پخش زنده
امروز: -
بیش از 60 نفر از آغاز سال در 30 کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، جدید ترین حادثه عصر روز گذشته رخ داد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان جنوبی، ساعت 7 و 16 دقیقه بامداد 14 فروردین بود که اولین حادثه رانندگی با تعداد کشته بالای 5 نفر در 18 کیلومتری جاده بشرویه از سمت فردوس اتفاق افتاد ، یک رانا با یک نیسان برخورد کرد و 6 کشته شد در اولین روز کاری رسمی سال 1400 به جای گذاشت، بیشتر افراد کارمندان دولت بودند.
علت حادثه خواب آلودگی راننده نیسان اعلام و سبب تصادف رخ به رخ شد.
حالا از آن روز بیش از 5 ماه گذشته است و ساعت ۰۲:۲۰ بامداد 21 شهریور کیلومتر ۲۵ جاده طبس – بشرویه اتوبوس به مقصد مشهد حرکت می کند، از روبرو نیز کامیون کشنده در حرکت است در دقیقه ای به هم برخورد می کنند و 5 انسان جان می دهند.
شاخ به شاخ
راننده اتوبوس با بیان اینکه راننده کامیون شاخ به شاخ شد می گوید: راننده کامیون خواب بود و از آنجایی که جاده کم عرض و پلی در آنجا بود توان کنترل خورو را نداشتم و به آن برخورد کردم.
خانم مسافری هم می گوید: در یک لحظه اتوبوس ترمز کشید و سرم را بالا آوردم دیدم نوری از رو به رو نور آمد و به ما برخورد کرد.
پسر جوانی هم می گوید: با اینکه آخر اتوبوس بودیم اما همسرش دچار حادثه شد و صدمه شدیدی دید.
13 شهریور نیز ساعت ۳:۲۵ بامداد در جاده فردوس به بجستان کیلومتر ۳۰ گردنه افغو حادثه رانندگی رخ داد و یک خانواده بی مادر شد.
این اتوبوس با ۱۵ نفر مسافر از بندر عباس به مشهد مقدس در حرکت بود که به یک کامیون برخورد می کند و یک کشته و4 زخمی بر جای می گذارد.
خانم 20 ساله ای از سرنشینان این اتوبوس می گوید: چندین دفعه به راننده اتوبوس تذکر داده شد تا با حواس بیشتری رانندگی کند اما او توجه نکرد.
4 کشته جدیدترین آمار
عصر روز گذشته هم در 25 کیلومتری شهر خوسف به ماژان تصادف مرگبار دیگری اتفاق افتاد، 4 نفر بر اثر حادثه رانندگی کشته شدند که اعضای یک خانواده و روستایی بودند.
حادثه بین خودرو آمیکو و پراید رخ داد و 4 نفر دیگر زخمی شدند.
پلیس علت حادثه را عدم رعایت حق تقدم از جانب راننده وانت امیکو اعلام می کنند.
این نمونه های جدیدی است با تعداد بالای کشته از تصادفات رخ داده در روزهای اخیر در 30 کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی است.
از آغاز سال تاکنون 30 کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی 51 درصد حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده که بیش از 60 فوتی و بیش از 650 مجروح برجای گذاشته است که بیش از 51 درصد تصادفات جرحی کل استان است.
60 تا 75 درصد تصادفات مرگبار در 30 کیلومتری
براساس آمارهای چندین سالِ اخیر در خراسان جنوبی ، 60 تا 75 درصد تصادفات مرگبار جادهای، در 30 کیلومتری شهرهای این استان، یعنی زمانی که فقط نیمساعت مانده تا به مقصد برسیم، رخ می دهد ، 30 کیلومتری که گرچه راهاندکی است اما گاهی میتواند زندگیهایی را نابود کند و پشیمانی ابدی به بار آورد و کام خانواده های زیادی را تلخ کند همانند حادثه ای که روز گذشته در خوسف رخ داد.
این حجم زیاد از تصادفات جاده ای هشداری جدی برای مسولان مربوطه است تا دلایل فنی و رفتاریِ آن بررسی کنند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی خستگی و خوابآلودگی راننده، عجله و شتاب راننده برای رسیدن به مقصد و ترافیک از مهمترین علل بروز تصادفات در 30کیلومتری شهرها عنوان می کند.
