پخش زنده
امروز: -
در حالی که وعده مکرر دولتمردان در دولتهای قبلی و بویژه دولت دوازدهم این مهم را ایجاب میکرد که عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل - میانه تا پایان دولت پیشین به اتمام رسیده و مورد بهرهبرداری قرار گیرد، اما همچنان این راه آهن به سرانجام نرسیده و با وجود پایان دولت دوازدهم مهمترین وعده این دولت به مردم استان اردبیل بر زمین مانده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل، احداث راه آهن اردبیل – میانه و اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری بعد از گذشت دهها سال انتظار به عنوان مطالبه به حق مردم استان اردبیل با فراز و فرودهای بسیار روبهرو بوده و با وجود اتمام مأموریت دولت دوازدهم و گذشت ۱۸ سال از آغاز اجرای این پروژه هنوز راه آهن اردبیل – میانه به اتمام نرسیده است.
در حالی که برخی از مسئولان خبر از ادامه احداث این خط ریلی به سمت مغان را میدهند، لیکن فاز اصلی این پروژه در مراحل اتمام همچنان در هالهای از ابهام به سر میبرد.
هر چند بنا به اظهارات مسئولان کشوری و استانی اجرای راه آهن اردبیل- میانه در چند سال اخیر سرعت خوبی گرفته، اما وعدههای مکرر و حتی نصب روزشمار برای این پروژه نتیجهای به همراه نداشته و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز اردبیلیها سوت قطار را نشنیدند و همین موضوع میزان نارضایتی آنان از عملکرد دو دولت قبلی را تشدید کرد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل، پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل – میانه با تزریق اعتبارات مختلف از محل فاینانس داخلی و منابع ملی روند رو به رشدی را داشته و به نظر میرسد در تازهترین بررسیها تا آخر امسال این پروژه با تزریق اعتبار مورد نیاز آماده بهرهبرداری باشد.
داوود شایقی اظهار کرد: در دولت دوازدهم و با حضور نوبخت در رأس سازمان برنامه و بودجه سعی شد تا از راههای مختلف منابع مورد نیاز برای این پروژه ملی اختصاص پیدا کند تا با پرداخت مطالبات پیمانکاران، روند اجرایی آن سرعت گیرد.
وی تصریح کرد: هر چند پروژه در سه سال اخیر سرعت گرفته و هم در بخش زیرسازی و هم روسازی حرکتهای مؤثری در خصوص این پروژه مهم ریلی انجام شده، اما برخی از مشکلات از جمله افزایش قیمتها و تورم به وجود آمده به همراه تأمین نشدن برخی از تجهیزات مورد نیاز ، عملیات روساختی این پروژه را با تعلل و دیرکرد مواجه کرده است.
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: تکمیل پروژه راهآهن اردبیل - میانه به عنوان یکی از پروژههای مهم استان و مطالبات مردمی است که با روی کار آمدن دولت جدید انتظار میرود مطالبات اساسی مردم تحقق یابد.
وی بیان کرد: در حالی که مقرر بود تا پایان دولت دوازدهم این پروژه تکمیل شود اما حجم کاری پروژه و کمبود اعتبارات، زمان اجرای آن را با تعلل روبهرو کرد و در تلاش هستیم با پیگیریهای به عمل آمده پروژه را در سریعترین زمان به اتمام برسانیم.
بدری تصریح کرد: تکمیل پروژه راهآهن اردبیل- میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارسآباد مغان قطعی شده و مطالعات فاز اول امتداد طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان انجام و اجرای آن در سال 1400 پیشبینی شده است.
دراین حال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل از تلاش برای اتمام پروژه راه آهن میانه-اردبیل، تا پایان سال جاری خبر داد.
خیرالله خادمی این مطلب را در حاشیه بازدیدی که سوم مرداد ماه امسال از پروژه راه آهن اردبیل انجام داد، بیان کردو گفت: برنامه ما این است که در صورت تامین اعتبارات لازم بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به اتمام برسانیم.
وی بر اهمیت موضوع تامین ریل و منابع مالی برای رسیدن به این هدف تاکید کرد و افزود: اگر ریل از طریقی تأمین شود ما نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی میخواهیم که بتوانیم تا پایان سال پروژه را به اتمام برسانیم.
او بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۲۶۰۰ میلیارد تومان در سنوات مختلف در این پروژه هزینه شده و ارزش به روز شده این سرمایه گذاری بالای ۷۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: در این پروژه کارهای بسیار سنگین مهندسی در حال انجام است، نزدیک به ۳۵ کیلومتر از مسیر، تونل و گالری و نزدیک به ۳ و نیم کیلومتر مسیر پل های بسیار بزرگی است، اگر این پروژه تأمین مالی شود قطعاً تا پایان سال به اتمام می رسد اما اگر منابع مالی متناسب با این ۱۳۰۰ میلیارد تومان تأمین نشود قطعاً پایان این طرح تا اواخر سال بعد بطول خواهد انجامید.
در این حال دیگر نماینده اردبیل ،نیر،نمین وسرعین در مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تمام توان بودجههای درخواست شده برای راه آهن اردبیل را تامین کردهایم ولی به هیج وجه از سرعت اجرای پروژه رضایت ندارم.
حجتالاسلام سیدکاظم موسوی در بازدید از پروژه راهآهن اردبیل - میانه با انتقاد شدید از مجری پروژه راهآهن اردبیل اظهار داشت: انتظار مردم از دولتمردان بهرهبرداری از پروژهها در اسرع وقت است، بنابراین درصدد هستیم با تمهیدات به عمل آمده، انجام پیگیریهای لازم و تزریق اعتبارات مورد نیاز شاهدتسریع اجرای راه آهن اردبیل باشیم.
این در حالیست که استاندار اردبیل در جریان بازدید اخیر خود از قطعات راه آهن میانه ـ اردبیل اظهار کرد: ۳۲۰میلیارد تومان برای تامین مطالبات پیمانکاران راه آهن میانه ـ اردبیل از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و در آینده نزدیک پرداخت میشود.
بهنامجو افزود: در سفر اخیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان این سازمان تعهد کرد ۵۰۰میلیارد تومان برای ادامه روند احداث راه آهن اردبیل ـ میانه تزریق کند که ۲۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز در حال ابلاغ شدن است.
استاندار اردبیل با بیان اینکه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تامین مصالح مورد نیاز به منظور جهش بیشتر در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است تصریح کرد: از لحاظ مالی این پروژه مشکلی ندارد اما به دلیل افزایش چند برابری قیمت مصالح اتمام پروژه تا حدودی به تعویق افتاده است.
بهنام جو با اشاره به اینکه تامین ۱۰۰کیلومتر ریل مورد نیازاین طرح انجام شده افزود: تاکنون بیش از ۶۸کیلومتر مسیرریلگذاری شده و امید داریم تا دهه فجر کار ریل گذاری طرح به اتمام برسد.
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و عملیات آن پس از سالها توقف در دولت تدبیر و امید آغاز شد.
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی در این پروژه احداث شده و علاوه بر آن در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
در طرح راهآهن اردبیل - میانه ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود.
به نظر میرسد مردم از وعدههای مسئولان در این ۱۸ سال و در دو دولت قبلی به قدری خسته شدند که دیگری باوری برای اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن اردبیل ندارند، اما با این وجود انتظارشان از دولت سیزدهم تکمیل راه آهن اردبیل و اتصال این استان به شبکه ریلی کشور است چرا که که بسیاری از استانهای کشور در سالهای اخیر به این شبکه ریلی پیوستهاند.
نویسنده: بتول عالیزاده
دولت محترم باید نظارت کند و ببیند دقیقا این همه پول که تا حالا به آنجا هزینه شده است آیا واقعا هزینه شده است چون طول مسیر ۱۷۵ کیلومتر کوتاه است و هزینه شده ها واقعا سرسام آور شاید با نصف این مبلغ هم راه آهن اردبیل تکمیل می شد.