خداداد مقبلی در حاشیه بازدید از برخی مسیرهای روستایی قوچان
تأکید کرد: اگر قیر مورد نیاز در سریعترین زمان ممکن تأمین نشود به دلیل فرارسیدن فصل سرما، کاهش دما و بارش برف و باران، تمام اقدامات انجامشده برای این راههای آماده باید دوباره صورت بگیرد.
وی گفت: برای تأمین اعتبارات موردنیاز راه های روستایی بر اساس تصمیم های گرفته شده این موضوع در شورای برنامه ریزی استان ها و به تبع کمیته برنامه ریزی شهرستان ها بررسی و سپس اعتبار موردنیاز اختصاص داده می شود.
مقبلی با یادآوری اینکه برای دو مسیر روستایی قوچان اعتباری در کمیته برنامه ریزی این شهرستان در نظر گرفته شده است، گفت: برای مسیر روستای مشکانلو از توابع بخش آبکوه یک بار مناقصه برگزار شد اما پیمانکاری اعلام آمادگی نکرد در نتیجه این مناقصه تجدید شده و تا یک ماه آینده تکلیف آن مشخص خواهد شد.
وی با یادآوری این موضوع که طی دو سال گذشته اطلاعات خوبی در زمینه راه های روستایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به دست آمده است، بیان کرد: این اطلاعات مربوط به روستاهای ۲۰ خانوار به بالا بوده که به صورت جزئی مسائلی نظیر طول راه ها، میزان کوهستانی بودن مسیرها و تعداد دشت های ماهور گردآوری شده است.
مقبلی ادامه داد: بر این اساس از ۴۶۲ شهرستان ارزیابی شده در کشور، ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از راه روستایی آسفالته کمتر از ۷۰ درصد است.
وی افزود: یکی از علت های اصلی کاهش این ضریب، توزیع نامناسب اعتبارات می باشد زیرا اطلاعات موجود از روستاها و راه ها ناقص است.
مقبلی اضافه کرد: به عنوان مثال ضریب برخورداری استان خوزستان در حوزه آسفالت حدود ۹۴ درصد بوده اما شهرستان دزفول به ۲۴ درصد می رسد و این اختلاف نشان از آن دارد که توزیع اعتبارات مناسب نبوده است پس باید توزیع اعتبارات بر اساس این اطلاعات دقیق و جامع صورت بگیرد تا نُرم کشوری افزایش پیدا کند.
وی گفت: توزیع اعتبارات توسط استانها انجام شده و اطلاعات تکمیلی نیز توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای احصا شده است لذا باید در بودجه سال آینده این برنامه از حالت استانی خارج و به صورت ملی تغییر یابد تا اعتبارات برای روستاهای محروم به درستی اختصاص پیدا کند.
مقبلی همچنین با اشاره به بازدیدهای انجام شده از سطح روستاهای قوچان و یادآوری اینکه این شهرستان در زمینه ضریب بهره مندی نسبتاً با کشور همسان است، گفت: برخی مسیرهای فرعی دارای عمر بیش از ۲۵ سال است که از سطح رویه نامناسب برخوردار و نیازمند روکش آسفالت هستند.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای ادامه داد: این اعتبارها باید از سوی استان برای قوچان تأمین شود زیرا بهسازی راه ها یکی از مهم ترین اقدامات در زمینه ایمنی به شمار می آید.