پخش زنده
امروز: -
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران تهران، از کاهش عرضه کارخانههای تولید کننده با وجود افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن خودرو خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران؛ آقای داود سعادتی نژاد، با بیان اینکه قیمت روغن اتومبیل چه برای خودروهای بنزینی و چه دیزلی، ۴۱ درصد افزایش یافته افزود:، اما کارخانهها بازهم عرضه را کمتر کرده اند و یا محصولات خود را در کنار روغن خودرو به صورت تحمیلی میفروشند. اینها موانع است که خود کارخانه دارها ایجاد میکنند و مشکلات بیشتری را هم در سطح بازار به وجود آورده اند.
وی اضافه کرد: فروش تحمیلی کالا باعث میشود که مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی و مردم به وجود بیاید، کارخانهها خود عرضه را کم کرده اند و در عین حال فروش تحمیلی دارند برای مثال میگویند در کنار هر یک کارتن روغن اتومبیل باید ۵ کارتن ضد یخ ببرید. امیدواریم کارخانهها سطح عرضه را زیاد کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر و پنچرگیران تهران تصریح کرد: کارخانه دارها تقاضای ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتند، اما با ۴۱ درصد آن موافقت شد، به نظر میرسد که علت کاهش سطح عرضه نیز همین موضوع باشد تا تغییر قیمت دوباره اعمال شود. خودروهای سنگین در بندرگاه سهمیه لاستیک و روغن میگیرند؛ اما برای واحدهای تعویض روغن که در سطح شهر کار میکنند مشکل به وجود آمده است.
وی اضافه کرد: آقای تابش در یک مصاحبه گفته بودند که سازمان حمایت دخالتی در قیمت گذاری روغن اتومبیل ندارد، اما معاون ایشان با افزایش ۴۱ درصدی قیمت موافقت کرده بودند. تنها نهادی که میتواند در مورد این کار کارخانه دارها ورود کند سازمان حمایت و همچنین ستاد تنظیم بازار هستند. ما از طرف اتحادیه مکاتبات لازم را با سازمان حمایت و سازمان صمت انجام داده ایم، اما هنوز به ما پاسخی داده نشده است.
سعادتی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بازار لاستیک نیز گفت: بازار لاستیک در آرامش است و مشکلی از نظر توزیع وجود ندارد، قیمتها هم متناسب است. اما باز کارخانهها درخواست افزایش قیمت ۱۵ درصدی کرده اند. متاسفانه با این حرفها بازار متشنج میشود، بازار هم اکنون کشش این افزایش قیمت را ندارد. ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت باید در این مورد تصمیم بگیرند، اما وقتی بازار اشباع است و حتی لاستیکهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم در انبار هستند مسلما چنین تصمیمی به صلاح نیست و دلیلی برای افزایش قیمت نیست. ممکن است کارخانهها با این اقدام بخواهند که بازار را تحریک کنند تا فروش خود را افزایش دهند.