جرات ایجاد تحول در آموزش و پرورش را دارم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مطالبه گری و جرات لازم برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش را دارم.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای حسین باغ گلی در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی از اعتماد رئیس جمهور به دلیل معرفی خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تشکر و عنوان کرد: انتخاب آقای رئیس جمهور نشان داد که ایشان به صورت جدی و به معنای واقعی کلمه به دنبال تحول هستند و من برای شما توضیح خواهم داد که مسیری که آموزش و پرورش را نجات میدهد، مشخصا یک مسیر تحولی بوده و نیازمند جرات مندی بالایی است که آقای رئیس جمهور این را نشان داده بود.
باغ گلی همچنین از مجلس شورای اسلامی به دلیل فراهم کردن زمینه گفت وگوی کارشناسی پیرامون برنامه ارائه شده خود تشکر و از همه نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف اظهارنظر کردند، تقدیر کرد.
وی عنوان کرد: پیش فرض قلبی و ذهنی من این است که تمام اظهاراتی که در کمیسیونها و صحن پیرامون برنامه ارائه شده بیان شد برای کمک به ارتقاء نظام آموزشی کشور است لذا به همه دوستانی که اظهارنظر کرده اند به ویژه مخالفان تشکر میکنم.
- کمیسیون آموزش در این مدت کوتاه چطور گزارشی تفصیلی و مستحکم آماده کرده است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین از کمیسیون آموزش برای قرائت گزارش مربوط به ارزیابی برنامه خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: اجازه دهید یک شوخی با دوستان کمیسیون داشته باشم که چطور در این مدت زمانی که به بحث و گفتگو نشستیم این چنین گزارشی آن هم با این استحکام برای من عجیب بود، این موضوع را از منظر پژوهشی عرض میکنم، اما در عین حال به جمع بندی کمیسیون احترام میگذارم.
- پاسخ باغ گلی به دلخوش درباره فعالیتش در مهدکودک
باغ گلی خطاب به دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: خواهش من این است به صحبتهای رئیس جمهور اطمینان کنید، آقای رئیس جمهور در مورد من عنوان کرد که مربی و مدیر پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه بودم، هرچند اگر بخواهید میتوانم در مشهد به شما آدرس دهم که چندین پیش دبستانی پسرانه با کادری تماما آقا اداره میشود.
وی ادامه داد: من در حوزه پیش دبستانی مدلی طراحی کرده ام که در رابطه با این مدل ادعا دارم؛ در پیش دبستانی امام رضا (ع) مدلی پیش بینی کرده ام که والدین را هم درگیر میکند و میتواند به صورت پایلوت در کشور اجرا شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از والدین بیننده مذاکرات ما از طریق رسانهها هستند، گفت: باید به والدین، دانش آموزان و معلمان این اطمینان را دهم که من اینجا هستم تا کمک کنم نظام آموزش و پرورش ما جنس تعلیم و تربیت پیدا کند.
باغ گلی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی (ره) بود و گام دوم نیز محقق نمیشود مگراینکه یک سرمایه گذاری ویژهای روی نسل کودک و نوجوان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسانهای توانمند بسپاریم، افزود: اگر قرار است این کارمهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیتهای نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از مجموعه بحثهایی که در مورد نظام آموزش و پرورش انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر با پیچیدگیهایی مواجه هستیم، گفت: برای حل این پیچیدگیها باید به صورت جرات مندانه وارد روشهای جدید شویم، تکرار تجربههای گذشته باز تولید روشهای گذشته است لذا باید اقدام جدید انجام دهیم.
باغ گلی با تاکید بر اینکه دولت این آمادگی را دارد پای کار بیاید و مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، گفت: من نیز به عنوان فردی انتخاب شدم که جرات مندی لازم برای مطالبه گری در این حوزه را دارم. هنوز من کار خود را آغاز نکرده ام، ولی در جلسهای که روز گذشته با آقای زاکانی شهردار تهران داشتم عنوان کردم که در قانون سهمی وجود دارد که شهرداریها باید به آموزش و پرورش عوارضی پرداخت کنند همان جا از آقای زاکانی قولی گرفتم که این عوارض را به آموزش و پرورش پرداخت کند.
