پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راهور ناجا: پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که سه هزار و ۲۰۰ نقطه مربوط به جاده و بقیه مربوط به شهرهاست و ۴۲ درصد تصادفات در نقاط حادثهخیز رخ میدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سید کمال هادیانفر صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مردم وسیله نقلیه دارند، گفت: نزدیک ۸۰ درصد راههای کشور دوطرفه است و در هفت ماه نخست سال، ۷۱۳ هزار فقره تصادف خسارتی در کشور روی داده است.
وی با بیان اینکه ۳۸ درصد تصادف به علت بی توجهی به جلو است، گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی، در نیمه نخست امسال ۹۲۴ نفر معادل ۱۱ درصد از جانباختگان، در نقاط حادثهخیز جان خود را از دست دادهاند.
سردار هادیانفر افزود: ۲۵۰ نفر از متوفیان سوانح رانندگی در نیمه نخست سال جاری مربوط به خودروهای شوتی و حامل کالای قاچاق بودند، به طور مثال در یک پژو تا ۱۴ نفر را جا میدهند و در زمان حادثه، این خودروها به میزان یک اتوبوس کشته میدهند.
هادیانفر افزود: ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر در تصادفات نیمه نخست سال ۹۹ مصدوم شدند که این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۱۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر افزایش پیدا کرده است.
رئیس پلیس راهور با اشاره به دلایل افزایش تصادف گفت: حذف سفر در کرونا و به تبع آن افزایش میزان سفر پس از پایان محدودیت، اعمال محدودیتها و تلاش برای سفر با راههای فرعی و سفر در شب به دلیل ترس از جریمه توسط رانندگانی که شب رو نبودند، به افزایش تصادفات در سال جاری منجر شد.
وی با بیان اینکه ۵۱ درصد متوفیهای سوانح رانندگی در دم جان خود را از دست میدهند، گفت: در نیمه نخست سال آمار جانباختگان سوانح رانندگی نیز متاسفانه افزایشی بود.
رئیس پلیس راهور اعلام کرد: در تصادفات فوتیهای نیمه نخست سال جاری، ۲۲ درصد متوفیها راننده، ۳۳ درصد، سرنشین، ۲۶ درصد، راکبان موتورسیکلت و ۱۹ درصد هم عابرپیاده بودند.
سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه قانون صراحت دارد که تمام درآمد حاصل از جریمه به خزانه دولت واریز شود و هیچ سهمی به افسران و کارکنان راهور بابت اعمال جریمه تعلق نمیگیرد، گفت: در قانون روشن آمده که ۳۰ درصد از محل جرائم راهنمایی و رانندگی برای ایمنسازی، نصب تجهیزات به شهرداریها، ۳۰ درصد برای ایمنسازی و اصلاح نقاط حادثهخیز به وزارت راه تعلق گیرد.
وی افزود: ۲۰ درصد نیز باید به صندوق تأمین خسارتهای بدنه بیمه تعلق گیرد یعنی اگر کسی در تصادفات فوت کرد یا مجروح شد و فرد مقصر شناخته نشد، دیه از بیت المال و این صندوق به آن فرد تعلق گیرد و همچنین در قانون آمده که به منظور تامین تجهیزات رسیدگی به تصادفات و مدیریت ترافیک ۱۵ درصد و برای توسعه فرهنگ و آموزش ترافیک پنج درصد از جرائم باید به پلیس راهور اختصاص پیدا کند و قاعدتاً قراردادهایی که با صدا و سیما برای فرهنگ ترافیک منعقد میشود از این محل پنج درصد است.
رییس پلیس راهور با بیان اینکه تقریبا سالی چهار تا پنج هزار میلیارد تومان بابت جرائم رانندگی به حساب خزانه واریز میشود، افزود: شماره حسابی که بابت اعمال جریمه در دستافزارهای پلیس وجود دارد، مستقیم مربوط به دولت است.
این مقام انتظامی متذکر شد: در سال ۹۲ حدود ۵۲ درصد، سال ۹۳ برابر ۴۹ درصد، سال ۹۴ هم ۱۷ درصد، سال ۹۵ معادل ۳۳ درصد، سال ۹۶برابر ۱۵ درصد، سال ۹۷ و ۹۸ هر کدام ۱۱ درصد از جرائم وصول شده به حساب ارگانهای مذکور، بابت سهمشان واریز شده است.
