کدام اشتباهات رایج مشکلات مالی ایجاد میکنند؟
اشتباهات رایج که مشکلات مالی را ایجاد میکنند، بشناسید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در هر کاری ممکن است به دلیل حجم زیاد یا تجربه ناکافی، اشتباهاتی رخ دهد و باعث بروز مشکل در انجام وظیفه کارمندان یا کارفرمایان شود.
کسب و کارهای مختلف، نیاز به برنامهریزی اداری و مالی دارند و بدون برنامه، اشتباهات کاری بیشتر میشوند.
برنامهریزی مالی در هر کسب و کاری، نیاز اساسی است و این برنامهریزی باید از سوی مدیریت، مورد بررسی همیشگی باشد و مطابق با میزان درآمدزایی که هر ماه وجود دارد، در صورت نیاز، مورد تجدید نظر قرار گیرد.
از آنجا که برنامهریزی مالی، چه در زندگی و چه در کار از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود نداشتن آن باعث بروز مشکل خواهد شد. امور مالی و مدیریت بودجه در تجارت شما بیش از هر چیز باعث بقای طولانیمدت و شکست نخوردن در کار میشود. اشتباهاتی که بهصورت کلی، باعث بروز مشکلات مالی میشوند و رایج نیز هستند.
۱ ـ ثبت نکردن جزییات دریافت و پرداختهای روزانه
سوابق مالی باید ماهانه جمعآوری و مرتب یادداشت شوند. در طول روز هر آنچه هزینه میکنید، وجه نقد یا سرمایهگذاریهای کوچک مانند خرید سهام و اوراق و … را نباید نادیده بگیرید. همه اینها باید بهعنوان حساب دخل و خرج ذخیره شوند تا در پایان ماه بهتر بتوانید جهت برنامهریزی مالی خود اقدام کنید.
۲ ـ پیشبینیهای مالی نداشتن
اگر از ابتدا بودجهبندی و برنامهریزی درستی داشته باشید، میتوانید پیشبینی هزینههای هر ماه را از قبل داشته باشید. آگاهی شما از بازار و روند آن، مهمترین دانش شما است که باید این توانایی را داشته باشید تا بتوانید هزینههای خود را جلوتر تخمین بزنید.
۳ ـ استفاده نکردن از حسابداران و حسابرسان حرفهای
شرکت خود را به حسابداران حرفهای مجهز کنید یا در هر ماه، جهت نظم مالی و امور مربوط به آن، از حسابرسهایی که تجربه بالاتری دارند، استفاده کنید. بررسیهای اخیر که شرکت آماری Zogby انجام داده است، نشان میدهند که شرکتهای بزرگ، حدود ۶۵ درصد از امور مالی خود را به دست ارزیابی یک حسابرس میسپارند.
۴ ـ از دست دادن نیروی انسانی متبحر
از دست دادن نیروی انسانی، یعنی از دست دادن سرمایه. به همان میزان که برای کار خود ارزش قائل هستید، برای کارمندان خود که ستونهای کاری شما هستند و کار بهدست آنها انجام میگیرد، توجه لازم را داشته باشید.
۵ ـ شانه خالی کردن از مالیات
جهت پرداخت مالیات، دقت کنید که هر سال یک پوشه جداگانه را به مالیات اختصاص دهید و آن را در موعد مقرر پرداخت کنید، زیرا پرداخت نکردن مالیات به ضرر شما خواهد بود و باعث هدر دادن هزینهها در قالب جریمه خواهد شد. حسابهای مالی را از حساب پرداخت مالیات جدا کنید تا بودجهای که برای آن در نظر گرفتید، در جای دیگری استفاده نشود.
۶ ـ ساختار اداری و مالی نداشتن
ساختار مالی و اداری یک شرکت در موفق بودن یا نبودن آن، مؤثر است. ساختار اداری باید دارای خلاقیت و ساختار مالی دارای دقت فراوان باشد.
۷ ـ یکی بودن حسابهای شخصی و کاری
مهمترین نکتهای که هر کارفرما باید آن را رعایت کند، این است که حسابهای مالی شخصی خود را از حسابهای مالی کاری جدا کند. اگر کمبود بودجه داشتید، باید آن را به گونه دیگری تأمین کنید، نه با استفاده از حساب شخصی خود، زیرا این کار باعث بر هم زدن برنامهریزی مالی در زندگی شخصی شما خواهد شد. بنابراین، دقت کنید که هرگز این دو حساب را ترکیب نکنید.