روش راه اندازی کسب و کار اینترنتی
مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق و مسیر این راه را بخوانید.
تواناییهای خودت را بشناس!
یک برگ کاغذ بردارید و هرچه که در ذهن دارید بنویسید! این کار به شما در تصمیم گیری در مورد این که در چه حوزهای کسب و کار اینترنتی خود را راهاندازی کنید، کمک میکند.
برای مثال، کار با نرمافزارهای گرافیکی را در حد مبتدی بلد هستید یا نویسنده خوبی هستید. همین موارد ساده، شما را برای ادامه راه بسیار کمک خواهند کرد. خلاصه هرچه که فکر میکنید حتی کمی از آن را بلدید، بنویسید.
انتخاب حوزه کاری
با توجه به تواناییهایتان یک حوزه کاری را انتخاب کنید. مشکلی که بیشتر افراد در انتخاب حوزه کاری دارند، این است که میخواهند حتما یک ایده جدیدی را راهاندازی کنند. اگر ایده و توانایی جدیدی دارید، واقعا عالی است؛ اما اگر ندارید، واقعا مهم نیست. فقط باید آغاز کنید.
به یاد داشته باشید که یک طرح کمکیفیت راه اندازی شده، بسیار بهتر از یک طرح باکیفیت است که هیچوقت بهدلیل حساسیتهای شما راه اندازی نمیشود.
تحلیل رقبای خود و بررسی عملکرد آنها
یکی از نکتههای مهم در قبل و پس از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، تحلیل عملکرد رقبا است. در حوزه کاری که انتخاب کردید، رقبای خود را بشناسید و عملکرد آنها را بررسی کنید.
از نحوه عملکرد آنها در تولید محتوا برای وبسایت تا صفحه شبکههای اجتماعی آنها و همینطور راهبردهای بازاریابی را تحلیل و سعی کنید در همه موارد، از آنها بالاتر باشید. بهخاطر داشته باشید هرچه رقبای خود را بیشتر بشناسید، راحتتر میتوانید از آنها پیشی بگیرید.
راه اندازی وبسایت
پس از انجام مراحل بالا وقت آن رسیده است که در بستر اختصاصی خود کسب و کارتان را راه اندازی کنید. برای راه اندازی وبسایت، چند راه پیش روی شما است:
- با یک شرکت طراحی وبسایت تماس بگیرید، طرح و ایده خود را با آنها در میان بگذارید تا هم مشورتی گرفته باشید و هم این که آنها دقیقا متناسب با نیاز و سلیقه شما وبسایت اختصاصی طراحی کنند. اگر بودجه کافی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود دارید، این بهترین گزینه است.
- خودتان دست بهکار شوید! کار با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) محبوب مانند وردپرس را یاد بگیرید و با تهیه و نصب قالبها و افزونهها بدون دانش کدنویسی داشتن، وبسایت خود را راه اندازی کنید. این روش، چون از نظر زمان و هزینه به صرفه است، برای افرادی که به برنامهنویسی تحت وب آشنایی ندارند، بسیار مناسب است.
- خودتان کدنویسی یاد بگیرید و وبسایت اختصاصی خود را طراحی کنید؛ البته این گزینه به علت صرف وقت بسیار برای یادگیری برنامهنویسی و تا حدی سخت و پیچیده بودن این مسیر، پیشنهاد نمیشود.
پیشنهاد شده است که اگر بودجه کافی برای این کار دارید، وقت خود را صرف یادگیری سیستم مدیریت محتوا نکنید و راه اندازی وبسایت خود را به یک شرکت طراحی سایت بسپارید تا این کار را برای شما حرفهایتر، اصولیتر و سریعتر انجام دهند.
تولید محتوای مرتبط و جذب مشتری هدفمند
پس از این که وبسایت ما راه اندازی شد، نیاز داریم تا نظر مشتریان را به آن جذب کنیم تا بتوانیم درآمد اینترنتی را از نزدیک لمس کنیم. برای این کار، راههای مختلفی وجود دارند، از جمله تبلیغات بنری و رپرتاژ آگهی که همه هزینههای سنگینی دارند.
چگونه میتوان بدون هزینه، بازدیدکننده جذب کرد؟ بسیار ساده! با تولید محتوای متناسب با کسب و کار خود.
فرض کنید که ما یک وبسایت فروش پوشاک داریم. حال میتوانیم با تولید محتوایی که مربوط به حوزه پوشاک است وبسایت خود را از راه موتورهای جستجو، مانند گوگل، به افراد مختلف معرفی کنیم.
متوجه شدیم با تولید محتوای مرتبط با کسب و کارمان و جذب مشتریهای هدفمند از راه موتورهای جستجو میتوانیم به کسب و کار اینترنتی خود رونق دهیم؛ اما یک سؤال مهم: چگونه در نتایج موتورهای جستجو، در جایگاه خوبی قرار بگیریم؟
برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی عبارت مورد نظرتان در موتورهای جستجو، مانند گوگل، در جایگاه بهتری قرار بگیرید، باید مفهوم بهینهسازی و سئو را بدانید. البته نه در حد بسیار حرفهای که زمانبر و تخصصی است.
خلاصه مطلب
متوجه شدیم که کسب و کار اینترنتی چیست و کسب درآمد از اینترنت در سه الگوی فروش کالا، ارائه خدمات و فروش محتوا دستهبندی شد. در ادامه، نکات مثبت کسب و کار اینترنتی عنوان شدند که مهمترین آنها سرمایه اولیه بسیار کم و درآمد بالا هستند.
پس از آن، پرسیده شد که چگونه یک کسب و کار اینترنتی، راه اندازی میشود و گامهای اساسی و مهم در این راه، ارائه شدند.