پخش زنده
امروز: -
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، از توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 2 از امروز خبر داد.
علی محمد شاعری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر، آلودگی هوای تهران و هفت کلانشهر دیگر کشور ( اهواز ،کرج ،اراک ،تبریز ،شیراز ،اصفهان و مشهد مقدس ) را مهمترین چالش زیست محیطی کشور دانست و گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، همه خودروسازان از اول فروردین امسال ملزم به تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 شدند.
وی به درخواست مجدد خودروسازان برای تمدید مهلت قانونی اشاره کرد و گفت : دولت با توجه به درنظر گرفتن برخی ملاحظات اقتصادی و برای جلوگیری از بیکاری واحدهای صنعتی و حمایت از اشتغال، از توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو 2 به مدت سه ماه صرف نظر کرد.
شاعری، آخرین مهلت خودروسازان را اول تیر امسال بیان کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، نیروی انتظامی موظف است از امروز هیچ خودرویی را که با استاندارد یورو 2 تولید می شود، شماره گذاری نکند.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست به تلاش خوب خودروسازان برای ارتقای کیفیت تولیدات خود در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود : هم اکنون هفتاد درصد خودروهای داخلی با استاندارد یورو 4 تولید می شود.
شاعری، سمند و پراید 141 را از خودروهایی دانست که همچنان با استاندارد یورو 2 تولید می شود.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان این نوع خودروها در حال طی کردن مراحل نهایی ارتقای کیفیت خود هستند، افزود: هر چند شماره گذاری این خودروها از امروز در تهران و سایر کلانشهرهای کشور متوقف شده است، اما در سایر شهرهای کشور منعی برای شماره گذاری نیست.
شاعری ابراز امیدواری کرد: این خودروها نیز، در یکی دو هفته آینده با استاندارد یورو 4 تولید شود.
وی با بیان اینکه تاکنون خودروسازان چهار بار برای ارتقا نیافتن تولیدات خود از دولت مهلت گرفته اند، از دولت خواست برای سلامت و بهداشت جامعه و داشتن هوای پاک بر رعایت استاندارد یورو 4 خودروسازان تاکید کند و در این خصوص عقب نشینی نکند.
شاعری همچنین از عرضه سوخت بنزین با استاندارد یورو 4 در 20 جایگاه شهر تهران و همچنین اراک خبر داد و افزود : بزودی عرضه این نوع سوخت در استانهای البرز ، اصفهان و تبریز آغاز می شود.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، ارتقای کیفیت سوخت بنزین و خودرو با استاندارد یورو 4 را انقلاب صنعتی زیست محیطی در کشور دانست و گفت: این مهم با کمک خودروسازان و صنعتگران حوزه نفت صورت گرفته است.
شاعری افزود: هم اکنون، حدود 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در سه پالایشگاه تهران ، شازند اراک و آبادان تولید می شود.
رئیس انجمن خودروسازان گفت : مادامیکه زیر ساختها فراهم و سوخت با استاندارد آلایندگی یورو 4 در سراسر کشور توزیع نشود فشار سازمان حفاظت محیط زیست برای تولید خودرو با این استاندارد بی مورد است .
احمد نعمت بخش درمصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود : مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می خواهند ادعا کنند که در زمان مدیریت انها تولید خودروبا استاندارد یورو 4 اجباری شده در حالی که هنوز زیر ساختهای لازم ان تامین نشده است.
وی گفت : خودروهای با استاندارد یورو 4 با هزینه بیشتری تولید می شوند و حدود یک و نیم میلیون تومان گرانتر از خودرو با استاندارد یورو 2 فروخته خواهد شد.
رئیس انجمن خودروسازان افزود : دارندگان خودروهای با استاندارد یورو 4 به علت نبود بنزین یورو 4 در سطح کشور مجبورند کاتالیست های خودروی خود را به جای اینکه پس از طی 100 هزار کیلومتر تعویض کنند با 20 هزار کیلومتر تعویض کنند وهزینه حدود چهارصد هزار تومانی نیز به انها تحمیل می شود.
نعمت بخش گفت : پارسال سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از مسئولان وزارت نفت به ما قول داد از امسال در سراسر کشور سوخت با استاندارد آلایندگی یورو4 توزیع می شود.
وی افزود : براین اساس خودروهای مزدا 2 و مزدا 3 ، مگان ، ال 90 ،206 ، همه محصولات کرمان موتور و محصولات ام.وی.ام ، سوزوکی ویتارا و تیانا که موتور انها وارداتی است با استاندارد الایندگی یورو 4 تولید و روانه بازار شد.
رئیس انجمن خودروسازان گفت : در این باره شکایتی تنظیم و با پیوست مصوبات دولتهای اقایان خاتمی و احمدی نژاد مبنی بر توزیع سراسری بنزین یورو4 شش ماه پیش از آغاز اجباری شدن تولید خودرو با استاندارد یورو 4 به دیوان عدالت اداری ارائه شده است.
وی افزود : اینکه براساس این مصوبه عمل نشده و در نامه ای از پلیس خواسته شده است جلوی شماره گذاری خودروهای با استاندارد کمتر از یورو 4 گرفته شود ، مغایر ضوابط اعلامی است.
رئیس انجمن خودروسازان گفت : نمونه های خودروهای پر تولید شامل سمند ، پژو و پراید با استاندارد الایندگی یورو 4 به سازمان استاندارد ارائه شده است و نشان دادیم می توانیم این خودروها را نیز با استاندارد یورو 4 تولید کنیم اما هنوز بنزین یورو 4 در سراسر کشور توزیع نشده است و
درست نیست که متقاضیان این خودروها را گرانتر بخرند و به علت نبود بنزین با استاندارد یورو 4 مجبور شوند هزینه های نبود سوخت ان را نیز بپردازند.
وی افزود : برای تولید هر خودرو با استاندارد یورو 4 باید حدود 1.5 میلیون تومان ارز از کشور خارج کنیم ، ضمن اینکه به علت نبود بنزین یورو 4 در سراسر کشور اهداف کاهش الایندگی نیز محقق نمی شود.
رئیس انجمن خودروسازان کشور با انتقاد از وزیر صنعت و معدن گفت : در این باره تلاش شده است از طریق وزارت صنعت نیز این موضوع در هیئت دولت پیگیری شود اما هنوز موفق به برگزار نشست با آقای غضنفری نشده ایم.
وی افزود : با این حال اگر دولت تکلیف کند، همه خودروها را با استاندارد یورو4 تولید می کنیم اما این کار با شرایط کنونی احجاف در حق خریداران خودرواست.
نعمت بخش درباره نصب دو کیسه هوا بر روی خودروها نیز گفت : در این باره نیز بر اساس مصوبه هیئت وزیران عمل و هم اکنون بر روی حدود 70 درصد خودروهای تولیدی دو کیسه هوا نصب می شود.
رئیس انجمن خودروسازان افزود : بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 84 و 89 چنانچه قرار باشد استاندارد الایندگی خودروها ارتقا یابد باید شش ماه پیش از ان ، بنزین با استاندارد تعیین شده در سراسر کشور توزیع شود.
وی گفت : خودروسازان موظف شدند از 92/1/1 استاندارد خودرو را بر اساس آلایندگی یورو 4 تولید کنند و در آن مصوبه آمده است از 91/1/1 سوخت جدید یعنی یک سال قبل توزیع شود که حتی در هشت کلان شهر نیز توزیع نشده است.
وی با بیان اینکه نمی توان به خریداران خودرو با استاندارد یورو 4 گفت فقط در شهرهایی که بنزین یورو 4 توزیع می شود تردد کنند، اظهارداشت :
موتور خودروهای یورو 4 اگر بنزین معمولی مصرف کند در درازمدت آسیب می بیند.
رئیس انجمن خودروسازان با ابراز تعجب از پافشاری سازمان حفاظت محیط زیست برغم اطلاع از توزیع نشدن سوخت یوورو4 در سراسر کشور افزود : این پا فشاری انها غیر قابل توجیه است.