پژوهش هدفمند، چالش اصلی مراکز آموزش عالی
معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت:پژوهش هدفمند، چالش اصلی مراکز اموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل جامعه است
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان گفت: در حوزه علم و توسعه دانشگاهها روند پرشتابی را شاهد هستیم و زیرساختهای بسیار زیادی در دانشگاه شکل گرفته و فرصت عظیمی برای دانشجویان ایجاد شده است؛ در حالی که در ۳۰ سال پیش برای یک صندلی رقابت شدیدی حاکم بود.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه در چهل و دو سال گذشته روندی که در بحث دانشگاهسازی شروع شده و تاکنون ادامهدار است، اتفاق بسیار مبارکی بود، گفت: این مهم نشان داده این است که انقلاب اسلامی بنای خود را بر عقلانیت گذاشته و دانشگاه پایه عقلانیت است و از طرفی انقلاب اسلامی خود را در مرکز خلاصه نکرده و سعی کرده کل سرزمین کشورمان را در نظر بگیرد و عدالت آموزشی در تمام مناطق کشور وجود دارد.
معاون دانشجویی وزیر علوم گفت: ۷۰ سال پیش پدران و مادران ما قربانیان سیستم آموزشی مرکز محور بودند یا اصلاً وجود نداشت و فرصتی پیدا نکردند که درس بخوانند؛ واقعاً اینها استعدادهای بزرگی بودند که میتوانستند عالمانی شوند که بهدلیل فقدان فرصتها این فرصت از پدران مادران ما دریغ شد. اما خوشحالیم و خدا را شاکریم این نعمت بزرگ در انقلاب ایجاد شد که ما و فرزندان ما از ظرفیت بسیار بزرگی که فراهم شده است، استفاده کنیم.
وی افزود: دانشگاههای ما با سرعت وارد پژوهش شدند و در دهه هشتاد بهعنوان دانشگاه نسل دوم سیستم آموزش کشور به سمت پژوهش حرکت کرد و در عرض یک دهه که تا الان هم ادامه پیدا کرده است، در حوزه پژوهش دانشگاهها نقش برجستهای ایجاد کردند. الان پژوهش هدفمند چالش اصلی برای حل مسائل جامعه است.
دکتر داداش پور افزود: از دهه ۱۹۹۰ وارد نسل سومی از دانشگاهها شدیم، آموزش تثبیت و پژوهش نهادینه شد و فناوری بهشدت در حال نهادینهشدن است
وی افزود: در حال حاضر دانشگاههای ما هدفشان تولید علم برای نوآوری، تجارت، فناوری و اثرگذاری در معادلات دنیاست. ما در سال ۲۰۲۰ در موقعیت چهاردهم بودیم و چالش امروز ما این است که در بین ده کشور اول دنیا در حوزه تولید علم قرار بگیریم و این روند با شتاب بزرگی در حال حرکت است.