مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟
صلاحیت آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، آقای رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامههای وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
علیرضا منادی سفیدان
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مقدمه:
در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت مینماید مهمترین نقش را دارا میباشد؛ بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت میباشد که نیاز به فردی دارد که شایستگیهای این مهم را داشته باشد؛ بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم میگردد.
بخش اول:
انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ نموده اند. ایشان عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی میباشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک در صد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهشهای بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به ایشان میباشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷۰۰۰ ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی ارائه داده اند.
ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله در خصوص الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب "دانش برای دانایی" حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف نموده اند. در مجموع میتوان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگیهای متناسب با پست پیشنهادی هستند.
بخش دوم:
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی
۲- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافتههای اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرحهای تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها
۳-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکتهای دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیتهای جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف نمودند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسهای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.
بخش سوم:
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
۱- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:
- توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی - تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی
-توجه به مهارت آموزی و آموزشهای کاربردی در آموزش عالی
- توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها
- توجه به فعالیتهای فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان
-توجه به پروژههای کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان، اساتید و تقویت شرکتهای دانش بنیان
- توجه به دیپلماسی علمی - توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری
- توجه به امکانات رفاهی دانشجویان
۲- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی در مواردی به ارائه برنامههای کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیتهای عملیاتی ناظر به هر یک از برنامهها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل میکند.
۳- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویتهای اساسی مشخص میشد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیتهای هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.
- اولویتهای مغفول مانده - برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا
- توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیبهای جدی مرتبط با آن - ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمونهای دانشگاهی
بخش چهارم:
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر میرسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.
بخش پنجم:
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگیهای اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است:
۱- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:
- دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهههای جنگ حق علیه باطل - رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)
- استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸
- کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور
- انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی، حمایت از انجمنهای علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱
- انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابانهای شهر به نام ایشان.
۲- از منظر علمی آقای دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور میباشند و میتوان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی میباشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.
۳- از منظر شایستگی حرفهای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی آقای دکتر زلفی گل و برخی موفقیتهای ایشان، میتوان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)
بررسی برنامههای کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان میباشند و همچنین برنامههایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامههای مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.
مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ ایزدخواه: برنامههای زلفی گل صرفا سیاستهای کلی است
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحول ندارند و برنامههای زلفی گل نیز صرفا سیاستهای کلی است.
آقای روح اله ایزدخواه در مخالفت با برنامههای آقای محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هنوز در تشکیل دولت اسلامی مانده ایم گفت: چهار ملاک جدی برای تشکیل دولت اسلامی لازم است که عبارتند از تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم، وزارت تخصصها است، اظهار داشت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است، اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.
وی ادامه داد: فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست گذاری در حوزههای اقتصادی و علم و فناوری داریم، همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از ۱۰۰ دکتری علم وفناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با ۵ هزار عضو فعال است که باید پرسید پس اینها برای چه درس خوانده اند.
ایزدخواه در ادامه با بیان اینکه زلفی گل استاد تمام بوده و من شاگرد ایشان ام، یادآور شد:، اما ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت میکند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره جوان گرایی گفت: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه ۸۰ توسط چند جوان ۲۷ و ۲۸ ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آنها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه اینها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا میتوانند بیایند و مشورت دهند، اما نمیتوانیم بگوییم فردی که ۳۶ سال است معاونت جایی را دارد میتواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیریها و نعمت زادهها نیز وزیر بوده اند.
ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من ۷ ساله بودم زنگنه وزیر بود، ۲۵ سالگی ازدواج کردم، ۳۰ سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم ۷ ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی میخواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیلهای صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده، اما به امر حضرت آقا اهمیت نمیدهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامههای زلفی گل سیاستهای کلی و حرفهای قشنگی است، اما ما انتظار داریم در ۶ ماهه اول تحول را ببینیم لذا آقای رئیسی باید دولت را اصلاح کند و به سمت دولت جوان حزب اللهی برود و ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بیکار از بی سوادان بیکار بیشتر هستند که تبدیل به یک پدیده شده که باید به حل آن اهمیت داد.
مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ نماینده تهران: موضع زلفی گل درباره فتنه چیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سرنوشت آینده کشور به وزارت علوم مرتبط است و وزیر پیشنهادی علوم باید موضع خود را درباره فتنه مشخص کند.
سیدعلی یزدی خواه در مخالفت با برنامههای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک روز پزشک و گرامیداشت یاد شهید آشتیانی، طهرانی مقدم، محسن فخری زاده و شهدای دفاع مقدس و شهید اندرزگو، گفت: برخی وزارتخانهها مأموریت حال و فعلی کشور است مانند وزارت صمت و برخی وزارتخانهها به آینده کشور مرتبط و آیندهساز هستند و برنامههای آنها معطوف به آینده است مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است البته وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه و برنامه منظم، خوب و تجربه کافی ندارد.
وی با اشاره به وزیر پیشنهادی علوم گفت: به شخصیت آقا زلفیگل احترام میگذارم، اما محدوده عمل و تجربه وی به دانشگاه همدان برمیگردد با حدود ۴ یا ۵ هزار نفر دانشجو در حالی که الان باید با میلیونها نفر دانشجو، صدها واحد دانشگاهی و تعداد بالایی از اساتید مواجه شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر زلفیگل به عنوان وزیر انتخاب شود، کار فشرده و سنگینی را باید انجام دهد. سوابق، شوراها، مصوبات، دستورکارها، اولویتها در این وزارتخانه بسیار مهم است، افق و دکترینی در خصوص مواجهه وی با آموزش عالی دیده نشده است، در برنامه وی به بعضی از موضوعات اصلا اشارهای نشده است.
یزدی خواه با تأکید بر موضوع تحول در علوم انسانی مطرح کرد: تحول در علوم انسانی یکی از اولویتهای وزارت علوم است، دنیای غرب به هیچ کدام از فرزندان ما اجازه نمیدهد که در این حوزهها تحصیل کنند، اما ما به راحتی تمام منابع و رفرانسهایمان در اختیار اندیشههای غربی است. وزیر پیشنهادی هیچ اشارهای به تحول در علوم انسانی در برنامههایش ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مهم کنکور خاطر نشان کرد: درباره کنکور و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمینگیر کرده است، زلفیگل برنامه شفاف و روشنی ندارد در حالی که مجلس در دو مرحله مصوباتی را در موضوع کنکور داشته است.
وی با اشاره به مناسبات سیاسی زلفیگل مطرح کرد: زلفیگل نماینده وزیر در برخی از شوراها و هیأت امناها و هیأتهای ممیزی و ... است و کاملا با دولت فعلی همراه است. در ۸ سالی که اساتید ما تحت شرایط شدید و فشارها بودند، هیچ جمله انتقادی از وی درباره این فضا نشنیدیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد و در مصاحبه اخیر خود درباره فرار نخبگان اعلام میکند که دنیا دهکده جهانی است و هر کس میتواند مهاجرت کند و انگیزهای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت به داخل کشور ندارد.
یزدی خواه ادامه داد: تفکر سیاسی زلفیگل مانند وزیر خارجه دولت دوازدهم است، اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد. وزیر پیشنهادی شرح صدر زیادی ندارد و کمتر از این موضوع برخوردار است، وقتی در مورد فتنه از وی سوال میشود، عصبانی میشود چرا که فتنه به کشور آسیبهای فراوانی زد و در این موضوع ما خواستار واکنش شفاف وی هستیم. معتقد است به غیر از بنی صدر، تندیس روسای جمهور قبلی را باید ساخت و در پارکها از آنها استفاده کرد. این سخن سنجیدهای نیست.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: در سال ۸۴ که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر معین به همدان آمد و سخنرانی کرد، زلفیگل به دکتر معین خیر مقدم گفت و در آغاز دولت احمدینژاد، آقای زلفیگل از معاونت استعفا دادند و این کار معنادار است. وی علاقه ویژهای به خاتمی دارد و به عنوان مسئول جمهوری اسلامی باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند و سیاستهای نظام را اعلام کند و بگوید که هیچ نسبتی با اهالی فتنه ندارم.
وی گفت: با انتخاب ایشان شور و ضعف زائدالوصفی در جبهه منحرفین، غربگرایان و اصلاح طلبان پیچیده است. اگر وی اهل تغییر و تحول بود دانشگاه همدان را تغییر میداد. زلفیگل یک پژوهشگر ارزشمند و یک دانشمند عزیز و عالی مقام و قابل احترام است، ولی برای وزارت علوم کفایت نمیکند. بحرانی مانند کوی دانشگاه ۷۸ اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و میتواند این موضوع را مدیریت کند؟ میتواند موضوعی مانند فتنه ۸۸ در دانشگاه را مدیریت کند؟ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت میکند؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ما وزیری قاطع، متفکر، خلاق و اهل تحول میخواهیم، رشد علمی کشور در این ۸ سال به قهقرا رفته است، مقام معظم رهبری هر چه به دولت بیتدبیر تذکر میداد، محل اعتنا نبود؛ پروژههای پژوهشی ما به شدت تنزل پیدا کرده است.
یزدی خواه تأکید کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه کلیدی کشور است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است. در هیچ وزارتخانهای نباید مماشات کنیم و در این وزارتخانه بسیار بیشتر.
موافق وزیر پیشنهادی علوم/ نماینده الیگودرز: زلفی گل انقلابی و بابصیرت است
نماینده الیگودرز در پاسخ به برخی انتقادات از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شخصیت زلفی گل انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ داشته است.
محمد خدابخشی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در موافقت با برنامههای وی افزود: لازم میدانم پیش از بیان مطالبی درخصوص وزیر پیشنهادی به هیات رئیسه مجلس به دلیل اینکه برنامه وزرای پیشنهادی را برای بررسی و از ابعاد ارتباط بین برنامه ها، تعادل سازی، سازگاری بین برنامهها و اثربخشی آن بر توسعه کشور، بودجه عمومی و امکان سنجی به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارسال نکرده است، انتقاد کنم.
وی اضافه کرد: هیات رئیسه اجتهاد کرده است و برنامههای وزرای پیشنهادی که بخشی است را به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارجاع نداده است، این موضوع مورد انتقاد همه اعضای کمیسیون است و انتظار میرود این روند اصلاح شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: موافقتها و مخالفتهای ما بر مبنای شاخصهایی باشد که در آموزههای دینی و در ادبیات موضوع مربوط به شایسته سالاری برای انتخاب مدیران در سطوح عالی به آن اشاره شده است. خداوند در قرآن میفرماید که امانت را باید به اهل آن سپرد. انتخاب وزیر یکی از این امانت هاست که باید به درستی آن را به فرد درست بسپاریم.
وی با بیان اینکه چند معیار برای انتخاب وزیر وجود دارد، اضافه کرد: وزیر باید صداقت، پشتکار و امانتداری از جمله ویژگیهای شخصیتی اش باشد، وزیر پیشنهادی از شخصیت جهادی برخوردار است و همچنین به لحاظ سلامت فیزیکی و روانی، میتوان گفت از عهده وزارت حجیم علوم بر میآید و از آنجا که صد مقاله آی اس آی دارد میتوان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست. تجارب ایشان نشان میدهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط با وزارت علوم است. او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و میتواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد، از کارگر ساختمانی تا زنانی که در نورآباد برای تامین معیشت کار میکنند و کشاورزان انتظار دارند هزینههایی که برای حل مشکلات کشور پرداخت میکنند در مسیر درستی هزینه شود، بنابراین وزیری که انتخاب میکنیم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشد که زلفی گل از این شخصیت برخوردار است.
خدابخشی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، گفت: ۱۲۶ نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... میخواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او میتواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.