سرهنگ رضایی با بیان اینکه هر جا جاده ها ایمن شده تصادفات خیلی کاهش داشته است افزود: به طور مثال اگر در حادثه رانندگی طبس اگر جاده دو بانده می بود راننده کشنده به اتوبوس برخورد می کرد و این حادثه خونین رخ نمی داد.
ضعف آموزش و فرهنگ ترافیک
بیشتر رفتارهای پرخطر رانندگی و تصادفات مرگبار، ناشی از ضعف آموزش و فرهنگ ترافیک است موضوعی که چارهاش فقط جریمه سنگین و توقیف خودرو برای چند ماه نیست، بلکه آموزش و یادآوریِ مداوم و الگوسازی و تشویق را میطلبد.
باید آموزشهای لازم از خانوادهها و مدارس شروع شود و در جامعه ادامه یابد، همچنین الگوهای اجتماعی مثل مسئولان، باید نماد مناسبی از رانندگی قانونمند باشند.
موضوعی که فقط به نشست های و دورهمی های بی ثمر در چند سال اخیر ختم شده است، دورهمی هایی که به تقدیر از چند نفرختم شده است.
در پی افزایش تصادفات مسولان استانی نشست کارگروه اجرای مداخلات موثر در پیشگیری از تصادفات تشکیل دادند.
حجت الاسلام وحدانی نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم می گوید: ایجاد سامانه جامع شناسایی رانندگان پُرخطر، مکانیزه شدن مباحث مربوط به پیشگیری از حوادث و خطرات تصادفات جاده ای، ارائه آموزشها و هشدارهای لازم به رانندگان و نظارت بر آموزشگاههای رانندگی از جمله برنامههای کارگروه اجرای مداخلات موثر در پیشگیری از تصادفات است.
گرچه در برخی از استانها علت اصلی تصادفات توجه نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی اعلامی شود و انگشت اصلی اتهام در بیشتر تصادفات به سوی رانندگان است، اما در خراسان جنوبی دوبانده نبودن برخی از مسیرهای منتهی به شهرها هم مزید علت این حوادث ناگواراست، 30 کیلومتری که استاندارد نیست و در برخی از مواقع توان حجم زیادی از تردد های را ندارد .
ضرورت دوبانده سازی اطراف شهرها
هزار و 140 کیلومتر در حوزه 30 کیلومتری شهرهای خراسان جنوبی است که 572 کیلومتر از آن تاکنون دوبانده شدند و568 کیلومتر دیگر نیازمند باند دوم است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف گذاری کردیم برای شناسایی دوبانده کردن نقاط حادثه خیز و پر ترافیک در ورودی شهرهای خراسان جنوبی می گوید: براساس این برنامه 250 کیلومتر طی دوسال بایدد دوبانده می شد که تا آغاز سال 137 کیلومتر دوبانده شد و زیر بار ترافیک رفت و هم اکنون نیز قطعات باقی مانده 75 درصد پیشرفت دارد و پیش بینی شده بتوانیم 113 کیلومتر را تا پایان سال تکمیل کنیم.
مودی در خصوص برنامه کوتاه مدت برای دوبانده سازی گفت: ورودی شهرستانها اولویت بندی شده تا بتوانیم دو تا سه سال آینده زیر بار ترافیک ببریم.
در اطراف شهرهای خراسان جنوبی، شهرک ها، روستاها، تفرجگاهها، مزارع، باغ ها و واحدهای صنعتی زیادی قرار دارد که سبب شده تا تراکم ترافیک با تردد انواع وسایل نقلیه همچون، موتور، سواری، وانت، کامیون، اتوبوس و... با حجم زیاد در این مناطق درحال حرکت هستند. موضوعی که باید تا علاوه بر افزایش گشتهای پلیس، مشخص شدن نقاط پرتصادف و نصب دوربينهاي كنترل سرعت در این محدوده ها به زیر ساختها جاده ای همچون علائم جاده ای و دوبانده کردن این مسیرها نیز بیش از پیش توجه شود.
تهیه کننده : زهرا فلاحی نسب