عدم توجه به جلو، بیشترین عامل تصادف در استان قزوین
رئیس پلیس راهور استان قزوین عدم توجه به جلو را بیشترین عامل تصادف در شهرهای استان ذکر کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز قزوین، سرهنگ حسن پور، رئیس پلیس راهور استان قزوین، عدم توجه به جلو را بیشترین عامل تصادف در معابر استان قزوین عنوان کرد و گفت: صحبت کردن با تلفن همراه یا مسافران داخل خودرو، عوامل اصلی حواس پرتی رانندگان و بروز تصادفهای داخل شهری هستند.
وی افزود: رعایت نکردن حق تقدم، دیگر عامل بروز تصادفهای درون شهری در استان قزوین است و رانندگان به حق عبور دیگر رانندگان احترام نمیگذارند.
سرهنگ حسن پور با بیان اینکه در ۶ ماهه اخیر تلفات فوتی ۳۲ درصد نسبت به مشابه قبل کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: میزان جرح ناشی از تصادف ۶ درصد و میزان خسارت نیز ۷ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و اصلاح معابر از جمله دلایل کاهش میزان تصادفهای خسارتی و منجر به جرح در استان قزوین محسوب میشود.
رئیس پلیس راهور استان تصریح کرد: استان قزوین به نسبت جمعیت، دومین استان کشور در میزان کاهش تصادفهای فوتی و منجر به جرح است.
وی افزود: رفتار انسانی یکی از مهمترین عوامل کاهش تصادف است و اگر شاهد تغییر رفتار رانندگان برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باشیم، قطعاً میزان تصادفها کاهش مییابد.
سرهنگ حسن پور با اشاره به اینکه پلیس هر ساله با برگزاری برنامههای مختلف، نحوه صحیح رانندگی و رعایت قوانین و مقررات را آموزش میدهد، گفت: برگزاری دورههای همیاران پلیس و حتی حضور پلیس راهور در شبکه اجتماعی شاد، از جمله فعالیتهای پلیس راهور برای آموزش رانندگی صحیح و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی است.
وی افزود: سیستمهای هوشمند به ویژه دوربینهای برون شهری، علاوه بر کاهش میزان حضور پلیس، در میزان جلوگیری از ترافیکهای برون شهری و برخورد با تخلفهای رانندگان، بسیار اثرگذار است.
رئیس پلیس راهور استان قزوین گفت: سال ۹۹ حدود ۴۲ هزار و ۷۰۰ خودرو در طرح ممنوعیت ترددهای کرونایی جریمه و در ۷ ماهه اخیر هم بیش از ۶۴ هزار و ۳۰۰ خودرو اعمال قانون شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه واکسیناسیون کرونا تا پاسی از شب انجام میشود، مردم نگران نباشند و در صورت اعمال جریمه با ارائه مدارک، جریمههای آنها بخشیده میشود.
سرهنگ حسن پور خاطرنشان کرد: کادر درمان و افرادی که شب کار هستند هم در صورت ارائه مدارک، جریمه تردد شبانه آنها بخشیده میشود.
عدم توجه به جلوو تخطی از سرعت مطمئنه در صدر علل تصادفهای برون شهری
سرهنگ ذاکری منش، رئیس پلیس راه استان قزوین هم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین با بیان اینکه شرایط رانندگی در محورهای برون شهری و درون شهری متفاوت هستند و سرعت مجاز محروهای برون شهری بین ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر است، گفت: عدم توجه به جلوو تخطی از سرعت مطمئنه در صدر علل تصادفهای برون شهری در استان قزوین محسوب میشود و از رانندگان میخواهیم در حین رانندگی به غیر از جاده و رانندگی به چیز دیگری توجه نکنند.
وی افزود: شوخی و بدل کاری در رانندگی با کسی تعارف ندارد و اولین اشتباه آخرین اشتباه است.
رئیس پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه روزانه حدود ۷۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت میشود، خاطرنشان کرد: سال گذشته همزمان با شیوع کرونا، ترددها ۲۰ درصد کاهش یافت، اما در ۶ ماهه اول امسال میانگین ترددهای جادهای ۳ درصد افزایش یافته است.
سرهنگ ذاکری منش با اشاره به اینکه هر چقدر سیستمهای هوشمند در آزادراهها نصب شود و راهها ایمن شود، مطمئن باشید مسافران هم سفر ایمن خواهند داشت، تصریح کرد: نقاط پرخطر و حادثه خیز احصاء و به مسئولان ذیربط اطلاع داده شده است و امیدواریم تجهیزات الکترونیکی و هوشمند جادهها از جمله دوربینهای کنترل سرعت، در نقاط شناسایی شده نصب شوند.
وی افزود: در چند نقطه حساس استان از جمله حوالی دانشگاه آزاد، در مواقع بارندگی، به دلیل کاهش ضریب استطکاک، شاهد تصادفهای زنجیرهای بودیم و امیدواریم دستگاههای اجرایی مرتبط با این زمینه نسبت به اصلاح آسفالت جادهها اقدام کنند.
رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۹۵ خودرو در طرح ممنوعیت ترددهای کرونایی، اعمال قانون شدند.
وی افزود: ممنوعیت تردد کرونایی در شهرهای نارنجی و قرمز کماکان برقرار است و در این زمینه، تابع تصمیم ستاد ملی و استانی کرونایی هستیم.
به گفته سرهنگ ذاکری منش، تا دو ماه دیگر طرح کروکی الکترونیک در معابر برون شهری استان قزوین اجرا میشود.
وی افزود: متأسفانه در ۶ ماه گذشته ۸ عابر پیاده در معابر برون شهری تصادف کردند و ۲۷ راکب موتورسیکلت متأسفانه در جادههای فرعی بر اثر تصادف جاده جان خود را از دست دادند.
رئیس پلیس راه استان قزوین تأکید کرد: توقف در حاشیه آزادراهها بسیار خطرناک است و از مردم میخواهیم به هیچ وجه در حاشیه جادهها توقف نکنند.
مثلا راننده ترمزگرفت وباید وسیله نقلیه به فاصله 5متر توقف کند؛بطور استاندارد. امابجای 5متر؛ 5 متر و10 سانت فاصله بیشتر میگیره.
واین ده سانت اضافه؛ کافیست برایجاد حادثه یاحتی مرگ میباشد.
وعلتش نقص فنی در سیستم تعلیق، ترمز، لاستیک، تار بودن شیشه جلو، روشنائی کافی نیست یاهمه موارد. که معمولا رانندها اهمیتی زیادی بخرج نمیدن!
وسیله دارای نقص فنی دراین موارد حداقل نباید بیمه بشن