رئیس دانشگاه فنی و حرفهای :
اقبال داوطلبان کنکور به رشته های مهارتی
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای : با توجه به افزایش پذیرش داوطلبان نسبت به پارسال شاهد اقبال داوطلبان کنکور به رشتههای مهارتی و دانشگاه فنی حرفهای هستیم.
آقای ابراهیم صالحی عمران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: یکی از اهداف آموزش عالی ایجاد فرصتهای اشتغال برای دستیابی به شغل مناسب دانشجویان در بازار کار است و دانشگاه فنی و حرفهای فرصت بیشتری به دانشجویان برای کسب درآمد و دستیابی به شغل مناسب در بازار کار میدهد.
وی ضمن اشاره به اجرای طرح آمایش آموزش عالی و بازنگری رشتهها و سرفصلهای جدید دانشگاه گفت: اساس کار ما هماهنگی میان دانشگاه و صنعت است و در همین راستا سرفصلهای جدید به رشتههای مهارتی اضافه شده است.
آقای صالحی عمران با بیان اینکه نسبت به پارسال شاهد پذیرش بیش از ۳۰ هزار نفری در این دانشگاه بودیم، افزود: در سال گذشته ۵۶ هزار داوطلب در دانشگاه فنی و حرفهای ثبت نام کردند و امسال تاکنون ۸۶ هزار نفر ثبت نام کردند که روند ثبت نام تا بهمن ادامه دارد.
وی گفت: آموزش مهارتی یک فرصت است که برای دانشجویان و برای جامعه ایجاد میشود، علاوه بر آموزشهای مهارتی و ایجاد اشتغال برای دانشجویان موجب افزایش رشد ناخالص داخلی و سرمایه گذاری جامعه در این عرصه میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای تأکید کرد: از تعداد ۸۶ هزار پذیرش در این دانشگاه ۶۷ درصد در مقطع کاردانی و ۳۳ درصد در مقطع کارشناسی است و تأکید ما برای توسعه در حوزه تربیت کاردان (تکنسین) در این دانشگاه است.
بازنگری ۸۸ سرفصل درسی در دانشگاه فنی و حرفهای
آقای صالحی عمران در ادامه درخصوص بازنگری و تغییر سرفصل دروس، گفت: یکی از فاکتورهای کیفی ما ارتباط مداوم میان دانشگاه و صنعت است و در همین حوزه رشتههایی را مطابق با نیاز کار تعیین میکنیم حتی برای تغییر سرفصل دروس از سه گروه کارفرمایان، صاحبان صنایع و اعضای هیأت علمی و کادر آموزشی مشورت میخواهیم.
وی افزود: ۸۸ سرفصل درس در دورههای کاردانی پیوسته تغییر کرده است و این تغییر موجب انعطاف پذیری در بازار کار و ایجاد اشتغال برای دانشجویان میشود.
پذیرش دانشجو در رشته جدید مهندسی حرفهای
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: رشتههای مهندسی دانشگاه فنی و حرفهای با رشتههای مهندسی سایر دانشگاهها که نظری است تفاوت دارد یعنی حدود ۷۰ درصد دروس مهندسی ما به شکل عملی ارایه میشود و سرفصلها و ساعات دروس در دوره مهندسی حرفهای نسبت به سایر رشتههای مهندسی بیشتر است و دانشجویان در این رشته قابلیت فعالیت در کارگاههای آزمایشگاهی و محیطهای واقعی کار را پیدا میکنند.
آقای صالحی عمران تأکید کرد: پذیرش دانشجو در رشته مهندسی حرفهای از مهر امسال آغاز شد و ادامه دارد.
تأثیر متقابل آموزش مهارتی بر روی آموزش عالی کشور
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأثیر متقابل قانون جامع تربیت حرفهای و آموزش مهارتی بر روی آموزش عالی کشور گفت: یکی از اشکالات نظام آموزش کشورمان این بوده که آموزش فنی و حرفهای توسط دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش و هنرستان و حتی دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد، سازمان فنی و حرفهای ارایه میشود و تداوم این آموزشها منجر به ارایه مهارت به صورت جزیرهای و جداگانه بوده است.
آقای صالحی عمران افزود: البته این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که تمامی این دانشگاهها ارتباطی با بازار کار نداشتند و اطلاعات جامعی از نیاز بازار و جامعه را ارایه نمیدادند بنابراین احساس میشود که باید شورایی تشکیل شود تا بازار کار از یک طرف و ارایه دهندگان آموزش مهارتی از طرف دیگر تصمیماتی را در حوزه کیفیت فعالیت نیروی کار ارایه دهند.
وی گفت: در حقیقت باید بر روی بحثهای تقاضا محور بودن آموزش مهارتی در جامعه تجدید نظر شود تا به درستی شکل بگیرد.