وی تاکید کرد: سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود، اما استدلال این است که کشتههای کرونا به زیر ۱۰۰ نفر برسد، نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیتها، قرنطینهها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده است و به پلیس تعلق پیدا نکرد.
سردار هادیانفر گفت: ۶۸ میلیون وسیله نقلیه در هفت ماهه جریمه شدند که حدود ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و از جمع کل جریمهها، تقریباً به ۸۶ درصد دارندگان وسیله نقلیه پیامک زده شده است.
این مقام انتظامی متذکر شد: به خودروهایی که بیش از یک میلیون خلافی داشتند دو بار پیامک زده و فرصت یک ماهه برای پرداخت خلافی دادیم البته خودروهای دارای خلافی بیش از سه میلیون نیز مشمول توقیف هستند.
وی افزود: ۸۷۱ هزار خودرو را به دلیل داشتن شیشه دودی و سه میلیون و ۳۳۶ هزار دستگاه خودرو را به دلیل نداشتن معاینه فنی در هفت ماه امسال جریمه کردیم، خودروهای دارای شیشه دودی غیر استاندارد عمدتاً باعث حادثه هستند، بنابر رأی دیوان عالی کشور، تأکید شده که سه متر عدد درستی نیست و افسر باید غیر استاندارد بودن شیشه دودی را تشخیص دهد، جریمه شیشه دودی غیراستاندارد ۵۲ هزار ۵۰۰ تومان برای کلانشهرها است همچنین در این رابطه محدودیت وجود ندارد و بارها این خودرو را میتوان جریمه کرد.
رئیس پلیس راهور با تأکید بر اینکه هنوز خودروی برقی داخلی پلاک نشده و این موضوع در چند وقت اخیر به اشتباه بیان شده است، گفت: ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی چهارچرخ مسقف را شمارهگذاری کردیم، راکبان این موتورسیکلتها مجاز به تردد در جادهها نیستند و فقط باید با گواهینامه موتورسیکلت تردد کنند.
جریمه شیشه دودیها با تشخیص پلیس
رئیس پلیس راهور ناجا درباره مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد جریمه خودروهای شیشه دودی گفت: در مصوبه دیوان عدد ۳ متر و رفع اثر باطل شده، اما جریمه به تشخیص افسر واگذار شده است.
سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری افزود: تشخیص در این زمینه به عهده مأمور پلیس راهور گذاشته شده است؛ در مصوبه دیوان عدد «۳» متر ابطال شده، اما در همین رای تاکید شده به تشخیص افسر است یعنی شاید یک افسر در فاصله یک متر تشخیص ندهد یا دیگری در فاصله ۴ متر؛ و افسر باید تشخیص دهد که شیشه دودی، غیر استاندارد است و میتواند طبق قانون جریمه کند.
وی افزود: مطلب دیگری که دیوان باطل کرده است مربوط به رفع اثر است، یعنی اینکه اگر خودرو توقیف شود تا شیشه دودی کنده شود آن را باطل کرد که ما هم مخالفتی نداریم، اما اگر فردی تخلفات دیگر هم داشته باشد و رسیدگی میشود و باید شیشه دودی به شرایط عادی برگردانده شود.
سردار هادیان فر گفت: از این ابهامی که در بحث شیشه دودی بوده است، نباید سوء برداشت شود و پلیس در برخورد با خودروهای شیشه دودی غیر استاندارد و کارخانهای هیچ اغماضی نخواهد کرد، حتما برخورد و بارها جریمه میکند و تشخیص ۳ متر هم به تشخیص افسر گذاشته شده است.
رییس پلیس راهور ناجا کد جریمه مربوط به شیشه دودی را ۲۱۱۴ اعلام کرد و گفت: مبلغ جریمه ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کلانشهرها و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دیگر شهرهاست.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه افسران در برخورد با خودروهای دارای شیشههای دودی میتوانند بارها اعمال جریمه کنند و محدودیتی وجود ندارد، افزود: ممکن است یکخودرویی در یک تقاطع جریمه شود و در چهارراهی دیگر نیز مامور پلیس دیگری آن را مشاهده و جریمه کند.
سردار هادیانفر این را هم گفت که شیشههای دودی استاندارد و متعارف که تولید کارخانه باشد، مشکلی ندارد.