پخش زنده
امروز: -
رئیس جمهور گفت: مهمترین وظیفه خودم را در مقطع فعلی رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال میدانم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم افزود: مردم برای رفع مشکلات خود و از جمله بیکاری به دولت امید بستهاند و باید کاری کنیم که این امیدها افزون شوند، نه اینکه تبدیل به یأس و ناامیدی شود.
وی تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل و بیکار براساس تعریف دقیق از بیکاری و اشتغال، تهیه آمار بیکاران و افراد فاقد شغل شایسته و شناخت تواناییها و مهارتهای علمی و عملی افراد بیکار و تعیین نوع اشتغال مناسب برای آنان را از ضرورتهای اولیه ایجاد یک جنبش برای اشتغالزایی برشمرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود فضای ارتباطی دیجیتال تهیه اطلاعات دقیق از وضعیت اشتغال در کشور کار سختی نیست، گفت: طبیعتاً همه افراد بیکار یا فاقد شغل مناسب در یک سطح نیستند و لذا باید با تعیین اولویتها برای رفع سریعتر دغدغههای مردم در زمینه اشتغال تلاش کنیم.
آقای رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مردمی به وی، بویژه در سفرهای استانی برای درخواست شغل است، افزود: ایجاد اشتغال از مسایل اولویتدار دولت است و از همه وزرا و بویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار جدی دارم که ایجاد اشتغال را در اولویت دستور کارهای خود قرار دهند.
وی تأکید کرد: یکی از ضرورتها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میداندار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند. دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمیآید و لذا باید زمینه نقشآفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری با توصیه مقدور نیست، گفت: نیازمند یک جنبش ایجاد اشتغال هستیم به همین دلیل تمرکز باید بر ایجاد مشاغل مولد و رونق تولید باشد.
آقای رئیسی با اشاره به تکالیف سند چشمانداز و برنامههای توسعهای کشور در زمینه ایجاد اشتغال، افزود: براساس تکالیف این اسناد باید تا سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری برطرف میشد، اما عقبماندگیهای جدی در تحقق این هدف داریم که اگر این عقبماندگیها نبودند، امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه نبودیم.
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت فعال کردن همه ظرفیتها و زیرساختهای موجود و ارتقاء بهرهوری، گفت: اگر چه نمیخواهیم صرفاً سندنویسی کنیم، اما سند جامع اشتغال باید تهیه و در آن نقش و سهم همه بخشها مشخص شود. موانع و مشکلات پیشروی اشتغال و قوانین و راهکارهای تسهیلکننده ایجاد اشتغال نیز باید در این سند تشریح شود.
وی با تأکید بر ضرورت همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی برای شناسایی و رفع مشکلات و موانع پیشروی تسهیل ایجاد اشتغال، اضافه کرد: عرصه اقتصاد دیجیتال و دانشبنیان، اقتصاد دریا و فعال کردن اقتصاد روستاها از جمله زمینههایی است که با توجه و تمرکز بر روی آنها میتوان در زمینه رفع مشکل بیکاری، گامهای بلندی برداشت.
اقای رئیسی افزود: وضعیت پیچیده نظام اداری و بروکراسی ناکارآمد کشور به یکی از موانع بزرگ پیشروی ایجاد اشتغال تبدیل شده است که باید در راستای تسهیل ایجاد اشتغال اصلاح شود.
رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی نظیر اعطای وامهای ایجاد اشتغال زودبازده در دولتهای گذشته، گفت: بررسیها نشان میدهد که این اقدامات نتیجه رضایتبخشی نداشته و عموماً آمارهای ارایه شده درباره ایجاد اشتغال با واقعیت تطبیق نداشته است لذا نباید این تجربههای ناکارآمد تکرار شود.
وی با تأکید بر اهمیت صنایع پیشران و مشاغل پایه برای تسهیل در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: بسیاری از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق با ایجاد اشتغال و رونق تولید رفع خواهند شد.
اقای رئیسی با تشکر از تلاشهای معاون برنامه و بودجه دولت برای اصلاح ساختار بودجه در راستای تسهیل ایجاد اشتغال و نیز تلاشهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشکیل جلسه امروز گفت: دبیرخانه شورای عالی اشتغال باید کاملاً فعال شود و مصوبات را به طور جدی پیگیری کند.
در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم از زیستبوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه به طور میانگین یک میلیون شغل رونمایی شد. این زیستبوم ۲ الزام در زمینه تکنیکها و روشهای ایجاد اشتغال و ایجاد و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیتها و زیرساختهای کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.
زیستبوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش میکند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد.
همچنین در این جلسه ۲۰ مصوبه در راستای تسهیل و تحقق برنامه ملی ایجاد اشتغال به تصویب رسید.
