پخش زنده
امروز: -
بندر آستراخان یکی از مهم ترین پایانههای تجارت دریایی روسیه در ۶۵ کیلومتری شمال دریای خزر است که با شاهرگی حیاتی به نام رود ولگا به این دریا متصل شده است.
به گزارش سید علی دارابی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو؛ بندر آستراخان را میتوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به روسیه و کشورهای حوزه اورآسیا دانست، چراکه مسیری امن و در دسترس برای تجارت بیواسطه با روسیه، حوزه اورآسیا و شمال اروپا به شمار میرود.
آنچه اهمیت آستراخان را برای تجارت و بازرگانی ایران دو چندان کرده، بندری بنام سالیانکا است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با خریداری سهام عمده آن، در حال حاضر مالکیت بیش از ۵۳ درصد این بندر را در اختیار دارد.
در حالیکه بندر سالیانکا در آستراخان، ظرفیتی عظیم برای افزایش مبادلات تجاری با روسیه و کشورهای حوزه اورآسیا به شمار میرود، تاکنون تجار و بازرگانان ایرانی نتوانستهاند به طور کامل از این ظرفیت بهرهمند شوند.
مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، ضمن برشمردن مزیتهای فراوان تجارت و بازرگانی از طریق بندر آستراخان در شمال دریای خزر گفت: با بودجه بسیار خوبی که برای تجهیز بندر سالیانکا در نظر گرفته شده است، بزودی شاهد افزایش چشمگیر مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر و بندر سالیانکا خواهیم بود.
سرکنسول کشورمان همچنین به فعالیت یک بانک ایرانی-روسی بنام میربیزنس بانک اشاره و تاکید کرد: وجود این بانک میتواند مبادلات پولی و بانکی را تسهیل و به جهش اقتصادی و تجاری بین دو کشور کمک کند.
مهدی آکوچکیان افزود: بندر سالیانکا دارای ۵ خط راهآهن و امکانات بسیار مناسب حمل و نقلی است و میتواند کالاهای ایرانی را به سرتاسر روسیه حمل کند.
سجاد پوردست، مدیرعامل ایرانی بندر سالیانکا نیز گفت: از حدود ۱۰ سال پیش که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سهامدار عمده این بندر شد، اقدامات زیادی در زمینه تجهیز و بازسازی سالیانکا انجام شده، بطوریکه در حال حاضر سالیانکا از بین بنادر آستراخان، در ردیف بنادر برتر قرار دارد.
سیدجلیل جلالیفر، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز به ضعفهای موجود در زمینه تجارت دریایی بین ایران و روسیه اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل دریایی ایران در دریای خزر به تعداد کافی کانتینرهای یخچالدار و کشتیهای کامیونبر یا رو-رو در اختیار ندارد و بندر سالیانکا نیز از وجود سردخانههای مدرن بیبهره است.
وی افزود: افزایش توان تبادل دریایی در دریای خزر نیازمند رفع موانع ساختاری، بویژه گسترش ناوگان حمل و نقل دریایی و تجهیز فوری بندر سالیانکا است.