پخش زنده
امروز: -
روانشناس تخصصی کودک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آموزش حضوری برای دانشآموزان کلاس اول یک ضرورت است و اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالشهای جدی میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ خانم دکتر پریسا یاسمی نژاد؛ خطاب به والدین گفت: نمیتوان از دانش آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسید بنابراین بی تردید باید در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا فرد دیگری که صلاحیت آموزش را دارد به بچههای کوچکتر برای فهم بهتر دروس کمک کنند.
وی افزود: کودکِ کلاس اولی، برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن به غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد چرا که این حمایت ها، میتواند زمینه ساز آیندهای درخشان باشد. هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و میتواند کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.
متخصص روانشناسی کودک با بیان این که طبق تحقیقات اگر چنانچه بچهها در محیطهای خشن باشند و یا حتی اگر در برنامههای تلویزیونی شاهد خشونت باشند در آینده به افرادی خشن تبدیل میشوند، گفت: کودکان این خشونت را روی ضعیفترها مثل خواهر و برادر کوچکتر خود اعمال میکنند و یا این که دچار اضطرابهای بسیار شدید میشوند.
خانم یاسمی نژاد با اشاره به این موضوع که چنانچه کودکِ شما دچار اختلال خاصی مثل دیرآموزی، بیش فعالی، عدم تمرکز و یا اختلال در یادگیری باشد باید این موضوع را با کادر مدرسه در میان بگذارید، تأکید کرد: در عین حال اگر کودکتان هوش و نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد آن را ناگفته نگذارید.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این موضوع که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری باشد، ادامه داد: شاید در بسیاری از موارد مشکلات پایه دوم از کلاس اولیها بیشتر باشد، این دانش آموزان سال قبل ودوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده اند و در سال جدید با پایهای ضعیف وارد کلاس دوم شده اند.
وی ضرورت تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان در بدو ورود به مدرسه را مورد توجه قرارداد و تأاکید کرد: سعی کنیم مقداری از اسباب بازیهای کودک را جمع کرده و در عوض با خرید یک میزتحریر یا کتابخانه کوچک، حال و هوای درس و مسئولیت پذیری را برای کودکانمان تقویت کنیم تا بچهها متوجه شوند از این به بعد، غیر از بازی، وظایف و برنامههای دیگری هم دارند.
خانم یاسمی نژاد افزود: این موضوع مشخص است که ارسال صدا به تنهایی نمیتواند به آموزش بچهها کمک کند بنابراین بهتر است معلمان از خودشان در فضایی مناسب فیلمهای آموزشی ضبط کنند تا بچهها بتوانند ارتباط بهتری با معلم و فضای آموزشی داشته باشند.
* ترک اعتیاد کودک به فضای مجازی، دشوار یا غیرممکن
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنترل و مدیریت فضای مجازی را به عنوان دیگر موضوع مهم مطرح کرد و گفت: باید والدین به این حوزه نظارت بیشتری داشته باشند، نمیتوان به بهانه این که گوشی دست کودک است فکر کنیم بچهها در حال انجام تکالیف و یادگیری هستند.
خانم یاسمی نژاد ادامه داد: گوشی هوشمند باید با نظارت والدین صرفاً برای حضور در کلاس و یادگیری و ارسال دروس در اختیار دانش آموز بویژه دانش آموزان دبستانی باشد، اگر از کنار این موضوع بی توجه عبور کنند بعد از بحران کرونا دور کردن کودکی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد.
وی ادامه داد: تا جائی که امکان دارد برای کودکان گوشی شخصی تهیه نکنید، ولی اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار شدید؛ حتماً با نظارت بیشتر اجازه استفاده به کودک بدهید و همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که گوشیهای هوشمند برای کودکان ما وسیله بازی و یا سرگرمی نیستند، بلکه تنها ابزاری برای یادگیری و ارتباط با معلم هستند.