متاسفانه رسانه شما در پوشش اعتراض های سهامداران به وضعیت بورس در یکسال گذشته خوب عمل نکرده و بسیاری از خواسته های بحق سهامداران در بیشتر رسانه ها پیگیری نمیشود و عملا مسئولان مربوطه پاسخی به مردم زیان دیده در بورس نمی دهند.
البته عملکرد رسانه شما نسبت به بسیاری از رسانه ها بهتر بوده اما مطلوب نبوده.
چند نمونه از مسائلی که هنوز در بورس حل نشده اینجا اعلام میکنم.
1- عدم پرداخت سود مجامع سالیانه شرکتها در بورس از طریق سجام بعد از یکسال از الزام شرکتها به پرداخت سود از این سامانه.متاسفانه برخی شرکتها مبلغ سودشان اینقدر ناچیز است که ارزش یک کرایه اتوبوس هم ندارد.حداقل قانونی بگذارند که سودهای ناچیز را به سهام تبدیل کنند تا هم بنفع سهامدار باشد هم جلوی مراجعات بانکی گرفته شود.
2- برخی کارگزاری ها بخصوص کارگزاری هایی که از سامانه اکسیر و رایان همراه استفاده میکنند بعضا وجه مشتریان را بجای 48 ساعت در طول 5 تا 7 روز کاری پرداخت میکنند و سازمان بورس نظارتی بر این کارگزاری ها ندارد و سامانه نظارت و پیگیری سازمان بورس هم فعال نیست و پیگیر شکایتها نمیشود.
3-هر زمان بورس مثبت میشود سامانه های بورسی اختلال دارند و بعضا اختلال ها عمدی است چون در حال حاضر افراد فعال در بورس نصف تعداد افراد در تابستان پارسال است و نباید اختلال شبکه پیش بیاید اما مافیای بورس این اختلال را درست میکند و سازمان بورس هم پاسخگو نیست.
4- قرار بود نیم درصد مالیات در فروش سهام از افرادی که در ضرر هستند گرفته نشود اما این طرح بایگانی شد.در حالی که قانونا باید از افرادی که سود میکنند مالیات بگیرند نه سهامدار زیان دیده.
5-ضرر سهامداران صندوق پالایش و سهامدارانی که عرضه اولیه خریده بودند و عرضه اولیه به زیر قیمت عرضه آمده را دولت پرداخت کند.نه مبلغ آن را پرداخت کردن و نه سهامی بابت این ضرری که دولت به مردم وارد کرده به سهامداران خرد داده شد.یکسال هم از این ضررها میگذرد.
6-چرا عرضه اولیه هایی که دولت در بورس عرضه میکند قیمت کارشناسی نمیشود و دولت گرانتر از قیمت ذاتی به مردم عرضه میکند و بعد از چند ماه قیمت سهم به زیر قیمت عرضه می آید.چرا مبارزه با گران فروشی از سهام های دولت شروع نمیشود؟
7-چرا دولت دست از قیمت گذاری دستوری در بازار فولاد سیمان خودرو و ...... بر نمی دارد.اگر اینها خصوصی و سهامی عام است چرا دولت باعث ضرر به سهامداران حقیقی این شرکتها میشود.
8-چرا بساط رانت ارز 4200 تومانی جمع نمیشود تا جلوی واردات و ضرر به شرکتهای بورسی داخلی گرفته شود.
9-چرا سهامداران بورس به دو دسته حرفه ای و آماتور تقسیم نمیشوند تا سهامداران تازه وارد بعد از 6 ماه تا یکسال اجازه معاملات با مبلغ بالاتر را داشته باشند تا جلوی زیان سهامداران کم اطلاع گرفته شود.
10-چرا تمام کسری بودجه دولت در سال جاری حدود 260 هزار تا 400 هزار میلیارد از فروش اوراق و سهام و از جیب سهامداران تامین مالی شود؟چرا با مالیات بر جاهایی که از مالیات فرار میکنند و یا دلال بازی میکنند مثل بازار دلالی مسکن و خودرو کسری بودجه دولت را تامین مالی نمیکنند.از سهامداران خرد بالاتر پیدا نکردید.چرا فقط یک گروه در جامعه باید تاوان کسری بودجه را بدهند.بقیه گروهها چه میشود؟
11-رسانه ملی در اخبار سراسری روزانه اخبار بورس را پوشش نمیدهد.در شبکه خبر هم اخبار بورس یا اخبار اقتصادی مجزا در طول شبانه روز فعال نیست.چرا رسانه ملی کشور در حوزه اخبار بورس و اقتصاد ضعیف و غیر فعال عمل میکند.چرا چند بخش خبری مستقل برای پوشش اخبار بورس و مشکلات سهامداران فعال نمیکند.بخصوص در شبکه یک سراسری و شبکه خبر.
لطفا مشکلات سهامداران را چالشی تر و جسورانه تر از مسئولان مربوطه در وزارت اقتصاد و سازمان بورس و کمیسیون اقتصاد و سه قوه و سران آنها پیگیری کنید.
لطفا همه این موارد را پیگیری کنید.باتشکر