وی ادامه داد: همانگونه که در تاکیدات امام امت و مقام معظم رهبری بارها با آن اشاره شده است دانشگاه مبدأ تحولات و از محورهای اصلی پیشرفت و بهروزی کشور است، دانشگاه صرفاً یک مکان برای آموزش محتواهای تخصصی و تربیت متخصصان نیست، بلکه مکانی است برای پرورش نسلی فرهیخته، آگاه، متخصص و دین باور است. در وزارت علوم باید همواره بر ۴ اصل تاکید کنیم. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، ایجاد روحیه نشاط علمی و فرهنگی در جوانان و امیدبخشی به نسل آینده، توسعه فناوری نوین در حوزههای مختلف، حل مشکلات کشور از طریق علم و فناوری که همه اینها در برنامه ایشان وجود دارد.
خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهرههای مسئله دار جلوگیری و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد میکردند. همچنین تزریق مدبرانه نیروهای بسیجی در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.
موافق وزیر پیشنهادی علوم/ درخشان: زلفی گل نخبهای شناخته شده در جامعه علمی جهان است
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی علوم، فردی صاحب نام در مجامع علمی کشور با روحیهای تحول گرا و نخبهای شناخته شده در جامعه علمی جهان است.
آقای عبدالناصر درخشان در موافقت با برنامههای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مجلس امروز در برههای حساس برای انتخاب و تصمیم گیری قرار گرفته و میطلبد در موضع گیری و تصمیم گیری گرفتار احساسات نشده و با منطق و عقلانیت در مورد آینده کشور و کسانی که سکان دار وزارتخانهها میشوند، تصمیم گیری کنیم.
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیهای تحول گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاهها را به خوبی میشناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است. بی تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد میشود.
وی افزود: مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره میکند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است. وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی میشناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد. امروز بزرگترین چالش در دانشگاه، تولید علمی است که به فناوری منجر شود و این مهم به خوبی در برنامههای آقای زلفی گل تبیین شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مقالات و سوابق علمی وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: مقالات علمی آقای زلفی گل مورد استفاده بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان دنیا قرار گرفته و در برخی مواقع تبدیل به اختراع شده است و این موضوع نشان دهنده ظرفیت نخبه علمی کشور است و میتواند سکاندار وزارت علوم باشد.
درخشان افزود: جامعه علمی زلفی گل را به عنوان نخبه علمی تلقی کرده و جامعه فرهنگی وی را به عنوان فردی فرهنگ مدار میشناسد و این نشان دهنده جایگاه ویژه و خاص ایشان است. همچنین وزیر پیشنهادی چالشهای عمده تولید علم و جامعه دانشگاهی و ساختار دانشگاهی کشور را به خوبی شناخته و بی تردید شناخت مهمترین گام برای برون رفت از چالش است. آقای زلفی گل توانمندی پشتیبانی جامعه علمی کشور را به عنوان وزیر علوم دارد و همانطور که همکاران هم مطرح کردند انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم موج شادی در میان افراد مختلف و دانشگاهی کشور ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه زلفی گل هم چهره علمی و هم چهره انقلابی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نیروی انسانی توانمند، نخبه و مستعد کشور بزرگترین سرمایه این مملکت است، حال امروز که چهرهای وزین و دانشمند قرار است سکاندار وزارت علوم شود چگونه نمیتواند از پس این مسئولیت برآید مگر ممکن است فردی که مدارج علمی را به خوبی طی کرده و به این جایگاه رفیع رسیده توانایی مدیریت وزارتخانه را نداشته باشد مگر وزرای پیشین سابقه وزارت داشتند.
درخشان با بیان اینکه کارنامه علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم با وزرای پیشین باید مقایسه شود، اضافه کرد: مگر آقای زلفی گل سرباز و استاد نمونه بسیجی نظام نبودند لذا میتواند عهده دار این مسئولیت باشد. وی تنها شخصیتی است که دارای جوایز بین المللی ارزشمندی بوده از این رو باید به چنین شخصیتهایی افتخار کنیم امیدواریم در زمان وزارت ایشان شاهد تغییرات عمده باشیم.
مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ رجایی: وزارت علوم نیازمند وزیری با گفتمان انقلابی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. این وزارتخانه نیاز به آقای حسین رجایی در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در مخالفت با برنامههای وی گفت: برنامههای وی بسیار خوب نوشته شده است و با اسناد بالادستی همراهی دارد، لکن کلی است و برنامه اقدام و عملیاتی نیست. وضعیت موجود را نشان نداده و مسیری را که وزیر باید طی کند را نیز نشان نداده است.
وی ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی بازه زمانی را مشخص نکرده است، یعنی به عبارتی این برنامه نه قابل ارزیابی است و نه قابل سنجش. برنامههای وزیر پیشنهادی از یکسری موضوعات هم غافل است که من برخی از آنها را تیتروار مطرح میکنم. موضوع تامین اعضای هیات علمی مغفول است، ساماندهی کارکنان دانشگاه ها، دانشگاههای بلاتکلیف مانند علمی- کاربردی، موضوع مهم تعارض منافع در دانشگاههای خصوصی مغفول مانده است. دانشگاههای خصوصی به بنگاههای اقتصادی تبدیل شده اند و به کارخانه مدرک صادر کردن تبدیل شده است.
رجایی ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی ناظر به یک نگاه سنتی است، چند دهه است که کشورهای پیشرفته نگاهشان را تغییر داده اند، اما نگاه وی همچنان سنتی است و سیستم آموزش و پژوهش در دنیا به سمت نوآوری، کارآفرینی، تولید قدرت، ثروت و... رفته، ولی در برنامه زلفی گل این موضوعات مشاهده نمیشود. وی ۶۰۰ مقاله در زمینه شیمی دارد و بسیار دانشمند است.
وی با اشاره به سخنان رهبری درخصوص موضوع مقاله محوری مطرح کرد: با شرایطی که ما داریم این مقالهها نه در جهت نوآوری و نه در جهت تولید علم بوده است و نه تولید ثروت داشته ایم و نه تولید قدرت و این نگاهها باید تغییر کند. اما این موضوعات در برنامه وزیر پیشنهادی دیده نمیشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ به ظلم بزرگی که نسبت به دانشجویان بورسیه اتفاق افتاده بود صحبت کرد و خواستند که در این موضوع اقدامی شود، ولی مشکلات دانشجویان بورسیه هنوز حل نشده است و باید پاسخگو بود.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منظومه فکری وزیر پیشنهادی درباره موضوعات کشور منسجم نیست، جریان سیاسی وی نامشخص است و موضع گیریهای چند سال اخیر زلفی گل قابل تأمل است و باید به جریانی که از وی حمایت میکند، توجه کرد. کانون صنفی اساتید دانشگاه که با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده بود، یکی از گزینههای وزارت علوم دکتر زلفی گل بوده است. باید روی این موضوعات دقت کرد.
وی تاکید کرد: وزارت علوم باید وزارت تربیت نیروهای متخصص و انقلابی و متعهد باشد. آیا این وزارتخانه نیاز به یک وزیر با گفتمان انقلابی ندارد. باید وزیر پیشنهادی دیدگاههای خود را در این زمینه شفاف اعلام کند، چرا برخی جریانات سیاسی از شما حمایت میکنند؟
مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ ویس کرمی: زلفی گل برای تولید علم برنامهای ندارد
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس گفت: فقدان برنامه اساسی در برنامههای وزیر پیشنهادی علوم برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مشهود است.
آقای مهرداد ویس کرمی در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با توجه به اینکه در قرعهکشی چند وزارت نام بنده به عنوان مخالف درآمده باید یادآور شوم اینجانب در سالهای بیکسی آقای رئیسی در دور قبل، رئیس ستاد ایشان بودم و تاکنون از این کار پشیمان نیستم و بلکه خدا را شکر میکنم البته گویا تقدیر است در قرعه فقط مواردی که مخالف ثبتنام کردهام انتخاب شوم که قطعا خیری در آن است.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستم، البته توفیق داشتم در دو رشته پزشکی و الهیات تحصیل نمایم. بنده با افتخار در الهیات فارغ التحصیل دانشگاه معارف اسلامی قم هستم که در اطلاعیه دکترای آن طلبه پایه دهم و بالاتر از آن میپذیرد و افتخار دارم به عنوان هیأت علمی گروه معارف اسلامی به مدت ۱۴ سال و تدریس ۲۱ ساله خدمت نمایم.
وی اظهار کرد: صاحب ۱۷ عنوان تألیف در رشتههای مرتبط با الهیات که یک مورد آن تحت عنوان اندیشه اسلامی ۲ از جمله کتب درسی گروههای معارف اسلامی است. انتقاد به یک شخص، لزوماً توهین یا انتقاد به قشری که ایشان متعلق به آن است، نمیباشد. در رشته تفسیر قرآن خود را شاگرد کم استعداد حوزههای علمیه میدانم به خصوص آثار علامه طباطبایی (رضوان الله) که از مفاخر شیعه و برخاسته از دیار ولایتمدار آذربایجان میباشد. بنده نیمه دوم سال ۱۳۷۳ افتخار داشتم آخرین جلد المیزان را نیز به اتمام برسانم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد به گونهای که حاصل آن نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.
ویس کرمی ادامه داد: سوابق علمی آقای زلفیگل قابل تقدیر و ایشان از مفاخر علمی رشته شیمی هستند، اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه جامع به همه رشتههای دانشگاهی و رشتههای نوین و میان رشتهای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بیهدف دانشجو، رسالههای سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گامهای موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: راهبری آموزش عالی را کسی میتواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاهها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایشهای صوری این مهم محقق نمیشود. ریز و دقیق شدن آقای زلفیگل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامهنویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینههای مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمیشود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامههای ایشان مشهود است.
وی اظهار کرد: تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده میاندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیتهای میشود، گفته میشود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریهپردازی، اندیشهورزی، کرسیهای واقعی نظریهپردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رسالههای دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامههای وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.
ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصولمحور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه میشد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟ فقدان برنامه عملیاتی در ارتباط با برنامه موثر میان دانشگاه و نخبگان خارج از دانشگاه، فقدان برنامه در مورد ارتباط موثر دانشگاه با رسانه و توده مردم در جهت رفع مشکلات اولیه جامعه اسلامی، عدم برنامه در مورد ایجاد علوم میان رشتهای و کاربردی میان بانکداری اسلامی در تعامل با حوزههای علمیه کشور (اینکه چند روحانی با لباس روحانیت در دانشگاه تدریس کنند بیانگر وحدت میان حوزه و دانشگاه نیست)، عدم برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، عدم برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان به منظور ترویج فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی، عدم برنامه عزیمت از تقلید ترجمهمحوری در دانشگاهها و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی منطقه، جهان، اسلام و کل دنیا، عدم برنامه برای ساماندهی مربیان حقالتدریس آموزشکدههای فنی و حرفهای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر کارمند در این وزارتخانه از دیگر مسائلی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاههای دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمیای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطبهای علمی که بیش از ۱۵۰ مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیههای ۳۱ گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامههای پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.
موافق وزیر پیشنهادی علوم/ رحیمی: برنامه زلفی گل برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس گفت: آقای زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم برنامه مشخصی برای اجرای روشهای آموزشی جدید، به کارگیری اساتید انقلابی و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد.
آقای بهزاد رحیمی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک هفته دولت و تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی برنامههای وزرای پیشنهادی، گفت: مخالفان آقای زلفی گل اذعان داشتند که وی در دانشگاه همدان فعالیت داشته است. این موضوع جفایی است که در حق دانشگاههای مراکز استانها میشود، مدیریت ۸ ساله این دانشگاه کمتر از اداره یک وزارتخانه نیست، ما انتظار داریم که مدیران از مناطق مختلف معرفی شوند، زیرا انتخاب وزرا از میان چهرههای شناخته شده در حق این افراد جفا میکند.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی افزود: مخالفان همچنین در اظهارات خود گفتند که آقای زلفی گل در رشته خاصی تخصص دارد که مرجعیت علمی ندارد، این افراد باید توضیح دهند که مرجعیت علمی را چگونه تحلیل یا تفسیر کردند، همچنین اعلام کردند که این مدل از وزارت را نمیپسندند در صورتی که میتوان مدلی جز استفاده از ظرفیتهای استاد تمام، بسیجی و دارای تجربه و تخصص را متصور شد.
وی با اشاره به ملاک و معیارهای وزرای در تراز انقلاب اسلامی، گفت: شخصیت آقای زلفی گل در همین چارچوب نظامی شکل گرفته، وی دوره نوجوانی را از جبهه آغاز و در نهایت به مقام جانبازی نائل شده است. وزیر پیشنهادی علوم تمام مراحل تحصیلی خود را در داخل کشور طی کرده و علیرغم پیشنهادهای ارائه شده از دانشگاههای معتبر جهان در کنار جوانان ایرانی به فعالیت خود ادامه داده است.
رحیمی در ادامه اظهار کرد: حل مشکلات کشور در حوزههای مرتبط این وزارتخانه جز با به کارگیری از ظرفیت نخبگان امکان پذیر نیست و وزیر پیشنهادی علوم نقش بی بدیلی میتواند در این عرصه ایفا کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شجاعت و صراحت کلام وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه و اجرای روشهای آموزشی جدید و همچنین به کارگیری اساتید انقلابی از اهمیت بسیاری برخوردار است، آقای زلفی گل همچنین طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد میتواند عینی و قابل اجرا باشد. با انتخاب این وزیر پیشنهادی نقطه عطفی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خواهیم زد.
موافق وزیر پیشنهادی علوم/ نادری: زلفی گل تحولخواه است
نماینده مردم تهران گفت: برنامههای وزیر پیشنهادی علوم جامع بوده و هدفمند کردن آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن در سرلوحه برنامههای وی قرار دارد.
احمد نادری در موافقت با برنامههای محمدعلی زلفیگل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: انتخاب وی به عنوان شهروند نمونه و مدیر جهادی و انقلابی و همچنین نامگذاری یک خیابان در همدان به نام وی در زمان حیاتش از جمله مواردی است که معرفی وی را توجیه میکند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجهه بسیجی وی در عرصههای مختلف باعث شده دبیر مجمع بسیج اساتید استان باشد همچنین وی چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرده و ایده بنیاد ملی نخبگان را مطرح کرد که خود مأمور به راهاندازی آن شد. همچنین وی ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشت که باید گفت دانشگاه، خود نمونه کوچکی از وزارتخانه است.
وی افزود: زلفیگل ۱۱ سال تجربه معلمی و فعالیت در حوزه آموزش عالی را دارد، همچنین وی وزنهای علمی بوده و نظریهپرداز و تحولخواه است و بنده یک دهه ایشان را میشناسم و میگویم مدیری انقلابی، علمی، توانمند و تحولگرا است.
نادری ادامه داد: در سال ۸۸ ایشان درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنهگران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد دوستان همدانی است و اینکه میگویند چرا برخی افراد خاص از او حمایت میکنند باید گفت پاسخ ایشان این بوده که برخی از آنها را حتی یک بار هم ندیده ضمن اینکه باید نظر متدینین انقلابی مانند کامران دانشجو را هم دید که وی را تأیید کرده است.
وی در ادامه برنامههای وزیر را جامع دانست و هدفمندسازی آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن را از سرلوحههای او برشمرد و گفت: شهادت میدهم تمام حرفهایی که علیه وی در رسانهها گفته شده ناروا است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان زلفی گل را فردی در تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: مجلس از وی حمایت میکند به شرطی که چهره تحول خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند.