پخش زنده
امروز: -
جوانی که تا چند سال پیش ترازوهای دیجیتال چینی را در زیرزمینی کوچک در مهاباد تعمیر میکرد، حالا ورود به بازار چین به مهمترین هدف سالهای آتی او و شرکتش تبدیل شده است؛ هدفی که برایش روزشمار گذاشته است.
پیش از اینکه کارآفرین شود، کنار دست پدرش در میدان میوه و تره بار کار میکرد. پدرش کارمند دادگستری اما شغل دومش بارفروشی در میدان میوه و ترهبار بود؛ کاک سوران نیز از سال 80 وارد این فعالیت میشود. پیوند او با ترازو زمانی شروع میشود که او دو ترازوی دیجیتالی که از بازارچه مرزی خریده بود را در میدان ترهبار میفروشد و این سرآغازی میشود برای ورود او به عرصه خرید و فروش و تعمیر ترازوهای خارجی. خرید و فروش ترازوهای چینی او را وارد حوزه تعمیر آنها نیز میکند و کارش برای چندین سال میشود تعمیر ترازوهای کسبه و بارفروشهای میدان ترهبار. اما کیفیت پایین ترازوهای خارجی، خرابیهای مکرر و نبود قطعات، موجب مطرح شدن ایده ساخت و تولید ترازو میشود. ایدهای که در نهایت در سال 85 کاک سوران و پسر عمویش را در یک زیرزمین کوچک و تاریک کنار هم جمع میکند تا چراغ اول یک کارآفرینی را روشن کنند. سوران با داشتن کمترین بودجه مالی، کار تولید ترازوی دیجیتالی را شروع کرد و رفته رفته توانست به کارش رونق دهد. کار خودش رو با تولید باسکولهای 100 کیلویی آغاز کرد، تا امروز توانسته باسکول های 100 تا 1500 کیلویی را در مدلهای مختلف تولید و روانه بازار کند. هدف اول شرکت، مهندسی معکوس روی باسکولهای سیار چینی بود که در این امر موفق بود و توانست نمونههای با کیفیتتری در مقایسه با محصولات چینی تولید کند.
کاک سوران حالا از زیرزمین 12 متری دیروز به کارخانهای 5 هزار متری در شهرک صنعتی مهاباد رسیده است که 350 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در چرخه این واحد صنعتی مشغول به کار هستند. او توانست در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از چهرههای ماندگار در بخش صنعت، تجارت و معدن استان انتخاب شود.
واحد صنعتی آقای پیامی، چند سال پیش تنها 32 نمایندگی فروش در 20 استان کشور داشت؛ اما اکنون تعداد این نمایندگیها به بیش از 150 دفتر در سراسر کشور و البته در کشورهای عراق و افغانستان رسیده است.ترازوها و باسکولهای تولیدی در مهاباد حالا علاوه بر اینکه در بیشتر مغازهها، بارفروشها و دستفروشهای مهاباد و منطقه وجود دارد، بلکه توانسته به بازار کشورهایی چون عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکیه نیز راه پیدا کند.
میزان تولید سالانه کاک سوران و همکارانش 1200 دستگاه بود که امسال به 1500 دستگاه رسیده است. بخش زیادی از مواد اولیه محصولات خود را در کارگاه تولید میکنند. آقای پیامی میگوید: نوسانات ارزی و تحریمها باعث میشد در روند کار و تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شویم، در نتیجه با تلاش همه همکاران و با تخصص و علم آنها توانستیم بیش از 80 درصد مواد اولیه محصولات را همینجا در کارگاه تولید کنیم؛ "شرکت ما تحریم نمیشناسد؛ دیوانهوار و عاشقانه در مسیر تیک زدن اهدافش در تلاش است."
در سطح شهر هم واحدهای خدمات پس از فروششان فعال است و در کمترین زمان سعی میکنند به مشتریهای خود خدمات دهند. آقای پیامی میگوید ما سعی کردهایم به هر نحو شده با مشتری کنار بیاییم و شرایط او را لحاظ کنیم. مثلا اگر مشتری ما که بیشتر کسبه بازار هستند با مشکل فنی مواجه شود، ابتدا یک ترازوی امانت به او میدهیم تا با استفاده از آن کسب و کارش متوقف نشود؛ سپس ترازوی خودش را سعی میکنیم در کمترین زمان ممکن تعمیر یا اگر به تعویض قطعه نیاز داشته باشد انجام داده و به مشتری بازگردانیم. "مدال اصلی را مشتری به ما میدهد، اگر او راضی باشد چرخه این صنعت هم خواهد چرخید."
با یکی از نمایندگیهای شرکت در قزوین تماس میگیریم. آقای امامی میگوید چون ما از کیفیت محصول مطمئن هستیم بنابراین با اطمینان کامل ترازوها را به مشتری میدهیم. ولید تاقی خریدار عراقی است. او میگوید فروش این ترازوها در مقایسه با ترازوهای دیگر بهتر است و دلیلش هم قیمت مناسب و کیفیت بهتر نسبت به نمونههای مشابه است.
آقای پیامی علاوه بر انگیزه، پشتکار، خستگیناپذیر بودن و ممارست در رسیدن به اهداف و تلاش شبانه روزیاش، سعی کرده خود را مجهز به دانش کند تا در مسیر جنگ اقتصادی مسلح به علم روز نیز باشد. وقتی صفحه اینستاگرام کاک سوران را نگاه میکنم متوجه میشوم که برای موفقیت بیشتر در کارش از هیچ کلاس و دورهای دریغ نکرده است. او در کلاسهای مدریت و کارگاههای کارآفرینی اساتید مختلفی در سطح کشور شرکت کرده تا توشهای از این کلاسها برای موفقیت شغلی خود داشته باشد و بتواند آنچه در این کلاسها آموخته را در واقعیت و در کارگاه ترازوسازی خود در مهاباد پیاده کند.
در استفاده از نیروی انسانی کارگاهش نیز به دانش و تخصص نیروهای جوان و بومی شهرش توجه ویژه داشته و مجموعهای جوان و پرانرژی را کنار هم جمع کرده است که هر کدام یکی از چرخهای توسعه کارگاه را میچرخانند. توجه ویژه به بازاریابی و تبلیغات و استفاده از ظرفیت رسانههای جدید برای تبلیغ تولیداتش از دیگر ویژگیهای مثبت کارآفرینی آقای پیامی است. صفحه اینستاگرام او پر است از محتواهای مختلف درباره شغل و حرفهاش؛ محتواهایی که نشان از حضور افراد خلاق و ایدهپرداز در تیم بازاریابی او دارد.
کاک سوران از آن افرادی است که برای خودش و کارش هدف و ماموریت تعریف کرده و برای رسیدن به این اهداف نیز همه تلاش و پشتکار و انرژی خود را صرف کرده است. داخل کارگاه تابلویی بزرگ نصب کرده و روی آن اهداف کارگاه را نوشته است، هر بار که به این اهداف دست پیدا میکنند، یکی از کارکنان در حضور همه پرسنل تیک محقق شدن آن هدف را ثبت میکند و اینگونه جشنی کوچک با تحقق این اهداف در کارگاه آقای پیامی برپا میشود. اخذ استاندارد، شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران، خرید یک قطعه زمین و ساخت سوله، صادرات به 32 استان کشور، افزایش تعداد کارکنان و صادرات به کشورهای همسایه، اهدافی است که در تابلوی شرکت آقای پیامی در سالهای اخیر همه تیک خوردهاند. با این وجود کاک سوران هنوز خود را موفق نمیداند. او میگوید هنوز از ته دل خودم را موفق نمی،دانم. "موفقیت من تنها سوم خرداد 1410 است و اگر اجل تا آن زمان مهلتی ندهد وصیت کردهام که همکاران و همرزمانم این هدف را پیگیری کرده و تیک تحقق این هدف را ثبت کنند."
در آخرین قسمت تابلوی اهداف شرکت آقای پیامی یک جمله نوشته شده که هنوز تیک نخورده است؛ صادرات به کشور چین؛ سوم خرداد ماه 1410
نویسنده:هادی خیری