پخش زنده
امروز: -
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز: آسیب آموزش تربیتی دانش آموزان در دوران کرونا به دلیل عدم حضور آنها در مدارس را باید جدی بگیریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز البرز، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: آموزش تربیتی دانشآموزان با تعطیلی مدارس به خاطر شیوع ویروس کرونا از سال گذشته علی رغم تولید و بارگذاری محتواهای کیفی پرورشی، آموزشی و فرهنگی با موضوع های مختلف از جمله دینی، مناسبتی، ملی، انقلابی، مشاوره ای،سلامت جسمی و روحی، قرآنی و آسیب های اجتماعی در بستر شبکه شاد اما این حوزه دچارآسیب شده است.
فرشته فهمیده افزود: همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزشها و هدایت مدارس به سمت آموزش غیرحضوری از اواخر سال ۹۸ تا کنون به کیفیت آموزشی و تامین نیازهای تربیتی و اجتماعی دانش آموزان صدمه زده است.
وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های درسی از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی درارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نقش داشته است، اضافه کرد: به نیازهای روحی و تربیتی که یکی از موضوعات اساسی زندگی افراد است به صورت کامل پاسخ داده نشد.
فهمیده افزود: فضای فیزیکی مدارس با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد درحالی که این فضا درتعاملات اجتماعی و فعالیت های زیستی وارتقای سطح مهارت های دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارد.
وی اضافه کرد: فعالیت های تربیتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و پرورشی مدارس که نقش موثری در انسانسازی، تقویت باورها، مهارتافزایی و رشد شخصیتی دارند.
فهمیده گفت: دراین مدت وزارت آموزش و پرورش به خصوص در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اقدامات مختلف و مهمی درفضای مجازی برای دانش آموزان انجام داده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در این شرایط خاص کرونایی و حتی عادی خانواده ها باید با فراگیری و مطالعه، وقت بیشتری برای تربیت صحیح فرزندان بگذارند تا سر نخ تربیت کودکان آنان از دستشان خارج نشده و به بستر فضای مجازی که چون تیغ دولبه عمل می کند،نیفتد.
وی عنوان کرد: حضور اجتماعی جذابیت و شادابی را برای دانشآموزان به همراه دارد و امروز این قرنطینهها و محدودیتها ی کرونایی موجب خستگی روحی آنها شده است.
فهمیده ادامه داد: درآموزش مجازی تعامل و همکاری وجود ندارد و این آسیب جدی است درحالی که آموزش حضوری کلاس در معلم سرشار آموزه های علمی و تربیتی است.
وی گفت: برای رفع مشکلات تربیتی ناشی از دوران کرونا در دانش آموزان باید برنامه بلند مدت تدوین شود تا اینکه نیازهای تربیتی و آموزشی را رفع کنیم.
وی افزود: تامین نیازهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان به برنامهریزی جامع و خلاقانه متناسب با شرایط امروز نیاز دارد زیرا با مطالعه و برنامه ریزی قادر به پیشبرد برنامه ها و کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه نقش الگویی مربی در تربیت دانش آموزان غیر قابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: ارتباط نزدیک مربیان با دانش آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا میکند.
وی افزود: این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد و به شیوههای گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانند سازی بروز کند.
فهمیده اضافه کرد: تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزشهای والای انسانی است لذا این هدایت در خانه و مدرسه باید به گونهای باشد که افراد این ارزشها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببندند.