به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای مجید انصاری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد برنامههای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.
متن گزارش به این شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مقدمه:
با عنایت به تکلیف قانونی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تنظیم این گزارش بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با اسناد و قوانین بالا دستی از قبیل: سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و ... و نیز ارزیابی برنامههای ارائه شده بر مبنای معیارهای عمومی تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی در کمیسیون اجتماعی انجام و در چند نوبت جلساتی با وزیر محترم پیشنهادی برگزار، و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه در جلسات، تبیین برنامه ها، سوالات و ابهامات مطروحه توسط نمایندگان محترم کمیسیون و پاسخهای ارائه شد، ه گزارش کمیسیون اجتماعی تنظیم که در سرفصلهای ذیل تقدیم میگردد.
شرح استعلامات: (مدرک):
- مدرک تحصیلی: به منظور استعلام مدرک تحصیلی آقای حجت الله عبدالملکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه و حسب جوابیه واصله، تاییدیه دوره دکتری ایشان در دانشگاه اصفهان مورد تایید قرار گرفته است.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:
اهم تعهدات شفاهی وزیر محترم پیشنهادی در جلسات کمیسیون اجتماعی به این شرح است:
- تقویت سرمایه انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از مدیران جوان، توانمند، با تجربه و انقلابی؛ هوشمند سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه منابع اطلاعاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات در حوزههای رفاه، تعاون، اشتغال و ...
- ایجاد نظام شایسته گزینی؛ فساد ستیزی، مقابله با رانت و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص در سال اول حضور در وزارتخانه؛ تعیین دستیارهای منطقهای با هدف رسیدگی به موضوعات ارجاعی و مطالبات نمایندگان و استانداران و ایجاد سازوکار به منظور تعاملات منطقه ای؛ تشکیل جلسات ماهانه با مجمع نمایندگان استان و با حضور شورای معاونین وزارتخانه در مرکز استانها در راستای حل و فصل مشکلات استان ها؛ ایجاد ستادی برای انتصاب مدیران در وزارتخانه در سطح معاونت وزیر و ایجاد سازوکار منسجم در راستای ارزیابی دقیق اشخاصی که در پستهای مدیریتی وزارتخانه اشتغال داشته یا منصوب خواهند شد؛ شفافیت و ایجاد نظام اطلاعات و تشکیل سامانههای مرتبط و راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان؛ اجرای آمایش و عدالت سرزمینی در حوزه سرمایه گذاریهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:
حسب بررسیهای بعمل آمده برنامههای وزیر محترم پیشنهادی بر اساس معیارهای عمومی به شرح ذیل ارزیابی میگردد:
۱-تناسب: برنامههای ارائه شده از حیث تناسب با مسائل و مشکلات و واقعیتهای موجود مطلوب ارزیابی میگردد.
۲-واقع گرایی: برنامههای ارائه شده از حیث قابلیت اجرا با توجه به شرایط و امکانات موجود مطلوب ارزیابی میگردد.
۳-صراحت: برنامههای ارائه شده از حیث روشن، ساده و قابل درک بودن برای کاربران مطلوب ارزیابی میگردد.
۴-شفافیت: برنامههای ارائه شده از حیث منابع مورد نیاز و راههای تامین آن کامل ارزیابی میگردد.
۵-انسجام: برنامههای ارائه شده از حیث هماهنگی و هم راستایی اجزاء و مولفهها مطلوب ارزیابی میگردد.
۶-جامعیت: برنامههای ارائه شده از حیث لحاظ ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متوسط ارزیابی میگردد.
۷-آینده نگری: برنامههای ارائه شده از حیث پیامدهای احتمالی برنامهها و سناریوهای محتمل پیش بینی شده کامل ارزیابی میگردد.
۸- سنجش پذیری: برنامههای ارائه شده از حیث تعیین اهداف کمی و کیفی مطلوب ارزیابی میگردد.
۹- زمان بندی: برنامههای ارائه شده از حیث زمانبندی اجرا در افق زمانی چهار ساله متوسطارزیابی میشود.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی:
تطبیق برنامه وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام مذکور «منطبق» بوده و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین تطبیق برنامههای وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حاکی از آن است که این برنامهها با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) «مغایرت» دارد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:
حسب ارزیابی بعمل آمده توسط نمایندگان محترم کمیسیون اجتماعی در شاخصهای ارائه شده، این کمیسیون صلاحیت جناب آقای حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلوب ارزیابی نموده است.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):
با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامههای ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات و وعدههای شفاهی وزیر به ویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغهها و مشکلات مردم در شهرستانها و استانها در زمینههای حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، بیمه افراد فاقد بیمه و ...، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامههای وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی مینماید.
آقای مجید انصاری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد برنامههای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.
متن گزارش به این شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.
مقدمه:
با عنایت به تکلیف قانونی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تنظیم این گزارش بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با اسناد و قوانین بالا دستی از قبیل: سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور و ... و نیز ارزیابی برنامههای ارائه شده بر مبنای معیارهای عمومی تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی در کمیسیون اجتماعی انجام و در چند نوبت جلساتی با وزیر محترم پیشنهادی برگزار، و در نهایت بر اساس مباحث مطروحه در جلسات، تبیین برنامه ها، سوالات و ابهامات مطروحه توسط نمایندگان محترم کمیسیون و پاسخهای ارائه شد، ه گزارش کمیسیون اجتماعی تنظیم که در سرفصلهای ذیل تقدیم میگردد.
شرح استعلامات: (مدرک):
- مدرک تحصیلی: به منظور استعلام مدرک تحصیلی آقای حجت الله عبدالملکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه و حسب جوابیه واصله، تاییدیه دوره دکتری ایشان در دانشگاه اصفهان مورد تایید قرار گرفته است.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:
اهم تعهدات شفاهی وزیر محترم پیشنهادی در جلسات کمیسیون اجتماعی به این شرح است:
- تقویت سرمایه انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از مدیران جوان، توانمند، با تجربه و انقلابی؛ هوشمند سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه منابع اطلاعاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات در حوزههای رفاه، تعاون، اشتغال و ...
- ایجاد نظام شایسته گزینی؛ فساد ستیزی، مقابله با رانت و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص در سال اول حضور در وزارتخانه؛ تعیین دستیارهای منطقهای با هدف رسیدگی به موضوعات ارجاعی و مطالبات نمایندگان و استانداران و ایجاد سازوکار به منظور تعاملات منطقه ای؛ تشکیل جلسات ماهانه با مجمع نمایندگان استان و با حضور شورای معاونین وزارتخانه در مرکز استانها در راستای حل و فصل مشکلات استان ها؛ ایجاد ستادی برای انتصاب مدیران در وزارتخانه در سطح معاونت وزیر و ایجاد سازوکار منسجم در راستای ارزیابی دقیق اشخاصی که در پستهای مدیریتی وزارتخانه اشتغال داشته یا منصوب خواهند شد؛ شفافیت و ایجاد نظام اطلاعات و تشکیل سامانههای مرتبط و راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان؛ اجرای آمایش و عدالت سرزمینی در حوزه سرمایه گذاریهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رعایت صرفه و صلاح اقتصادی.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:
حسب بررسیهای بعمل آمده برنامههای وزیر محترم پیشنهادی بر اساس معیارهای عمومی به شرح ذیل ارزیابی میگردد:
۱-تناسب: برنامههای ارائه شده از حیث تناسب با مسائل و مشکلات و واقعیتهای موجود مطلوب ارزیابی میگردد.
۲-واقع گرایی: برنامههای ارائه شده از حیث قابلیت اجرا با توجه به شرایط و امکانات موجود مطلوب ارزیابی میگردد.
۳-صراحت: برنامههای ارائه شده از حیث روشن، ساده و قابل درک بودن برای کاربران مطلوب ارزیابی میگردد.
۴-شفافیت: برنامههای ارائه شده از حیث منابع مورد نیاز و راههای تامین آن کامل ارزیابی میگردد.
۵-انسجام: برنامههای ارائه شده از حیث هماهنگی و هم راستایی اجزاء و مولفهها مطلوب ارزیابی میگردد.
۶-جامعیت: برنامههای ارائه شده از حیث لحاظ ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متوسط ارزیابی میگردد.
۷-آینده نگری: برنامههای ارائه شده از حیث پیامدهای احتمالی برنامهها و سناریوهای محتمل پیش بینی شده کامل ارزیابی میگردد.
۸- سنجش پذیری: برنامههای ارائه شده از حیث تعیین اهداف کمی و کیفی مطلوب ارزیابی میگردد.
۹- زمان بندی: برنامههای ارائه شده از حیث زمانبندی اجرا در افق زمانی چهار ساله متوسطارزیابی میشود.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی:
تطبیق برنامه وزیر محترم پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام مذکور «منطبق» بوده و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین تطبیق برنامههای وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حاکی از آن است که این برنامهها با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) «مغایرت» دارد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:
حسب ارزیابی بعمل آمده توسط نمایندگان محترم کمیسیون اجتماعی در شاخصهای ارائه شده، این کمیسیون صلاحیت جناب آقای حجت الله عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلوب ارزیابی نموده است.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):
با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامههای ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات و وعدههای شفاهی وزیر به ویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغهها و مشکلات مردم در شهرستانها و استانها در زمینههای حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، بیمه افراد فاقد بیمه و ...، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی برنامههای وزیر پیشنهادی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مثبت ارزیابی مینماید.
عبدالملکی فردی شایسته برای تصدی وزارت کار است
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کار اعلام کرد: این کمیسیون آقای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی کار را با اکثریت آرا فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص داد.
خانم زهرا شیخی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص حجت الله عبدالمالکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این شرح است:
مقدمه:
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر جامعه هدف، دستگاهی با وظایف چندین مجموعه بزرگ تلقی میگردد؛ لذا شایسته است که در ابتدای دولت سیزدهم که چشم میلیونها ایرانی به اقدامات راهگشا و امیدوارکننده اش در رفع تنگناهای جاری و بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی جامعه دوخته شده است، نسبت به بررسی سوابق و برنامههای وزیر محترم پیشنهادی اهتمام کافی مبذول گردد.
این کمیسیون در راستای ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این مهم را در جلسه خود مورد رسیدگی قرار داد که به شرح ذیل به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میرساند.
شرح استعلامات:
جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه اصفهان میباشند. عضویت در صندوق اجتماعی بیمه روستاییان و عشایر از زیر مجموعههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله سوابق قابل ذکر ایشان میباشد. سمتهای مدیریتی در کمیته امداد امام (ره) و ارتباط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موجب شده که ایشان به خوبی با وظایف، اختیارات و همچنین مشکلات و معضلات مزمن این وزارتخانه آشنا باشند.
تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:
جناب آقای دکتر عبدالملکی در نشست این کمیسیون مواضع، دیدگاهها و برنامههای خود در زمینههای درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی را بیان نمودند.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:
یکی از مهمترین کارکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریگلاتوری و تنظیم اصول و سیاستهای نظام جامع تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین بازوی آن با شخصیت حقوقی مستقل، نمونه بارز و شاخص آن میباشد از اولین و بلکه مهمترین شاخصهایی که میباید در ارزیابی کم و کیف برنامههای وزیر قرار گیرد و مورد امعان نظر این کمیسیون قرار گرفت عبارتند از:
_تاکید برتعیین تکلیف و مطالبه بدهیهای دولت به سازمان تامین اجتماعی
- ارتقا فعالیتهای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ویژه سازمانهای تولید دارو وتجهیزات پزشکی
-ارتقاء کیفی و کمی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی با رویکرد اصلاح فرایندهای جاری، جذب نیروهای متخصص و کارآمد و به روز رسانی زیر ساختهای ارائه خدمات فوق در حوزه درمان تامین اجتماعی
- تاکید بر تفویض اختیار لازم به روسای بیمارستانهای تامین اجتماعی با هدف تسریع در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی
- تاکید بر ارتقاء هتلینگ بیمارستانهای تامین اجتماعی با هدف حفظ کرامت بیمه شدگان تامین اجتماعی
- تاکید بر پیش بینی ساز و کارهای لازم و تمهید خدمات کمی و کیفی تشخیصی، درمانی به بازنشستگان تامین اجتماعی و ایجاد دورانی پر نشاط و مملو از سلامت برای آنان
- توزیع عادلانه خدمات و امکانات تشخیصی، درمانی و توانبخشی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار
- تاکید بر ارتقاء کمی و کیفی و بهبود سطح خدمات تخصصی به مددجویان بهزیستی در عرصههای توانبخشی اجتماعی، درمان و تقویت مراکز مثبت زندگی با مشارکت و بهره مندی از توان بخش خصوصی
- ایجاد و تقویت ساز و کار لازم برای پیشگیری از وقوع معلولیتها اعم از معلولیتهای ناشی از حوادث و معلولیتهای مادر زادی
- اهتمام به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی خصوصا قانون احکام دائمی و قوانین برنامه و احکام لازم الاجرای بودجه سنواتی.
- تاکید بر تدوین برنامههای عملیاتی و علمی با رویکرد کاهش آسیبهای اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان
- تاکید بر تدوین برنامههای کاربردی و علمی برای غلبه بر مشکلات صندوقهای بازنشستگی
- تعامل با مجلس شورای اسلامی به عنوان یک ضرورت و استفاده از ظرفیتهای مجلس در حل مسائل نظام سلامت
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالا دستی:
با توجه به ارائه راهکارهای اساسی در خصوص جهش تولید در بخشهای تولیدی وزارتخانه، اصلاحات پارامتریک بیمهای درسازمان تامین اجتماعی و نیز خط مشیهای ساماندهی حوزه درمان که از زمینههای فعالیتهای تخصصی این کمیسیون میباشد، این کمیسیون مراتب را با دید مثبت ارزیابی نموده و عزم ایشان برای بهرهمندی از هستههای اندیشه ورزی و نیروهای جوان و خلاق به همراه تجربهگرایی و شایسته در انتصاب مدیران ارشد را از نقاط قوت وی میداند.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:
این کمیسیون براساس برنامه اعلامی برابر با ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجس شورای اسلامی طی نشستی با ایشان موضوعات مورد نظر را به بحث وبررسی گذارد که نتیجه نهایی را به شرح زیر به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میرساند.
نتیجه گیری و نظر نهایی:
این کمیسیون پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامههای ارائه شده وزیر پیشنهادی با اسناد بالا دستی، جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی را با اکثریت آرا فردی شایسته برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص داد.
مخالف وزیر پیشنهادی کار/ نماینده نیشابور: عبدالملکی برنامه عملیاتی برای حوزه اشتغال و تعاون ندارد
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس از عدم ارائه برنامه مدون و منسجم از سوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد.
هاجر چنارانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است لذا نمایندگان باید دغدغههای مردم را از نمایندگان دولت پیگیری کنند. آقای رئیسی اکنون دوران آزمون و خطا و انشاءالله و ماشاءالله تمام شده و بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب گذشته است.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه ادامه داد: خیلیها تماس گرفتند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت نکنید، اما باید یادآور شد این وزارتخانه جای کوچکی نیست، آقای رئیسی شما به عنوان فردی فسادستیز شناخته میشوید، اما باید اذعان کرد این مدل معرفی کردن کابینه درست نیست و تخصصهای افراد متناسب با وزارتخانههایشان نیست.
وی افزود: فردی که مسلط به بدنه اجرایی یک وزارتخانه نباشد، چندین ماه زمان صرف خواهد شد برای اینکه وی آشنا به روند امور شود در حالی که اکنون فرصتی نداریم؛ همه ما به دنبال مدیران متخصص و انقلابی هستیم.
چنارانی ادامه داد: در برنامه ۷۷ صفحهای وزیر پیشنهادی به راهکارهای نظری و تئوری در خصوص اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی و بهزیستی بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبری انقلاب، سند آمایش سرزمین و توسعه و اشتغال اشاره شده است که اگر در اینترنت سرچ کنیم به راحتی پیدا میشود. در واقع وزیر باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه دهد در حالی که پس از بررسیها صرفا به دلیل تسلط عبدالملکی شاهد برنامه در قسمت بهزیستی هستیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروزه نیاز به سند چشمانداز اشتغال در کشور حس میشود؛ ایران اسلامی دارای پتانسیلهای زیادی در حوزه گردشگری و کشاورزی است لذا برای ساماندهی امور نیاز به سامانه طرح جامع اشتغال در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی برنامه عملیاتی ارائه نکرده است، گفت: وی باید پاسخ دهد چه برنامهای برای صندوقهای تأمین اجتماعی در نظر دارد. هر ساله اعداد و ارقام زیادی برای صندوقهای بازنشستگی در نظر گرفته میشود و این در حالی است که این وزارتخانه دارای زیرمجموعههای متعددی است، به عنوان مثال ۵۰۰ شرکت زیرمجموعه شستا هستند و در این میان ۲۵۰۰ هیأت مدیره و مدیرعامل باید ذیل این مجموعهها فعالیت کنند لذا عبدالملکی باید بگوید چه برنامههایی برای آن دارد.
چنارانی اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی از دغدغههای نمایندگان است لذا در بودجه ۱۴۰۰، ۸۹ هزار میلیارد اعتبار از محل فروش سهام و ... برای این وزارتخانه در نظر گرفته شد؛ وزیر پیشنهادی چه برنامهای برای نظارت در این حوزه دارد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار شرکتهای زیرمجموعه این وزارتخانه است؛ باید یادآور شد طبق برنامه ششم باید سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشورمان به ۲۵ درصد میرسید در حالی که اکنون ۴ درصد است. وزیر پیشنهادی چه برنامهای در این حوزهها دارد.
وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ هزار بیمهگر در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه حضور دارند، وزیر پیشنهادی چه برنامهای برای بیمارستانهای تأمین اجتماعی و رفع مشکلات بیمهگران دارد.
مخالف وزیر پیشنهادی کار/ روح الامینی: وزارت کار جای تئوری پردازی نیست
نماینده مردم تهران در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است و عبدالملکی اشراف لازم به این وزارتخانه را ندارد.
آقای عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آشنایی بنده با وی از زمان گذشته وجود دارد، گفت: رئیس جمهور میداند مخالفت ما از سر دلسوزی است لذا ضمن تکریم وی و سرداران راهبردی و همچنین جوانان انقلابی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده اند، از صحبتهای وزیر پیشنهادی کار قانع نشده ام.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانهای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.
وی افزود: وزارت تعاون جای تئوری پردازی نیست و آقای رئیسی نیز در صحبتهای خود گفته اند که برخی وزرای پیشنهادی را نمیشناسند و از فیلتر کارگروه عبور کرده اند. همچنین برخی از این وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند، اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند.
روح الامینی در ادامه با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، اظهار داشت: انتخاب وزرا با رئیس جمهور نیست بلکه پیشنهاد با وی است و انتخاب وزرا برعهده مجلس است و طبق قانون اساسی وزیر یا رئیس جهمور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشد نه معاون اول رئیس جمهور.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه عبدالملکی اشراف و پختگی لازم را در پاسخ به سوالهای بنده نداشت، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد صنعت دارو در شستا و تامین اجتماعی تامین میشود و وقتی از وی درباره یک سال و نیم گذشته و یک سال و نیم آینده میپرسم پاسخ درستی ندارد که این موضوع درباره پتروشیمی و سیمان نیز صدق میکند.
روح الامینی در پایان تصریح کرد: اخیرا رئیس شستا برکنار شد و گفت رانت ۷ هزار میلیارد تومانی در شستا را حذف کرده است که عبدالملکی درباره آن میگوید بنده به پشتوانه رئیس جمهور این امکان را نمیدهم؛ این در حالی است که شما به عنوان بازوی رئیس جمهور باید امور را پیگیری کنید.
موافق وزیر پیشنهادی کار/ علی اکبر بسطامی : عبدالملکی در ۴ سال، ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد
نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه عبدالملکی توانست با نیم درصد اعتبارات کشور، ۳۰ درصد اشتغال ایجاد کند، گفت: وی در طول ۴ سال بیش از ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد.
علی اکبر بسطامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامههای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم و اجلاسیه دوم فرمودند این مجلس باید ۳ کار مهم یعنی توجه به اشتغال، معیشت و اقشار آسیبپذیر را در دستور کار قرار دهد؛ امروزه ۴ معضل از ۸ معضل بزرگ کشور در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بزرگترین معضل آن بیکاری، صندوقهای بازنشستگی و اقشار آسیبپذیر هستند و تمامی آنها در وزارتخانه مربوطه تجمع یافتهاند و برای رفع این مشکلات نیاز به نیروی جوان انقلابی داریم که مصداق بارز آن عبدالملکی است.
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: این جوان انقلابی برگرفته از مکتب امامین انقلاب، با عملکرد بسیار مثبت در حوزه اشتغال، کارآفرینی و صندوقهای بازنشستگی است و هر جایی که مسئولیت داشته توأم با توفیق بوده است.
وی ادامه داد: ایشان به دلیل بهرهمندی از تحصیلات آکادمیک در حوزه اقتصاد، مدیریت و تجارب ارزنده زبانزد خاص و عام در داخل کشور و کشورهای همسایه است و از الگوی مدیریت ایشان در بسیاری از کشورها استفاده میشود؛ امروز با تدبیر رئیس جمهور و شناختی که از این جوان انقلابی دارم، ایشان را تأیید میکنم تا بتواند به معضلات حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایان دهد.
بسطامی یادآور شد: عبدالملکی در دوران خدمت در کمیته امداد الگویی را به جهان ارائه کرد که سازمان کار بینالملل توفیقات ایشان را به همه ارزانی داشت تا از این الگو استفاده شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عبدالملکی توانست با نیم درصد اعتبارات کشور، ۳۰ درصد اشتغال را ایجاد کند، گفت: در طول ۴ سال بیش از ۶۹۳ هزار شغل ایجاد کرد و ید طولایی در صندوقهای بازنشستگی و اقتصادی، امور اجتماعی و خدمتگزاری محرومان دارد و جای جای این کشور با قدوم عبدالملکی آشنا است و کلبههای محقر محرومان با قدمهای ایشان روشن شده است.
وی اضافه کرد: جوانی که پرورش یافته مکتب امام است و در اشتغال موفق بوده به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار به ایشان به عنوان عضو هیأت امنای کمیته امداد اعتماد کردند.
بسطامی ادامه داد: شب و روز عبدالملکی در کنار مردم و محرومان سپری شد و اشراف کامل به وزارتخانه کار داشته و تجربیات گرانسنگ او در عرصههای مختلف میتواند مشکلات وزارتخانه را حل کند.
موافق وزیر پیشنهادی کار/ علیزاده: شفافیت در انتصابات مدیران در دستور کار عبدالملکی باشد
نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس گفت: نمایندگان از وزیر پیشنهادی کار دقت در انتصاب مدیران شرکتهای زیرمجموعه وزارت تعاون را خواستار هستند.
آقای بهزاد علیزاده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مخالفان وزیر پیشنهادی به موضوع خاصی در خصوص برنامههای وی اشاره نکردند در واقع به انتظاراتی که از وزیر آینده دارند پرداختند. بخشی از مشکلات مطرح شده به دولت گذشته برمی گردد و آقای عبدالملکی در این زمینه نمیتواند پاسخگو باشد.
نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از آقای رئیسی باید به خاطر توجه به عناصر تجربه وجوانی در کابینه خود تشکر کرد، ادامه داد: اعضای کابینه دارای روحیه جهادی، انقلابی، فساد ستیز و تخصصی هستند. در درون مجلس و خارج از آن نسبت به اعضای کابینه انتقاداتی وجود دارد، اما کابینه از وزن لازم برای اداره کشور برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بزرگ ترین، مهمترین و پیچیدهترین وزارتخانههای دولت است و چالشهای بزرگی دارد که با برنامه میتوان آنها را برطرف کرد، گفت: وزارت تعاون ترکیبی از سه وزارتخانه است و اگر این مجموعهها هماهنگ عمل کنند وزارتخانه به خوبی اداره میشود و در حوزه اشتغال و معیشت میتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت تعاون علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود بخش بزرگی از اقتصاد و اشتغال کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت وزارتخانه مذکور فردی باید مسئولیت آن را بپذیرد که برنامه محور، متخصص، سختکوش و پاک دست باشد. عبدالملکی علاوه بر این ویژگیها به عنوان یکی از جوانترین اعضای کابینه در حوزه اقتصاد مقاومتی صاحب نظر است و نگاه مثبتی به ظرفیتهای فراوان داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به ویژه در حوزه ایجاد اشتغال دارد.
وی با تاکید بر اینکه آقای عبدالملکی دارای سوابقی از جمله مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، دبیر شورای اقتصادی صدا و سیما، عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور و معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) است، عنوان کرد: به گواه صاحب نظران به واسطه تعامل محور بودن آقای عبدالملکی موجب تحول در مجموعههایی که در آنها فعالیت کرده است شده است.
علیزاده ادامه داد: برخی از چالشهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل نامناسب بودن فضای کسب وکار، تداوم افزایش نرخ بیکاری، عدم تناسب نرخ دستمزد و تورم، معوقات حقوق کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی، همگرایی دولت، بخش کارگری و کارفرمایی، غیرفعال بودن ۴۰ درصد تعاونی ها، عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد کشور که اکنون کمتر از ۵ درصد است، اتکای همه جانبه سازمان بهزیستی به بودجههای دولتی و غفلت از سرمایه غیردولتی، بی عدالتی درمانی، تبعیض در ارائه خدمات درمانی در بیمه شدگان صندوقهای مختلف، افزایش بدهی دولت به صندوقهای بازنشستگی و عدم شفافیت در شرکتها و صندوقهای زیرمجموعه میشود.
وی افزود: خوشبختانه آقای عبدالملکی با توجه به اشراف بر حوزه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی راهکارهای علمی و عملی برای رفع چالشهای این وزارتخانه ارائه کرده که بخشی از آن شامل بهبود فضای کسب وکار، حمایت همه جانبه از طرحهای بخش خصوصی و تعاونی، توسعه کارآفرینی و مشاغل نوین و دانش بنیان، توسعه اشتغال در فضای مجازی، اصلاح قانون کار با مشارکت ذینفعان، حمایت از تشکلهای کارگری به منظور کاهش مداخلات دولت، بازنگری قانون تعاون براساس قواعد تعاونیها و شرایط بنگاههای اقتصادی، اجرای کامل نظام طبقه بندی مشاغل، توانمندسازی خدمت گیرندگان بهزیستی و عبور از رویکرد صدقه محور، تخصص گرایی و شایسته سالاری در انتصاب مدیران صندوقها و شرکت ها، شفافیت کامل و گزارش دهی میشود.
نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعتا موافقان آقای عبدالملکی و کسانی که به وی رأی اعتماد میدهند توقعاتی از جمله دقت در انتصابات مدیران و اعضای صندوق ها، هولدینگها و شرکتها دارند تا به حیات خلوت تبدیل نشود. همچنین خواستار نظارت کافی بر صندوقها و توجه بر دخل و خرجها آنها هستند.
وی خاطرنشان کرد: توجه به استانها و مناطق کمتر توسعه یافته پیرامونی و مرزی و عمل به برنامههای ارائه شده و ارائه گزارشهای فصلی از جمله خواستههای نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
مخالف وزیر پیشنهادی کار/ موسوی لارگانی: وزارت کار نیازمند فردی در قد و قامت رئیس جمهور است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارتخانهای به عظمت وزارت کار که با ۷۰ میلیون نفر سر و کار دارد، نیازمند وزیری در قد و قامت رئیس جمهور است.
آقای سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با برنامههای حجتالله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انگیزه سیاسی برای مخالفت با وی ندارم، گفت: هیبت این وزارتخانه بسیار بزرگ است و در هر استان ۱۱ مدیرکل دارد و ۷۰ میلیون نفر جمعیت کشور با آن سر و کار دارند لذا وزارتخانه عظیمی است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت کار ماهیانه حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان حقوق میپردازد، یادآور شد: تاکنون وزرای آن در قد و قامت رئیس جمهور بودهاند و سابقه نمایندگی و وزارت داشتهاند، بر این اساس مصری، شریعتمداری و عباسی از باتجربگان و خبرگان به عنوان وزیر این وزارتخانه بودهاند لذا باید فردی در تراز آقای مخبر برای آن معرفی میشد چرا که در وزارت کار امکان آزمون و خطا وجود دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه وزیر کار باید مقبول کارگران و بازنشستگان باشد و آسیبدیدگان اجتماعی و مددجویان را بشناسد و همچنین باید مورد قبول تعاونیها و به طور کل ۷۰ درصد جمعیت کشور باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیران این وزارتخانه همچون بهزیستی، شستا، تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشور و صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی اغلب در حد وزیر بودهاند عنوان کرد: شخصیت وزیر تعاون باید عالم به صنعت، پزشکی، پتروشیمی، نفت، اشتغال، صادرات و واردات، بیمهها و روابط کارگری باشد تا ضمن تولید پول عظیم برای صندوقهای بازنشستگی، حفرههای موجود را نیز پر کند.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه عبدالملکی را فردی معتقد، هوشمند، تئوریپرداز و مسلط به اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و افزود: آقای رئیسی علت معرفی وی را سابقه در کمیته امداد و معاونت اشتغال وزارت کار عنوان کرد، اما اشتغال تنها یک موضوع فراوزارتخانهای بوده و برای تصدی این پست علم و تجربه بسیار مهم است.
موسوی لارگانی در ادامه با تأکید بر اینکه وقتی وزارتخانه در هر استان ۱۱ مدیرکل منصوب میکند، وزیر آن باید سطحی بالاتر از سایر وزرا داشته باشد، یادآور شد: معرفی عبدالملکی ظلم به آینده این جوان نخبه بود و در وهله دوم ظلم به هیأت دولت و مجلس؛ اگر وی صرفاً برای یکی از بخشهای تعاون، کار یا رفاه اجتماعی معرفی میشد ایرادی نداشت، اما تصدی همه آنها با هم پرخطر است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به برخی حوادث کشور مانند سقوط هواپیمایی آسمان که منجر به استیضاح وزیر شد، آتش سوزی کشتی سانچی و حادثه معدن یورت گلستان در بحبوحه انتخابات ۹۶ خاطر نشان کرد: مدیریت این اتفاقات نیازمند یک فرد قوی است ضمن اینکه فقط یکی از شرکتهای زیرمجموعه شستا، ذوب آهن اصفهان است که یک جوان ۴۰ ساله غیرصنعتی نمیتواند آن را مدیریت کند؛ پس چگونه عبدالملکی میتواند وزیر ابروزارتخانه تعاون باشد.
مخالف وزیر پیشنهادی کار/ نماینده سمیرم: عبدالملکی از بدنه وزارت کار نیست
نماینده مردم سمیرم در مجلس، وزیر پیشنهادی دولت در حوزه کار را مناسب این حوزه ندانست و گفت: برنامه اشتغال گزینه پیشنهادی دولت بلندپروازانه است.
اصغر سلیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامههای وی، گفت: وزارت یاد شده دارای مشغلههای بسیاری است و برای اداره آن نیاز به تیم فنی و باتجربه است، لذا با توجه به اینکه عبدالملکی از بدنه این وزارتخانه نیست، چطور میتواند در مدت کوتاهی تیم مدیریتی قوی را برای اداره امور شناسایی کند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحران صندوقهای بازنشستگی به دلیل عدم تعادل بین منابع و مصارف یکی از چالشهای وزارتخانه مذکور است. آیا عبدالملکی دانش و تجربه موثر در حوزه صندوقهای بازنشستگی را دارد؟ وی باید پاسخ دهد اصلا اعتقادی به همسان سازی حقوق بازنشستگان دارد و در این راستا چه برنامهای را پیش بینی کرده است؟
وی افزود: بیش از ۴۰۰ شرکت مهم در اقتصاد ملی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و این در حالی است که همواره انتخاب مدیران غیرمتخصص، سیاسی و رانتی در ترکیب هیات مدیره این شرکتها مشکلات متعددی را برای وزارتخانه مذکور ایجاد کرده است. آیا عبدالملکی قول میدهد که این وزارتخانه حیاط خلوت دوستانش نباشد؟
سلیمی گفت: دولتهای قبلی برنامههای جامع تری نسبت به وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ارائه کردند، اما متاسفانه در عمل چیزی از آنها ندیدیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مددجویان بهزیستی احتیاج به کمکهای بیشتری دارند، در بخش درمان نیز شاهد بی عدالتی هستیم، لذا وزیر پیشنهادی چه برنامهای برای کمک به خانوارهای مددجویان و همچنین توضیح متوازن بیمارستان و درمانگاههای تامین اجتماعی در سطح کشور دارد؟
وی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی باید در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار، بیکاری و... برنامههای مشخصی ارائه میکرد. به نظر میرسد برنامه اشتغال پایدار وی در هر سال بلندپروازانه است.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه ابرچالشهایی مانند عدم توجه به تعاونیها و واکسیناسیون کارگران وجود دارد که وزیر پیشنهادی باید برای آنها برنامه ارائه میکرد.
موافق وزیر پیشنهادی کار/ نماینده بویراحمد:عبدالملکی به «ما میتوانیم» اعتقاد دارد
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس گفت: یکی از ویژگیهای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باورمندی و اعتقاد به جمله ما میتوانیم است، با اعتقاد به این جمله در بدترین شرایط موفق به تحقق اهداف تعیین شده حوزه کاری خود در کمیته امداد شد.
مهدی روشنفکر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامههای حجتالله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی از وزرای پیشنهادی انسانهای برجسته، کارنامهدار و برنامه داری هستند؛ مجلس وظیفه سنگینی را در خصوص آینده کشور و مردم طی ۴ سال آینده بر عهده دارد و آینده مردم به نقدها و دفاعهای مطرح شده توسط نمایندگان وابسته است.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با وکالت مردم برنامه وزرای پیشنهادی را رصد و نقد میکنیم و به آنها رأی میدهیم و سوگند یاد کردهایم که بر اساس فرامین الهی و قوانین عمل کنیم، ادامه داد: در جریان بررسی وزرا در صحن علنی شرایط برای اظهارنظر اعضای کمیسیونهای تخصصی فراهم نیست، به صورت مثال در جریان بررسی برنامههای وزیر آموزش و پرورش هیچ کدام از اعضای کمیسیون آموزش، جز سخنگو فرصت برای اظهارنظر نداشت.
وی با طرح این سوال که جلسه فعلی رأی اعتماد است یا استیضاح، ادامه داد: سوال ما در کمیسیون از وزرای پیشنهادی دولت آینده این بود که رئیس جمهور بر چه اساسی شما را به عنوان وزیر معرفی کرده و مبنا و ملاک انتخاب شما چه بوده است. اولین ویژگی آقای عبدالملکی باورمندی و اعتقاد به جمله «ما میتوانیم» است. این اعتقاد نشان داد در بدترین شرایط وی از عهده تحقق اهداف تعیین شده حوزه کاری خود در کمیته امداد برآمده است.
روشنفکر با تأکید بر اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف بود سالانه ۷۰ هزار شغل ایجاد کند، اما در دوران حضور آقای عبدالملکی و طی ۴ سال توسط این نهاد بیش از ۲.۵ برابر هدف تعیین شده اشتغال ایجاد شد، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی دارای تخصص و توان مدیریتی است، هر فردی باید نسبت به محلی که برای آن پیشنهاد میشود تخصص و شناخت داشته باشد. درست است که از وزارت کار به عنوان یک ابروزارت یاد میشود، اما وزیر پیشنهادی نیز یکی از نخبگان حوزه اقتصاد مقاومتی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی مذکور دارای نگاه مدیریت سیستمی و اعتقاد به خرد جمعی است، گفت: آقای عبدالملکی اهل مشورت بوده و خودرأی نیست، یکی از ویژگیهای مدیریت نوین، مدیریت سیستمی است که وی از این ویژگی برخوردار میباشد. عبدالملکی اهل محافظهکاری نیست و شجاعت دارد، برخی از افراد پاکدست از داشتن این ویژگی محروم است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بدون تخصص، توان و تیم قدر نمیتوان در وزارت کار، عدالت، مدیریت و پیشرفت را اجرایی کرد، بسیاری از وزرا و مدیران نظام طی سالهای اخیر بیش از چندین سال سابقه مدیریتی داشتهاند، اما این موضوع در برخی موارد به جای مفید بودن زیانبار است.
وی در پایان با تأکید بر اینکه با وجود شرایط، برنامهها، استعدادها، قابلیتها و توان وزیر پیشنهادی وی را مورد حمایت قرار میدهیم تا رأی اعتماد کسب کند، خاطر نشان کرد: بیمه بازنشستگی، از کار افتادگی، عمر، حوادث، کارگران، قالیبافان، فرشبافان و رانندگان در دستور کار وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.
موافق وزیر پیشنهادی کار/ نماینده کهگیلویه: عبدالملکی نخبه اقتصادی است
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم قابل مقایسه با دولتهای قبلی نیست و عبدالملکی جزو نخبههای اقتصاد کشور است.
سید محمد موحد در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در موافقت با برنامههای وی، افزود: کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم در مقایسه با دولتهای سابق که شاهد معرفی آنها در مجالس مختلف بودم و کمیسیون ها، فراکسیونها و مجموعههایی که در طول این روزها در فرآیندهای مختلف و متعدد صلاحیت آنها را بررسی کردم، با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست و این دولت قویترین دولت نظام جمهوری اسلامی است و وزرای معرفی شده، برجسته، توانمند و نخبه و جوان هستند.
وی با بیان اینکه عبدالملکی جزو نخبههای اقتصاد است، در تشریح پیشنهادهای عملیاتی برای ایجاد تحول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با عنایت به تنوع و تکثر وظایف و رسالتهای گسترده مجموعه بزرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با عنایت به طیف وسیع جامعه هدف این وزارتخانه در حوزههای گوناگون و با نظر به معرفی جوانترین وزیر۴۰ ساله برای راهبری و مدیریت این وزارتخانه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی،۴۰ برنامه عملیاتی نوآورانه در راستای تحول بنیادین در این دستگاه اجرایی حاکمیتی چند بعدی باید مواردی را در دستور کار قرار دهد.
موحد اضافه کرد: از جمله این موارد برنامه ریزی و اقدام برای کمک به "ایجاد کسب و کارهای تعاونی خوشه ای" و "خوشهها و شبکههای کسب و کارتعاونی"در راستای توانمندسازی و بهره وری تعاونیها و افزایش تاب آوری آنها و بسترسازی برای مضاعف نمودن سهم و نقش تعاونیها در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و برنامه ریزی و اقدام برای ساماندهی و سازماندهی کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی مهارت آموخته در قالب کسب و کارهای کارآفرینانه تعاونی است.
وی افزود: همچنین ارائه بسته جامع مشوقهای ویژه تعاونیهای جوانان و تعاونیهای دانش بنیان، برنامه ریزی و اقدام برای"ایجاد کرسیهای تعاون و کارآفرینی در کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور" به منظور ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و کارآفرینی در میان دانشجویان و کمک به ایجاد "کسب و کارهای تعاونی دانشجویی" با رویکرد ایجاد پیوند بین دانشگاه و بازارکار و تربیت دانشجویان خلاق، نوآور و کارآفرین و زمینه سازی برای اشتغال پذیری کارآفرینانه دانشجویان از جمله این موارد است.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین وزیر آینده باید به برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد رشته دانشگاهی تعاون و توسعه اقتصادی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری و تعامل سازنده با وزارتهای متولی آموزشهای رسمی به منظور ایجاد درس سه واحدی"آشنایی با مبانی تعاون و کارآفرینی"در کلیه رشتههای تحصیلی، برنامه ریزی و اقدام برای حمایت نظاممند و نهادینه از زنجیرههای تامین و زنجیرههای ارزش در کسب و کارهای تعاونی دست بزند.
وی افزود: ایجاد پیوند معنی دار بین تعاونیهای نوظهور و تعاونیهای بزرگ (تعاونیهای نوپدید تا زمان خودکفایی، تحت برند تعاونیهای بزرگ فعالیت خواهند نمود)، برنامه ریزی و اقدام برای سازماندهی مشاغل خرد و خانگی در قالب تعاونیهای مادرتخصصی (تعاونیهای تامین نیاز) و بسترسازی تقنینی مناسب برای کمک به ایجاد و توسعه تعاونیهای هلدینگی و هلدینگهای تعاونی موضوعی، برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد تعاونیهای زراعی در روستاها و بسترسازی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تحت مدیریت تعاونیها (کلیه روستاییان در تعاونیهای اراضی یکپارچه شده هم عضو و هم سهامدار و هم شاغل خواهند بود)، از جمله دیگر اقدامات وی خواهد بود.
موحد گفت: عبدالملکی باید به برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد و توسعه تعاونیهای انبوه سازی مسکن با استفاده از اراضی ملی و با رویکرد تولید مسکن ارزان و باکیفیت و حمایت از تعاونیهای مسکن محله به منظور احیا و مرمت و بازسازی ساختمانهای فرسوده بارویکرد هوشمندسازی، صنعتی سازی و سبزسازی ساختمانها توجه کند.
وی یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم در حوزه توسعه اشتغال و کارآفرینی باید به مواردی مانند طراحی و اجرای طرح ملی"نهضت ظرفیت اسمی" (طراحی و اجرای بسته جامع مشوقها در راستای کمک به احیای بنگاههای کسب و کار راکد و نیمه فعال با رویکرد تولید کالاها و خدمات بر اساس ظرفیت اسمی اعلام شده در مجوزهای رسمی آنها)، ارائه کارت اعتباری یارانهای مهارت آموزی و شغل یابی به کارجویان (کارت اعتباری هر کارجو به تناسب مدرک تحصیلی او به میزان مشخصی شارژ خواهد شد و کارجویان با استفاده از این کارت برای کسب آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای فنی و حرفهای و تامین هزینههای کاریابی اقدام خواهند نمود) و حمایت از حمایت از ارائه آموزشهای کارآفرینی بر اساس الگوهای SIYB و KAB و NFTE و... به کارجویان و علاقهمندان به کارآفرینی و طراحی و تنظیم بسته جامع مشوقهای کازآفرینی و برنامه ریزی و اقدام برای توسعه مشاغل خرد و خانگی و حمایت از کارآفرینی خانوادگی با رویکرد توانمندسازی شاغلین خانگی از طریق عضویت آنان در شبکههای کسب و کار و ایجاد پیوند بین آنان و مراکز بزرگ عرضه و فروش توجه داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اولویتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی گفت: برنامه ریزی و اقدام برای بازطراحی نظام آزمون وسع به منظور اعطای یارانهها به افراد صرفا مستحق و نیازمند و جلوگیری از یارانه بگیری ثروتمندان، برنامه ریزی و اقدام برای هدایت یارانهها به سمت توانمندسازی و اشتغال یارانه بگیران (هدایت منابع مالی یارانهها برای ایجاد و توسعه مشاغل کوچک، خرید اوراق بهادار و حضور هدایت شده یارانه بگیران در بورس و ...)، برنامه ریزی و اقدام برای حضور همه بنگاههای موفق تحت پوشش شستا و سازمان بازنشستگی و سایر سازمانهای اقتصادی فعال در حوزه وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی در بازار بورس از جمله مواردی است که باید در دستور کار وزیر کار آینده قرار بگیرد.