اهل سنت منتظر کدام دولت هستند؟!
ولی نعمت عالم هستی و تنها یادگار انبیاء و اولیای الهی، یعنی صاحب العصر و الزمان مهدی موعود (عجلاللهتعالیفرجه)، شخصیتی جهانی است که جهان، منتظر تشکیل حکومت عدلش است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمدجواد مهریار در مقاله خود به این پرسش که اهل سنت منتظر کدام دولت هستند؟! پاسخ داده است.
تعیین خلیفه در مذهب اهل سنت، به انتخاب مردم و یا شورا تعیین میشود. با این حال، از نظر اهل سنت، تنها خلیفه الهی که فقط از طرف خداوند متعال انتخاب شده و هیچ کسی در انتخاب او دخیل نیست، حجت بن الحسن العسکری (عجلاللهفرجه) است.
اگر کتب متقدمان و متأخران، بررسی روایی شود، نتیجهگیری خواهد شد که بسیاری از علمای مذهب اهل سنت اوصاف و ویژگیهای حضرت را با تمام وجود پذیرفتهاند.
امام فخر رازی، عالم معروف اهل سنت، هنگام معرفی بقیةالله الاعظم (عجلاللهفرجه)، علاوه بر قبول عصمت امام، به صاحب الزمان بودن ایشان نیز اذعان میکند و مینویسد: «شیعیان امامیه، ایشان را امام معصوم مینامند و همچنین او را صاحب الزمان میدانند و معتقد هستند که او غائب است. در این دو وصف، یعنی عصمت و صاحب الزمان بودن، شیعیان درست و صحیح میگویند؛ به دلیل آنکه مهدی از تمام نواقص دور است و در حقیقت، او صاحب الزمان است.» [۱]در بین مذاهب اسلامی و فرقههای آن، تنها شیعیان امامیه اعتقاد دارند که دوازده امام، حجت خدا بر خلقت هستند و آنان همان اوصیای رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) هستند. حاکم نیشابوری در کتاب خود که بر مبنای حدیثی بزرگان اهل سنت، روایات را جمعآوری کرده به دو امانت رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) اشاره میکند و مینویسد: «از زید بن ارقم نقل شده است، هنگامیکه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) از آخرین سفر حج بازگشتند و در منطقهی غدیر خم وارد شدند، دستور دادند تا همه مسلمانان جمع شوند؛ سپس فرمودند، پروردگارم مرا فراخوانده و به جانب او باز میگردم. در میان شما دو یادگار باقی میگذارم، قرآن کتاب خدای رحمان و دیگری اهل بیت و عترت خود را. پس دقت کنید چگونه بعد از من، نسبت به آن دو رفتار میکنید. بدانید که قرآن و اهل بیت از یکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.» [۲]طبق این حدیث شریف، مادامی که قرآن در بین مسلمانان موجود باشد، قطعاً عترت و اهل بیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نیز باید حضور داشته باشند؛ زیرا در این وصیت مهم، رسول خدا، قرآن و اهل بیت (علیهمالسلام) را عِدل یکدیگر و همواره در کنار هم معرفی کردهاند. حال اگر حضرت حجت بن الحسن العسکری (ارواحنافداه)، در جامعه و بین مسلمانان حضور نداشته باشند، کلام پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) حرفی عبث خواهد بود و قطعاً کلام رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) همان وحی الهی است که ذرهای در آن نمیتوان شک کرد.
روایات فراوانی در کتب شیعه و اهل سنت از نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) جمعآوری شده که در آن محدثین، به تعداد اوصیای بر حق رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و حتی به اسامی آنان نیز اشاره کردهاند. چرا که دو ثقلی که یادگار پیامبر رحمت (صلیاللهعلیهوآله) هستند و سبب هدایت امت میشوند و از مسلمانان در مورد آنان سؤال میشود، اهمیت فراوانی دارند.
در صحیح مسلم که نزد علمای اهل سنت بسیار اعتبار دارد، روایاتی موجود است که وجود دوازده خلیفه را تایید میکند. نکتهای که در این احادیث بیان شده، اهمیت عدد دوازده در مورد تعداد نفرات خلفاء است و حال آنکه به غیر از شیعهی امامیه، تمام مذاهب اسلامی و فرقههای آن بیش از دوازده خلیفه داشتهاند و مجبور به حذف و جابجایی بعضی از آنان شدهاند. مسلم نیشابوری به نقل از جابر بن سمره مینویسد: «از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) شنیدم که فرمودند: دین اسلام همواره عزیز میماند تا آنکه دوازده خلفیه حکومت کنند....» [۳]علمای اهل سنت در شرح روایت صحیح السند مذکور، آخرین خلیفهی پیامبر را حضرت مهدی (عجلاللهفرجه) معرفی میکنند و او را صاحب حکومت جهانی میدانند که شیرینی عدل را به جهانیان میچشاند.
ابن کثیر دمشقی که از متعصبین است، در توضیح حدیث صحیح مسلم، به الهی بودن حکومت امام زمان (عجلاللهفرجه) اشاره میکند. او همانند شیعیان، ظهور دولت کریمهی امام عصر (عجلاللهفرجه) را از بین برندهی تمام ظلم و جور در عالم میداند و در کتابش مینویسد: «معنای این حدیث، بیان کنندهی دوازده خلیفهی صالح برای زعامت بر مسلمانان است که حق را بر پا میدارند و در جامعه به عدالت رفتار میکنند و حضرت مهدی (عجلاللهفرجه) نیز آخرین نفر از آن دوازده خلیفه است که به آن بشارت دادهاند. در روایاتی که به دست ما رسیده، حضرت مهدی (عجلاللهفرجه) همان کسی است که نامش همانند نام پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و پدرش همنام با پدر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) است. او زمین را مملو از عدل و عدالت میکند، هنگامیکه پر از ظلم و جور شده است.» [۴].
اما در پایان به دو سؤال مهم باید توجه کرد: اول آنکه اگر آخرین خلیفه مسلمین از جانب خداوند انتخاب میشود، چرا اولین آنان از جانب پروردگار عالم انتخاب نشود؟
سؤال مهم دوم که باید به آن نیز جواب داد، اگر خلیفه از جانب مردم انتخاب میشود و جاعل آن خدای رحمان نیست، چرا مسلمانان عالم کنار یکدیگر جمع نمیشوند و با مشورت از میان خود یک نفر را به عنوان مهدی موعود انتخاب نمیکنند تا زمین را مملو از عدل کند و ظلم را از بین ببرد.
پینوشت:
[۱]. فخر رازی، المطالب العالیة، دار الکتاب العربی، چاپ اول، ۱۴۰۷ هــ، بیروت، لبنان، ج ۸، ص ۱۰۶. «وجماعة من الشیعة الامامیة یسمونه ... وهو ایضا صاحب الزمان.»
[۲]. المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، دار الکتب العلمیة، بیروت، ۱۴۱۱ هـ، چاپ اول، ج ۳، ص ۱۱۸. «عن زید بن أرقم ... فإنهما لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض ...»
[۳]. مسلم بن حجاج نیشابوری، صحیح مسلم، انتشارات دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ج ۳، ص ۱۴۵۳. «حدثنا هَدَّابُ بن خَالِدٍ الْأَزْدِیُّ حدثنا حَمَّادُ بن سَلَمَةَ عن سِمَاکِ بن حَرْبٍ قال سمعت جَابِرَ بن سَمُرَةَ یقول سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یقول لَا یَزَالُ الْإِسْلَامُ عَزِیزًا إلی اثنی عَشَرَ خَلِیفَةً ....»
[۴]. ابن کثیر دمشقی، تفسیر القرآن العظیم، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۱ هـ، ج ۲، ص ۳۳. «ومعنی هذا الحدیث بوجود اثنی عشر خلیفة صالحا یقیم الحق ویعدل فیهم ... والظاهر أن منهم المهدی المبشر به فی الأحادیث الواردة بذکره أنه یواطئ إسمه إسم النبی صلی الله علیه وسلم وإسم أبیه إسم أبیه فیملأ الأرض عدلا وقسطا کما ملئت جورا وظلما....»