کمتر از هزار دانش آموز استثنایی از تحصیل بازماندند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور قبول شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: میزان قبولی این دانش آموزان هر سال رو به افزایش است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به آخرین وضعیت دانش آموزان مدارس استثنایی گفت: حدود ۷۰ درصد از دانش آموزان استثنایی از آموزشهای مجازی استفاده میکردند و امسال نیز ظرفیت برای آموزش آنها اضافه شده است.
او با بیان اینکه کلاسهای گفتوگوی صوتی برای دانش آموزان نابینا ایجاد شده است که میتواند خیلی مؤثر باشد، افزود: همچنین پلتفرم گویاساز برای دانش آموزان ناشنوا در شبکهی شاد راه اندازی میشود که محتوای آن در حال بارگذاری است.
آقای حسینی با بیان اینکه مدارس استثنایی برای بازگشایی در اولویت اند، گفت: مدارس زیر ۵۰ نفر در همه مقاطع بازگشایی شده اند و بقیه مدارس در اواخر آبان بازگشایی خواهند شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه پارسال ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور قبول شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: میزان قبولی این دانش آموزان هر سال رو به افزایش است.
او درباره وضعیت دانش آموزان اوتیسمی افزود: دانش آموزان اوتیسمی دو دسته هستند که عدهای در مدارس عادی و عدهای در مدارس استثنایی تحصیل میکنند. همچنین بالغ بر ۳ هزار دانش آموز اوتیسمی داریم که در مدارس کشور تحصیل میکنند و ۷۰ مدرسه اوتیسمی در کشور داریم.
آقای حسینی ادامه داد: دانش آموزان عادی و استثنایی گاهی از تحصیل باز میمانند؛ همچنین ما در وضعیت کرونا و با همه شرایط سخت کمتر از هزار نفر از دانش آموزان استثنایی از تحصیل بازماندند و یا ترک تحصیل کرد که آنها شناسایی شدند و فعالیتهایی در جهت بازگرداندن آنها در حال انجام است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تحصیل در همهی مقاطع عادی بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران رایگان است، گفت: ما مدارس غیر دولتی نیز برای دانش آموزان استثنایی داریم، اما تعداد آن بسیار کم است و اغلب دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحصیل میکنند و حتی ۵۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب آنها را نیز تأمین میکنیم.
آقای حسینی بیان کرد: وسایل توانبخشی و خدمات حمایتی هم برای این دانش آموزان درنظر گرفته میشود تا از این طریق امکان ادامه تحصیل آنها بیشتر فراهم شود.
او با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ مدرسه به مدارس استثنایی اضافه شده است؛ افزود: درحال حاضر هزار و ۷۰۰ مدرسه خاص و استثنایی داریم همچنین از اسفندماه ۹۸ طرح بهشت تا بهشت اجرایی شد که در این راستا نیز بیش از ۱۶۰ مدرسه با کمک خیرین ساخته شده است و یا در حال ساخت است تا به استانداردهای آموزشی برسیم، چون سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی باید از دانش آموزان عادی بالاتر باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: به دلیل ساخت و سازهایی که در دو سال گذشته انجام شد در مناطق محروم ۲ و نیم متر و سایر مناطق کشور یک و نیم متر فضای آموزشی استثنایی افزایش پیدا کرد و اکنون این رقم به ۱۱ متر رسیده است.