حضور معاونان سازمان بازرسی برای بررسی فرآیند تحویل در ایران خودرو
معاونان و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور به منظور بررسی آخرین وضع خودروهای ناقص و تأخیر در فرآیند تحویل خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو حضور یافتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما هم اکنون نشست تخصصی آقای غلام عباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه، آقای اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت و کارشناسان مرتبط سازمان بازرسی کل کشور با مدیرعامل، معاونان و کارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو در حال برگزاری است.
آقای فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این نشست با بیان اینکه تا ۲۲ مهر امسال تعداد تعهدات معوق ایران خودرو، ۱۳ هزار دستگاه بوده است گفت: با آهنگ رشد تولیدی که در این مجموعه شکل گرفته تا پایان مهر این تعهدات معوق به ۶ هزار دستگاه کاهش مییابد و بنا داریم به زودی آن را به صفر برسانیم.
وی گفت: زمانی تعهدات ما ۴۸۵ هزار دستگاه بود که امروز با برنامهریزی آن را به ۲۰۰ هزار دستگاه کاهش دادیم.
وی افزود: تا ۲۹ شهریور امسال تولید تجمیعی در مجموعه ایران خودرو ۲۳۴ هزار دستگاه و خودروهای بر کف مانده نیز ۹۶ هزار و ۹۸۲ دستگاه بود که از این میزان ۳۷ هزار دستگاه خودرو فقط کسری تک قطعهای دارند ضمن اینکه سه قطعه اصلی کسری در مجموعه خودروسازی کشور، ecu, acu و مولتی مدیا است.
آقای مقیمی گفت: ۶۰ درصد خودروهای پژو پارس، کسری یک قطعهای و صد درصد خودروهای خانواده ۴۰۵، کسری قطعه acu دارند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: برنامه داریم تا پایان آبان، ۵۷ هزار دستگاه خودرو را تجاریسازی و به نسبت میزان افزایش خودروهای تجاری، خودروهای کف را جمع آوری کنیم.
آقای مقیمی ادامه داد: در حالی که هزینههای مرتبط با صنعت خودروسازی و قیمت برق، انرژی، ارز، لاستیک، باطری و دیگر قطعات مورد نیاز افزایش یافته، اما همچنان قیمت خودرو با محاسباتی که شورای رقابت بر اساس سال مالی ۹۹ محاسبه کرده تعیین میشود.
وی افزود: در سال ۹۰ درآمد عملیاتی ما سه برابر درآمد عملیاتی فولاد مبارکه بود، اما در سال ۹۹ درآمد عملیاتی فولاد مبارکه ۵۰ درصد از ما بالاتر است که نشان میدهد حجم زیادی از افزایش درآمد عملیاتی فولاد مبارکه ناشی از سود حاصل از افزایش قیمت است.
خودروسازی سایپا، ایستگاه دوم بازدید معاونان سازمان بازرسی
آقای غلامعلی ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه، آقای اشکان میرمحمدی بازرس امور صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور با حضور در گروه خودروسازی سایپا، مشکلات تکمیل خودروهای ناقص و تجاریسازی خودروهای این خودروسازی را بررسی کردند.
آقای جواد سلیمانی در این نشست با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه صنعت خودرو در سال ۹۷ گفت: با شروع تحریمها تولید روزانه خودرو در سایپا از ۲۷۰۰ دستگاه به ۷۰۰ دستگاه کاهش یافت، ارزش چکهای برگشتی به ۱۳۵۱ میلیارد تومان، بدهی به ۳۹ هزار میلیارد تومان و زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا به ۱۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان رسید.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: با شروع دور جدید تحریمها در سال ۹۷، تعهدات کلی سایپا به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه معادل ۱۷ ماه تولید، افزایش یافت که از این میزان ۳۰۰ هزار دستگاه تعهدات معوق و ۲۰۰ هزار دستگاه تعهدات آتی بود.
سلیمانی گفت: از کل تعهدات معوق، ۵۶ هزار دستگاه تعهدات بحرانی بود که به دلیل تحریمها و قطع همکاری شرکا، امکان رفع این تعهدات و تحویل به مشتریان وجود نداشت.
وی ادامه داد: با برنامهریزیها، طرح تبدیل ۵۶ هزار تعهد بحرانی را برای مشتریان سایپا اجرایی کردیم که شهریور امسال این تعهدات بحرانی به ۸ هزار دستگاه کاهش یافت، این در حالی است که این ۸ هزار مشتری مایل به تبدیل خودروی خود نیستند و همچنان منتظرند تا گشایشی رخ دهد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با تلاش شبانه روزی موفق شدیم کل تعهدات معوق سایپا را شهریور امسال به صفر برسانیم که دستاورد بزرگی محسوب میشود.
آقای سلیمانی، قیمتگذاری دستوری، افزایش قیمت نهادههای تولید و نرخ ارز، همچنین تامین نشدن ارز، تحریم صنعت خودرو، کاهش سرمایه در گردش، قطع همکاری شرکای تجاری، مشکلات گمرکی و اختلال در فرآیند حمل و نقل بین المللی مواد و قطعات مورد نیاز را از جمله چالشهای پیش روی صنعت خودرو در سال جاری برشمرد.
آقای سلیمانی گفت: در نیمه نخست امسال، ۲۱۲ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که ارزبری آن با اجرای برنامههای توسعهای و نیز نهضت ساخت داخل به ۸۰ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است که این افتخار بزرگی برای صنعت خودروسازی کشور محسوب میشود.
وی افزود: تا سال گذشته شرکتهای زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا با ظرفیت ۴۰ درصد تولید میکردند که هم اکنون این مجموعهها با ۸۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستند.