پخش زنده
امروز: -
تعدادی از نمایندگان شرکتهای قطعه سازی خودرو کاهش سرمایه در گردش، بحرانهای جهانی و سیاستهای غلط شورای رقابت را از مشکلات صنعت خودروسازی خواندند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای حمید کشاورز از مسئولان شرکت قطعه سازی کروز در نشست تخصصی رفع چالشهای تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، افزود: در سه سال و نیم گذشته قیمت ارز و سایر نهادهها هشت برابر شده است و همه واحدهای تولیدی، سرمایه در گردش خود را از دست داده اند و در این شرایط فقط خام فروشان وضع خوبی پیدا کرده اند و صورتهای مالی آنها در بورس مؤید ادعای من است.
وی گفت: سیاست دولت قبل در سه سال و نیم گذشته این بود که مسیرها را پیچیده کند تا مصرف ارز کم شود و در این مسیر، گمرک و بانک مرکزی به تنهایی مقصر نیستند.
در ادامه این نشست آقای منصور میرزایی مدیر هلدینگ گروه قطعات خودروی عظام گفت: ما ۱۴ کارخانه در این مجموعه داریم که ۷ هزار میلیارد تومان ورق، فولاد آلیاژی، آلومینیم و مس مصرف میکنیم.
وی افزود: با برگزاری این گونه جلسات شاید مقطعی، مسائل حل شود، اما فردا مسائل دیگری رخ میدهد.
آقای میرزایی گفت: البته خیلی از شرکتهای خودروسازی بزرگ دنیا هم گرفتار شدند و ما به عنوان قطعه ساز فولاد و لوله را نقد خرید میکنیم و انتظار داریم به ما هم پول نقد بدهند.
در ادامه این نشست پیمان یزدان بخش نایب رئیس هیئت مدیره پارت لاستیک خراسان گفت: موج دوم تحریمها زمانی که در کشور ما آغاز شد قطعه سازان به کمک خودرو سازان آمدند و نگذاشتند صنعت خودرو سازی کشور که صنعتی سیاسی است زمین گیر شود.
آقای یزدان بخش افزود: همه صنایع غذایی از جمله روغن و کره افزایش قیمت دادند، اما این وضع خودرو سازی و قطعه سازی ماست و خودروسازان تا ۹۰ هزار میلیارد زیان دیدند و قطعه سازان هم به حقوق خود نرسیدند.
نایب رئیس هیئت مدیره پارت لاستیک خراسان افزود: مثلاً ۱۳ هزار دستگاه خودروی پارس عرضه میشود، اما ۵ میلیون نفر ثبت نام میکنند در حالی که اینها متقاضی خودرو نیستند و متقاضی آن ۱۰۰ میلیون تومان تفاوت نرخها آن هستند.
در ادامه این نشست آقای علی نادری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان هم گفت: گفته اند که بحران خودرو در کشور به دلیل عرضه و تقاضا و شیوع کرونا است در حالی که بیشتر به جنگ اقتصادی مربوط میشود.
وی افزود: اگر ایران خودرو و سایپا شرکتهای واقعاً خصوصی بودند نیاز نبود این مسائل به حاکمیت کشیده شود و شاهد برگزاری این گونه جلسات باشیم.
آقای نادری گفت: شرکت تویوتا در همین ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است در حالی که تولید گذشته اش ۹۰۰ هزار دستگاه بود و در این شرایط خودروی ناقص تولید نمیکند و اگر ۴ درصد سهامش ضرر میکند این ضرر بابت علم اقتصاد است، اما ضرر در صنعت خودرو سازی ما ضرر دستوری است.
وی افزود: خودرویی که ناقص باشد با خودرویی که تولید نشود هیچ فرقی ندارد و هر دو میتواند بحران ایجاد کند.
آقای نادری گفت: اگر موضوع در اختیار هیئت مدیره خودرو سازان بود مشکلات حل میشد.