مدرسه علم یا مزرعه عسل؟
مدرسهای که ۲۴ سال در زمینه تحصیلی تعطیل بوده و به زنبوداری پرداخته دوباره صدای دانش آموزان را میشنود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ با ارسال تصاویر مشاور دهیاری روستای اردمین از توابع بخش نوبران ساوه از یک مدرسه که نشانگر فضای آموزشی مرمت شده توسط چند خیر نیکوکار بود مشکل جدید مدرسه را اینگونه بازگو می کند:
وجود کندوهای زنبور عسل در این مدرسه در حال حاضر غیرقانونی بوده و زنبوردار باید هرچه سریعتر طبق مفاد اجاره نامه تنظیمی این ملک را تخلیه کند تا بتوان تمامی فضای مدرسه را با کمک خیرین مرمت و بازسازی کرد.
قاسمی مشاور دهیار و دبیر کمیته آموزش دهیاری روستا در ادامه افزود: افرادی که اقدام به فعالیت زنبورداری و تولید عسل در این مدرسه میکردند در قراردادی که با آموزش و پرورش منعقد کرده بودند متعهد میشوند چنانچه آموزش و پرورش بخواهد مدرسه را مجددا احیا کند و زمینه حضور دانش آموزان در کلاس درس فراهم شود باید فضای مدرسه را حتی با وجود قرارداد، تخلیه کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.
وی اضافه کرد: در تابستان سال جاری عدهای از خیرین روستا با هماهنگی آموزش و پرورش برای احیای مدرسه اعلام آمادگی کردند و در پیگیریهای اولیه مشخص شد هرگونه قرارداد اجاره منوط به عدم فعال بودن کد آموزشی آموزشگاه دارای اعتبار است و مطابق مندرجات و شرایط قرارداد مورد نظر، با فعال شدن مدرسه از درجه اعتبار ساقط می شود. حالا مدرسه دو دانش آموز دارد و یک معلم بومی هم برای تدریس اعلام آمادگی کرده است، بر این اساس مدرسه فعال شده و در همین خصوص ابلاغیه کتبی جهت تخلیه آموزشگاه، توسط معاونت آموزش و پرورش نوبران، خطاب به مستاجر (زنبوردار) صادر شد، اما متاسفانه مستاجر از تخلیه فضای آموزشی طفره میرود.
قاسمی افزود: از شهریورماه سال جاری مرمت و بازسازی دو کلاس درس(شامل یک کلاس درس و دفتر) از مجموعه سه کلاس درس، دفتر، آبدارخانه و سرویس بهداشتی مدرسه انجام و با صرف هزینهای بالغ بر ۴۰ میلیون تومان با مشارکت خیرین عملیاتی و زمینه فعالیت دوباره آموزشی مدرسه فراهم شد و هم اکنون دو دانش آموز روستا از طریق معلم بومی روستا در شیفت عصر آموزش حضوری می بینند.
وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساختهای مورد نیاز در روستاها میتواند زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کند، افزود: به دلیل نبود امکاناتی نظیر مدرسه، معلم و سایر زیرساخت ها در سال های گذشته روستانشینان روستا را ترک و به شهرها مهاجرت کردند و طبیعی است با برخورداری از امکانات زیرساختی و رفاهی زمینه مهاجرت معکوس فراهم خواهد شد.
او تصریح کرد: چنانچه مستاجر کنونی(زنبوردار) اقدام به تخلیه کلاس درسی که هم اکنون کندوها در آن نگهداری میشوند کند، میتوانیم با مشارکت خیرین تمامی کلاسهای درس را مرمت و بازسازی کنیم و این مدرسه به یک فضای آموزشی و فرهنگی و ورزشی تبدیل شود حتی این ظرفیت وجود دارد که کاربریهای همسو با حوزه آموزش نظیر دورههای آموزشی فنی و حرفهای برای توانمند کردن جامعه روستایی را در این مدرسه راه اندازی کنیم.
"اسماعیل جوادی" دهیار روستا افزود: فعالیت زنبورداران به صورت مستمر نبوده و تنها برای مدت زمانی کوتاه چند روزه آن هم در مردادماه اقدام به تولید عسل میکردند. در قرارداد منعقد شده مستاجر متعهد میشود به محض فعالیت مدرسه اقدام به تخلیه کلاسها از کندوها کند ولی با وجود فعالیت مدرسه و حاضر شدن دو دانش آموز در کلاس درس، هنوز تخلیه انجام نشده گرچه طبق آخرین پیگیریها قرار بر این شده ظرف چند روز آینده تخلیه کند و چنانچه مقاومت کنند طبق قرارداد، این اختیار را داریم که با توسل به قانون اقدام به تخلیه کنیم.
وی بیان کرد: هم اکنون کندوهای زنبورعسل در یک کلاس دیگری غیر از کلاسهای درس بازسازی شده نگهداری میشوند و چون هیچ فعالیتی برای تولید عسل صورت نمیگیرد، مشکل آنچنانی وجود ندارد و تداخلی برای تحصیل و آموزش دانش آموزان ایجاد نمی شود، اما با اعلام آمادگی خیرین برای بازسازی کل مدرسه، طبیعی است که باید هرچه سریعتر کندوها از مدرسه تخلیه شوند.
جوادی افزود: هم اکنون این مدرسه با دو دانش آموز فعالیت خود را پس از بازسازی صورت گرفته آغاز کرده است و آموزگار بومی روستا که از طریق شبکه شاد برای دانش آموزان شهر غرق آباد در شیفت صبح تدریس میکند در شیفت عصر برای این دو دانش آموز در مدرسه شهید لطیفی فعالیت آموزشی حضوری را دایر کرده است.
گرچه در حال حاضر هیچ فعالیت زنبورداری در این مدرسه صورت نمیگیرد و تنها تعدادی کندو در انبار مدرسه نگهداری می شود اما انتظار می رود که این مدرسه که حالا به همت خیرین احیا شده در مسیر صرفا آموزشی فعالیت کند و با بازسازی صددرصدی و همت اهالی و دهیاری به یک مجموعه فرهنگی، آموزشی، ورزشی تبدیل شود و در کنار تامین سایر زیرساختهای مورد نیاز در جوامع روستایی، همچون این روستا شاهد پدیده مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم.