفت: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در این مشکل مقصرند. وقتی بحث اقتصاد پیچیدهای مثل اقتصاد آمریکا مطرح است احتمالا جای تعجب ندارد که بخش خصوصی و بخش دولتی هر دو با هم در آن نقش آفرینی کنند. دولت بایدن یک ماه پیش وقتی که در بندر" لانگ بیچ" قرارداد امضا کرده بود تلاش کرد کار درست را انجام دهد، اقدام دولت بایدن احتمالا کفایت نمیکرد و باید هزاران هزار کار دیگر هم انجام میشد. آنها خیلی سریع گفتند که بخش خصوصی باید عملکرد بهتری از خود نشان دهد. این گفته درست است، اما دولت آمریکا باید کارهای دیگری هم انجام دهد. دولت نشست خبری که از تلویزیون پخش شد اعلام کرد که با بندر لانگ بیچ توافق کرد، اما مشکل این است که آنها تمام توان دولت را برای حل مشکل بکار نمیگیرند. ما وقتی که داریم به سمت کریسمس پیش میرویم از این وضعیت متضرر خواهیم شد.
میک مالوینی در پاسخ به این پرسش که دولت بایدن چه کارهایی برای رفع معضل کنونی میتواند انجام دهد، گفت: توافقی که در بندر لانگ بیچ به دست آمد، حکم یا قانون دولت نبود بلکه عملکرد بخش خصوصی بود که دولت درباره اش مذاکره کرد. جو بایدن، باید کل دولت را بسیج کند همان کاری که دونالد ترامپ در مورد تولید واکسن کرونا انجام داد. دولت بایدن میتواند از وزارت کار بخواهد که قانون کار را بررسی کند و ببیند که چه تغییرات موقتی هستند که میتوان با ایجاد آنها، مشکلات را در بخش تامین نیروی کار حل کرد. دولت بایدن میتواند به وزارت حمل و نقل مراجعه کند و قوانین مربوط به رانندگان کامیونهای بین شهری را اصلاح کند.
دولت آمریکا همچنین میتواند از اداره خدمات عمومی این کشور، که بزرگترین موجر در آمریکا است، استفاده کند و از آن بپرسد که آیا پارکینگهای اضافی در اختیار دارد که بتوان از آن برای انبار کردن کانتینرهای مازاد استفاده کرد؟ دولت میتواند کارهای زیادی انجام دهد. وزارت خارجه میتواند کمک کند و از خطوط هوایی که حمل و نقل بار انجام میدهند درخواست کند که مسیرهای جدید و سریع تری را به خصوص به سمت آسیا در نظر بگیرند تا هم مسافر و هم بار را حمل کنند. میک مالوینی گفت: مردم درک نمیکنند که دولت تا چه حد در زنجیره تامین کالا نقش دارد. تا زمانی که دولت بایدن به این مسئله توجه نکند، بخش خصوصی هر کاری که میتواند انجام میدهد، اما اقدامات بخش خصوصی کافی نخواهد بود.
میک مالوینی در پاسخ به این پرسش که چقدر باید نگران مشکلات در زنجیره تامین کالا در آمریکا باشیم گفت: فکر نمیکنم نیازی به نگرانی درباره نیازهای روزمره مثل غذا یا بنزین باشد، اما وقتی که شما به فروشگاهها میروید متوجه میشوید که فروشگاهها با تمام ظرفیت پر نشده اند. وضعیت طوری نیست که بحث جیره بندی مطرح باشد. وضعیت مثل دوره جنگ جهانی دوم نخواهد شد. ولی در عین حال وضعیت مثل ماههای قبل هم نخواهد بود و همه ما تاوان خواهیم داد. ما یا نخواهیم توانست آنچه را که میخواهیم تهیه کنیم یا اینکه برای تهیه چیزهایی که میخواهیم باید پول بیشتری بدهیم. امیدوارم که بحث کمبود صرفا محدود به درخت کریسمس یا مواد غذایی باشد و با وضعیت کمبود دارو مواجه نشویم.