پخش زنده
امروز: -
مدیرکل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی گفت: تولید محتوا برای دانشآموزان استثنایی مهم است و این اداره کل به منظور تولید محتوا برای دانشآموزان با نیازهای خاص آمادگی دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ حجتالاسلام علیاکبر سبزیان در مراسم امضای تفاهمنامه بین اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی و آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: امروز کتابخانههای عمومی به عنوان مراکز اجتماعی و سومین مکان آموزشی و فرهنگی پس از خانه و مدرسه هستند و میتوان از آنها به عنوان مراکز غیررسمی آموزش و پرورش در حوزههای مهارت آموزی و تربیتی استفاده کرد.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم آموزش و پرورش استثنایی با افراد نیازمند خدمات خاص گفت: یکی از مهمترین مسایل موجود در جامعه، فرهنگسازی نحوه برخورد با دانشآموزان استثنایی است که میتوان با برگزاری وبینارها و کارگاههای روانشناختی و روانشناسی در مجموعه کتابخانهها، بخشی از این نیاز را برطرف کرد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: سه درصد از افراد جامعه دارای نیازهای خاص هستند و یکی از سیاستها و رسالتهای آموزش و پرورش استثنایی تمرکز بر روی مشارکت سایر دستگاههای اجرایی در رشد همه جانبه نظام تعلیم و تربیت به ویژه برای دانش آموزان استثنایی است.
مهدی قاسمیپور افزود: اداره کل کتابخانههای عمومی از مراکز مهم در زمینه آموزش است و اقدام خوب نهاد کتابخانههای عمومی در نحوه عضویت دانشآموزان استثنایی در کتابخانهها، راه اندازی بخش نابینایان در کتابخانههای استان و مدنظر داشتن منابع مختص برای این گروه از افراد در جشنواره کتابخوانی رضوی، نشان از توجه و دغدغهمند بودن این نهاد نسبت به دانش آموزان استثنایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان استثنایی نیاز به منابع خاص با توجه به وضعیت خود دارند و متاسفانه میزان تولید محتوای کنونی اعم از کتابهای بریل، گویا و ... جوابگوی این نیازها نیست.
در پایان این نشست در تفاهم نامهای بین این دو دستگاه، مقرر شد اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی نسبت به حضور در جلسات سیاستگذاری، متناسبسازی فضا و تجهیزات کتابخانهها متناسب با نیازهای دانش آموزان با نیازهای ویژه با درخواست کارشناسان اداره استثنایی، تخصیص فضای ویژه و مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه در برخی از کتابخانههای عمومی استان و برگزاری نشستهای تخصصی کتابخوان و نقد و بررسی کتاب اقدام کند.