پخش زنده
امروز: -
بحران سوخت در انگلیس به دلیل نبود راننده کافی برای کامیون های سوخت رسان ادامه دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از آسوشیتدپرس با تداوم بحران سوخت در انگلیس به دلیل نبود راننده کافی برای کامیونهای سوخت رسان، دولت این کشور برنامه صدور روادید اضطراری را برای رانندگان کامیون که از خارج وارد این کشور شده بودند تمدید کرد.
دولت انگلیس روز شنبه برنامه صدور روادید اضطراری را برای رانندگان کامیون که از خارج وارد کشور شده بودند تمدید کرد، زیرا نشانهای از بهتر شدن بحران سوخت، به ویژه در لندن و جنوب شرق کشور مشاهده نشد.
دولت محافظه کار انگلیس در بیانیهای که اواخر روز جمعه منتشر شد اعلام کرد روادید موقت حدود ۵۰۰۰ راننده کامیون خارجی تا پایان ماه فوریه اعتبار دارد و این روادیدها طبق برنامه اولیه در شب کریسمس منقضی نمیشوند.
دولت انگلیس امیدوار است این رانندگان کامیون خارجی را در نهایت استخدام کند.
مدت زمان کوتاه برنامه اعلام شده در هفته گذشته، انتقادات گستردهای را به دلیل نداشتن جذابیت کافی برای جلب نظر رانندگان خارجی به دنبال داشت.
دولت اعلام کرد ۳۰۰ راننده کامیون سوخت رسان میتوانند "بلافاصله" از خارج از کشور به انگلیس بیایند و تا ماه مارس در این کشور بمانند. حدود ۴۷۰۰ روادید دیگر که برای رانندگان خارجی کامیونهای حمل مواد غذایی در نظر گرفته شده، از اواخر ماه اکتبر تا پایان فوریه ادامه خواهد داشت.
دولت انگلیس در اقدامی دیگر با هدف کاهش فشار در پمپ بنزین ها، حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی از جمله ۱۰۰ راننده را از روز دوشنبه برای کمک به رفع کمبود سوخت به کار خواهد گرفت. کمبود سوخت منجر به صفهای طولانی شده است.
دولت محافظه کار این کشور اعلام کرد وضعیت در حال بهبود است.
کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی دولت انگلیس در این باره گفت: سطح موجودی سوخت در پمپ بنزینها رو به افزایش است، تحویل سوخت به پمپ بنزینها بیش از مقدار معمول همیشگی است و تقاضا برای سوخت در حال تثبیت است. مهم است که تأکید کنیم هیچ کمبودی در سطح ملی برای سوخت در انگلیس وجود ندارد و مردم باید طبق روند معمول به خرید سوخت ادامه دهند.
با این حال، انجمن فروشندگان خُرد بنزین، که نماینده پمپ بنزینهای مستقل است هشدار داد تأمین سوخت همچنان با مشکل روبروست و ممکن است اوضاع در برخی مناطق بدتر هم بشود.
برایان مادرسون رئیس این انجمن به رادیو بی بی سی گفت: در لندن و جنوب شرق و احتمالاً بخشهایی از شرق کشور، وضعیت بدتر شده است.
مادرسون از به کارگیری رانندگان نظامی در هفته آینده استقبال کرد، اما هشدار داد که این کار تأثیر محدودی خواهد داشت.
وی گفت: این اقدام یک راه حل تمام عیار نخواهد بود. کمک بزرگی است، اما از نظر حجم، آنها نمیتوانند این میزان سوخت مورد نیاز را تأمین کنند.
حزب مخالف از بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس خواسته تا هفته آینده پارلمان را فراخواند تا به مشکل کلانتر کمبود نیروی کار و اختلال در زنجیره تامین رسیدگی کند.
در ماههای اخیر بسیاری از شرکت ها، از جمله فروشگاههای زنجیرهای فست فود KFC، مک دونالد و ناندوز، کمبود نیروی کار را گزارش کرده اند. قفسههای سوپرمارکتها نیز خالی به نظر میرسند و این نگرانی افزایش یافته است که در آستانه کریسمس، قفسهها طبق معمول پر نشوند.
دولت انگلیس در تلاش برای جلوگیری از کمبود بوقلمون مورد نیاز برای کریسمس، اعلام کرد در مجموع ۵۵۰۰ کارگر مرغداری از اواخر اکتبر از خارج وارد انگلیس میشوند و تا پایان سال در آنجا میمانند.
دولت جانسون که طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، دوست دارد صحبتها در مورد کمبود راننده را کوچک نمائی کند و آن را نتیجه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جلوه دهد.
با این حال، هنگامی که این کشور در ابتدای سال جاری از مدار اقتصادی اتحادیه اروپا خارج شد، یکی از اصول اصلی اتحادیه اروپا کنار رفت: آزادی افراد برای جابجا شدن در قلمرو اتحادیه اروپا برای یافتن کار. با خروج از اتحادیه اروپا، دهها هزار راننده، انگلیس را ترک کردند تا به خانههای خود در اتحادیه اروپا بازگردند و این امر باعث فشار مضاعف بر صنعتی شد که در حال حاضر با مشکلات دیرینه نیروی کار مواجه است.
بیماری همه گیر کرونا نیز این مشکل را تشدید کرده و باعث شده هزاران راننده اتحادیه اروپا به کشورهای خود بازگردند. مجموعهای از قرنطینههای سراسری در انگلیس نیز منجر به مشکلات در آموزش و آزمون رانندگی برای افراد جدید شده است.
علاوه بر این، بیماری همه گیر کرونا فرایند بازنشسته شدن رانندگان انگلیسی را که چنین تصمیمی داشتند تسریع کرد. حقوق نسبتاً پایین، تغییرات در نحوه اخذ مالیات بر درآمد رانندگان کامیون و کمبود امکانات - به عنوان مثال مشکلات مربوط به دستشویی و دوش - نیز جذابیت این شغل را برای کارگران جوان کاهش داده است.