پخش زنده
امروز: -
گیرپاژ یا قفلشدن موتور، ازجمله مهلکترین عیوب اساسی پیشرانه خودروهای احتراقی به شمار میرود و تعمیرات آن، هزینه بسیار زیادی را بر مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزای صدا و سيما، گیرپاژ موتور یکی از دردآورترین مفاهیمی است که مکانیکها خطاب به صاحبان خودروهای مراجعهکننده به تعمیرگاه بر زبان میآورند. گیرپاژ یا قفلشدن موتور، ازجمله مهلکترین عیوب اساسی پیشرانه خودروهای احتراقی به شمار میرود و تعمیرات آن، هزینه بسیار زیادی را بر مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.
قفلشدن یا گیرپاژ موتور چیست؟
برای اين که موتور خودرو قادر باشد به وظیفه خود عمل کند، نیاز است که مجموعه میللنگ، شاتون پیستون و میلسوپاپها بهصورت روان حرکت چرخشی یا انتقالی انجام دهند.
هر عاملی که باعث شود این مجموعه قابلیت دوران یا حرکت روان خود را نداشته باشد، بهنوعی موجب قفلشدن موتور خواهد شد و فرایند گیرپاژکردن پیشرانه را کلید خواهد زد. با این تفسیر، واضح است که منظور از گیرپاژ موتور یا سوختن آن، همین فرایند قفلشدن خواهد بود که منجر به ازکارافتادن بخشهای اساسی منبع تامین قدرت خودرو میشود.
دلایل قفلشدن موتور یا گیرپاژ
همانطور که احتمالا اطلاع دارید، موتور خودرو برای اين که بتواند وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد، نیاز به روغن یا روانکار دارد و دمای آن نیز نباید از یک محدوده مشخص فراتر رود.
راه های تشخیص گیرپاژ موتور
اگر موتور خودرو قفل شود، همانطورکه انتظار میرود، دیگر روشن نخواهد شد و میللنگ و سایر اجزای چرخشی آن، بهراحتی قبل به دوران درنخواهند آمد.
در مرحله پیش از گیرپاژ کامل، موتور علائمی همچون صدای یاتاقان (شبیه تقتق) از خود بروز میدهد؛ همچنین امکان دارد بوی روغن سوخته نیز به مشام برسد. خروج دود آبیرنگ نیز که نشان از روغن سوزی است، نشانه دیگری است که میتواند شما را نسبت به گیرپاژ موتور در آینده هشیار کند. روشنشدن چراغ چک، چراغ روغن و چراغ استپ موتور نیز از دیگر علائم هشداردهنده در زمینه گیرپاژ موتور خواهند بود که باید حتما به آنها توجه شود.
راههای جلوگیری از سوختن یا قفلشدن موتور
همانطور که اشاره شد، دو عامل روانکاری مناسب و دفع گرمای موتور، میتوانند به طور عمده مانع گیرپاژ پیشرانه خودروها شوند؛
بنابراین، توصیه میشود ضمن استفاده از روغن و فیلتر باکیفیت، همواره در بازههای زمانی نهچندان طولانی، نسبت به تعویض روغن موتور و فیلتر آن اقدام کنید؛ همچنین از سلامت سیستم خنککاری رادیاتور، فنها و ... نیز اطمینان حاصل کنید تا موتور خودرو همواره در دمای ایدهآل به فعالیت خود ادامه دهد و هیچگاه بیش از حد داغ نشود. از اعمال فشار بیش از حد و افزایش ناگهانی دور موتور نیز دوری کنید.
جمعبندی
با توجه به توضیحات ارائهشده، گیرپاژ موتور یا قفلشدن آن، میتواند به دلایلی مانند روغنرسانی نامناسب، کاهش کیفیت روانکار، افزایش بیشازحد دمای موتور، وجود براده و ناخالصی در روغن، اعمال فشار بیش از حد بر پیشرانه و… رخ دهد. بنابراین، بهتر است همواره نسبت به کیفیت روغن موتور و دمای پیشرانه توجه کافی داشته باشید تا موتور خودروتان دچار گیرپاژ یا قفلشدگی نشود.
درصورت گیرپاژ موتور، معمولا باید کل پیشرانه از روی اتاق خودرو پیاده و به طور کامل، دمونتاژ شود. قطعاتی نظير میل لنگ، یاتاقانها و پیستون نیز باید تعویض شده و لقی آنها مجددا توسط استاد تراشکار تنظیم شود. این فرآیند بسیار هزینهبر است و فشارهای مالی و احتمالا روحی زیادی بر مالک خودرو وارد خواهند آورد؛ بنابراین بهتر است توصیههای ارائهشده را جدی بگیرید تا به دردسرهای ناشی از سوختن موتور خودرو دچار نشوید.