پخش زنده
امروز: -
چندین کارشناس امنیت هوایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کردند در اختیار گرفتن کنترل هواپیما از راه دور چندان ممکن نیست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، اقدامات امنیتی در فرودگاهها و هواپیماها پس از حملات ۱۱ سپتامبر به شدت خطر نفوذ یک تروریست به داخل اتاق خلبان را کاهش داد، اما شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر بیشتر نگران حملات احتمالی هکرها هستند.
ویلی والش، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، در یادداشتی اعلام کرد که با توجه به درهای محکم اتاق خلبان، وجود دستگاههای پیچیده تشخیص مواد منفجره، دسترسی به سوابق مسافران خطرناک، ممنوعیت وارد کردن اجسام نوک تیز به داخل هواپیما یا کنترل وسایل الکترونیکی ما در هواپیماها احساس امنیت بیشتری داریم.
دان کاترر، خلبان سابق که اکنون کارشناس مسایل امنیت هوایی است، میگوید اگر فردی به هر حال سعی کند کنترل فیزیکی یک هواپیما را در دست بگیرد، خود مسافران با آگاهی از آنچه در ۱۱ سپتامبر رخ داد، برای مقابله با او وارد عمل خواهند شد.
از نظر این کارشناس، خطرات جدید نامرئی شده اند، خواه ویروس کرونا باشد که نزدیک به دو سال تمام حمل و نقل هوایی در جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است خواه حملات رایانهای که ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد.
ویلی والش نیز میگوید اینها فقط بخشی از خطرات و تهدیدهای در حال ظهور هستند که علاوه بر خطر هواپیماهای بدون سرنشین یا تهدیدهای داخل هواپیما باید به طور جدی کنترل شوند.
به موازات این که بخش حمل و نقل هوایی از فناوریهای جدید استفاده میکند و خدمات آنلاین به مسافران را توسعه میدهد، این پیشرفتها در کنار همه امتیازات و فوایدی که دارد میتواند درهای ورودی جدیدی برای هکرها باز کند.
چندین کارشناس امنیت هوایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کردند که در اختیار گرفتن کنترل هواپیما از راه دور چندان ممکن نیست: سیستم مورد استفاده برای هدایت یک هواپیما به طور کامل از سیستم مدیریت صفحه نمایشی که در اختیار مسافران قرار دارد، جدا است.
کاتلین بیلی از مسئولان شرکت امنیت سایبری FireEye میگوید حتی اگر این سیستمها معیوب یا خلاءهای امنیتی داشته باشند، به دلیل مشکلات دسترسی و تخصص بالای مورد نیاز و همچنین خطر مرگ، برای اکثر هکرها یک هدف جذاب محسوب نمیشود.
پابلو هرناندز، محقق موسسه Innaxis که در زمینه پردازش دادههای هوانوردی تخصص دارد، میگوید شاید ملموسترین تهدید ناشی از سیستم رمزگذاری نشده ارتباط بین خلبانان و کنترل کنندههای ترافیک هوایی است. با استفاده از یک دستگاه رادیویی مناسب میتوان به راحتی وارد مکالماتی شد که در این سیستم رد و بدل میشود.
اما با توجه به این که امنیت پرواز در هواپیما در اولویت قرار دارد، تجهیزات مورد استفاده در آن نیز حساستر و ایمنتر هستند. حملات انفورماتیک به سیستمهای حمل و نقل هوایی مستقر بر روی زمین، مانند خرید و رزرو بلیط، ثبت و حمل و نقل اسباب و وسایل امری عادی شده است. با نفوذ به همین سیستمها بود که هکرها در سال ۲۰۲۰ به اطلاعات شخصی حدود ۹ میلیون مشتری شرکت انگلیسی EasyJet دسترسی پیدا کردند.
یوروکنترل Eurocontrol که یک نهاد نظارت بر حمل و نقل هوایی است سال گذشته ۱۲۶۰ مورد از این حملات را شناسایی کرد. این حملات عمدتا علیه شرکتها و همچنین علیه شرکتهای سازنده هواپیما، فرودگاهها و تشکیلات مرتبط صورت گرفته بود.
این سازمان در یادداشتی که در اوایل ژوئیه منتشر شد تصریح کرد هر هفته به طور متوسط، یک شرکت بخش حمل و نقل هوایی در سراسر جهان قربانی حملات انفورماتیک و باج افزارها میشود. باج افزار در واقع نرم افزاری است که توسط هکرها نصب شده است و عاملان آن برای باز کردن قفل سیستم یا عدم افشای اطلاعات سرقت شده از شرکت مربوطه پول درخواست میکنند.