اجرای طرح مترو مشهد نیازمند، چهارهزار میلیارد تومان اعتبار
اجرای طرح مترو مشهد امسال به چهارهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: با توجه به نوع درآمدهای شهرداری، برای اجرای پروژه قطارشهری نگاهمان به دولت است، مترو پروژه ملی است اما دولت در سالهای گذشته کمک خود را در این زمینه کمتر کرده و بار را بر دوش شهرداریها گذاشته است.
کیانوش کیامرز افزود: اوراق مشارکت یکی از بهترین روشهای تامین مالی و کمکهای دولت برای پروژه قطارشهری است و امسال سعی داریم میزان انتشار این اوراق را به ۲ تا سه هزار میلیارد تومان در سال برسانیم و امیدواریم دولت در این زمینه مساعدت کند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر خطوط ۲، سه و چهار مترو در مشهد در حال اجراست گفت: در خط دوم تمام ایستگاهها به جز ایستگاه سلامت راهاندازی شده و برای تکمیل کامل این خط هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی افزود: برای تامین بخشی از این مبلغ، مجوز انتشار ۳۰۰تا۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را درخواست کردهایم که در حال طی مراحل در وزارت کشور است و مابقی مبلغ مورد نیاز را نیز از محل منابع شهرداری تامین خواهیم کرد.
کیامرز ادامه داد: راهاندازی ۶کیلومتر از خط سوم قطارشهری از پایانه امام رضا(ع) تا پایانه شهدا نیز در دستور کار است که اجرای آن سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان هزینه دارد.
وی گفت: تا کنون ۷۰۰میلیارد تومان از این مبلغ از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شده و مابقی نیز از طرق مختلف از منابع شهرداری نظیر تهاتر و وام تامین میشود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: در خط چهارم مترو نیز دستگاه حفار تی.بی.ام به سوی خواجهربیع در حال کار است و نیاز مالی این خط برای سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان میباشد.
کیامرز گفت: برای تامین اعتبار این خط هم انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان درخواست شده است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.