وی با بیان اینکه نیازمند افرادی هستیم که این چنین پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخشهای مختلف به نتیجه برسانند، ادامه داد: اصلیترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برداشت من از صحبتهای شما این است که آقای باغ گلی جوان و کم تجربه است پس در اجرای تحول ناتوان است، اما وزیر قرار است یک مدیریت تیمی برای انجام ماموریتهای خود داشته باشد.
وی افزود: اولین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزش و پرورش را بشکند تا نیروهای تازه نفس اجازه نفس کشیدن در آموزش و پرورش را داشته باشند. متاسفانه سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمیدهد.
باغ گلی گفت: ما در آموزش و پرورش با دوگانههایی مواجه هستیم که یک جایی باید در برابر آنها بایستیم و جانب یک گروه را بگیریم ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم.
- با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم
باغگلی در ادامه با بیان اینکه هر چه به مدیریت سطوح بالا میرویم، مدیریت ادراکی حرف اول را میزند، عنوان کرد: آموزش و پرورش، سیستم تربیتی است و باید وزیر آن را بفهمد و صرفاً درباره تجهیزات، حقوق و چاپ کتاب صحبت نکند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه وضع جدید با محافظهکاری متحول نمیشود و فرصت آزمون و خطا نداریم، اظهار داشت: باید بعد از ۴۰ سال وارد تجربه جدیدی شویم و بدانیم مسئله امروز ما مافیای حفظ وضع موجود است و همین که میگویند کسی باغگلی را نمیشناسد و با او همراهی نمیکنند و از همه استانها برای عدم رأی اعتماد به او پیامک زده میشود خود حاکی از این است که گروهی نگران بوده و نمایندگان را تحریک میکنند.
باغگلی اضافه کرد: امیدوارم بتوانم با گرفتن رأی اعتماد نمایندگان آموزش و پرورش متفاوتی را ایجاد کنم و از معلمان خواهش میکنم که به نمایندگان پیامک مثبت هم ارسال کنند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینهساز عدول از اجرای قانون اساسی است، یادآور شد: باید علت تمایل به ثبتنام دانشآموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزشها کیفیت ببخشیم.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مافیای کنکور داریم، اما مشکل ما تنبلی و کار نکردن و صرفا ارائه گزارش است.
- عقبماندگی در اجرای سند تحول مبناییترین چالش آموزش و پرورش است
باغگلی بیان داشت: باید قاعده را تغییر دهیم و بدانیم مبناییترین مسئله و چالش امروز، عقبماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، گفت: مقام معظم رهبری درباره اجرای برخی از بندهای این سند دستور مستقیم صادر کردهاند، اما ما نتوانستهایم اهداف ۱۳۱ گانه آن را اجرا کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند عمل جراحی است، اظهار کرد: باید فعالیتها را گام به گام پیش برده و همه آنها را بر اساس سند راهبردی اجرا کنیم؛ در دولت قبل باید برای ایجاد تحول ریلگذاری میشد که من قول میدهم این ریلگذاری را به مجلس ارائه کنم، همچنین لوایح اصلاح قوانین مربوط به اهداف آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی، جذب و به کارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را طی چند ماه آتی به مجلس ارائه کنم.
- تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه وزارت آموزش و پرورش قرار میدهم
وی در ادامه با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ به دلیل خلأ ایجاد سند تحول ایجاد شد، عنوان کرد: این سند باید به گونهای اجرا شود که کارایی آن به همگان اثبات شده لذا متعهد میشوم موارد مربوط به سند ۲۰۳۰ را از بین برده و تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه قرار دهم و بزرگترین آرزوی من اجرای آن است.
باغگلی افزود: هنوز جرأت نکردهایم حرفهای خود را به صورت جذاب به دنیا تحویل دهیم که به کمک معلمان این فرصت را برای ایران فراهم میکنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارتباط خود با نیروهای جوان آموزش و پرورش عنوان کرد: شرایط لازم برای توانمندسازی جهت زیست مومنانه کافی نیست و علاوه بر جریان آموزش، تربیت هم نادیده گرفته شده که بنده به این موضوع و در کنار آن هنر، ورزش و دانشهای کاربردی که درجه ۲ و ۳ شدهاند، توجه خواهم کرد.