پخش زنده
امروز: -
معاون شهردار تهران با ابراز امیدواری به منظور ایجاد منابع مالی جدید با همدلی میان شهرداری و مجلس، گفت: عقب ماندگی جدی در ناوگان حمل و نقل عمومی و نارضایتی کاربران این حوزه وجود دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید مجتبی شفیعی با تأکید براینکه معاونت حمل و نقل از نظر بودجهای و گستره خدمات، جایگاه ویژهای در مدیریت شهری دارد، توضیح داد: خدمات حوزه حمل و نقل و ترافیک به صورت مستقیم و بلافاصله توسط کاربران حمل و نقل دریافت میشود و تصمیم گیران این حوزه بر زندگی شهروندان تأثیر میگذارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تناسبی با شأن و منزلت شهروندان ندارد، اضافه کرد: فاصله بسیاری در حوزههای مختلف اعم از واگنهای مترو، اتوبوسرانی، ونها و ... تا وضع مطلوب وجود دارد.
شفیعی اضافه کرد: در بقیه سیستمها به جز حمل و نقل هم مشکلات بسیاری وجود دارد؛ برای مثال در بخش نرم افزاری و مدیریتی ناوگان نظیر حوزه تحلیل دادهها، اطلاعات موجود و استفاده از سیستمهای هوشمند، عقب ماندگی جدی وجود دارد.
معاون شهردار تهران ضمن اشاره به بانکهای اطلاعاتی حوزه حمل و نقل، گفت: بانکهای اطلاعاتی بسیاری وجود دارد، اما در تصمیم گیریها و تحلیلها از این بانکها استفاده نمیشود. باید تلاش کرد که با تکنولوژیهای نوین این ساختار مدیریتی را به روز کنیم. البته در حوزه سخت افزاری هم اقداماتی باید انجام دهیم و با شناسایی ظرفیتها عقب ماندگیهای گذشته را جبران کنیم تا رضایت مندی از سوی شهروندان حاصل شود.
وی با تأکید بر اهمیت پیشینه حوزه حمل و نقل ترافیک، بیان کرد: تأثیر حمل و نقل بر آلودگی هوا، سلامت جسمی و روحی شهروندان امری انکارناپذیر است. زمانیکه یک فرد با روحیه و انرژی بالا وارد شبکه معابر شهر شود با اوج ترافیک صبحگاهی، انرژی خود را از دست میدهد و از لحاظ روحی آسیب میبیند؛ آلودگی هوا و صوتی در این زمان مزید بر علت میشود.
شفیعی با بیان اینکه ازدحام ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی، کیفیت زندگی در کلانشهر را کاهش داده است، گفت: ما مسئولان حوزه حمل و نقل ترافیک بخش بسیاری از این مشکل را ناشی از عملکرد خود میدانیم و باید سعی کرد با کمک شهروندان مشکل را حل کرد. امید است با همدلی میان شهرداری و مجلس، منابع مالی جدیدی برای شهر ایجاد شود تا مشکلاتی را که در گذشته تشدید شده است تا حد قابل قبولی بهبود دهیم.
وی تصریح کرد: نخستین کاری که باید انجام دهیم برداشت مستند از وضع موجود است؛ هر کاری که قصد انجام آن را داشته باشیم باید تأثیر آن بر وضع موجود را مطالعه کرد؛ قرار نیست به صورت سریع و خطا در گذشته عمل کنیم. هر اقدامی که قرار است انجام شود باید مطالعه کنیم که چه میزان وضع موجود را تغییر میدهد. غیر از این، یکسری اقدامات ضربتی و کوتاه مدت تعریف شده که در دورههای سه ماهه و شش ماهه به بهره برداری میرسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به پروژههای به بهره برداری نرسیده در گذشته، گفت: یکسری طرح در گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته، اما هم اکنون متوقف شده است و با بهرهبرداری از آنها گشایشی در معابر و حمل و نقل عمومی اتفاق میافتد. تصور میشود در یک دوره کوتاه شش ماهه شهروندان بتوانند تغییری را احساس کنند.