پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اهم رویکردهای خود را پایبندی به سند تحول، مدرسه محوری و توسعه عدالت و کیفیت آموزشی و تربیتی برشمرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ولی اله فرزانه در تشریح جزئیات حضور آقای باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست امروز صبح کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به اجرای ماده ۲۰۲ آییننامه داخلی مجلس باغگلی در اولین جلسه امروز صبح این کمیسیون حضور یافت و ضمن تشریح برنامهها و رویکردهای خود به سوالات و دغدغههای نمایندگان پاسخ داد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس ادامه داد: نمایندگان تمامی مسایل و شبهاتی که طی این مدت از طریق پیامک یا تصویر به آنها از سوی افکار عمومی منتقل شده بود را بدون تعارف با وزیر پیشنهادی و جوان آموزش و پرورش مطرح کردند. یکی از شبهات انتخاب وی براساس رابطه و ارتباط فامیلی بود که باغگلی در این خصوص اعلام کرد، من هیچ نسبت نسبی و سببی با آیتالله علمالهدی و آقای رئیسی ندارم.
وی تصریح کرد: بحث عدم تجربه کافی وی در حوزه آموزش و پرورش یکی دیگر از مسایل مطروحه بود و باغگلی نیز در پاسخ به سوابق اجرایی خود اشاره کرد. نمایندگان معتقد بودند، اکنون انباشت مطالباتی از سوی جامعه فرهنگیان از جمله موارد استخدامی خرید خدمتیها یا غیرانتفاعیها و نهضتیها، رتبهبندی، همسانسازی حقوقها و... در کشور مطرح است و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید در این مورد برنامههایی راهبردی و قابل ملموس داشته باشد.
فرزانه بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در ادامه نشست چالشهای اصلی این وزارتخانه را ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزشی، ناعدالتی و بی کیفیتی آموزشی و ضعف انگیزه و توانمندی نیروی انسانی دانست و راهکارهای خود را ارائه داد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: باغگلی اهم رویکردها و راهبردهای خود را پایبندی به سند تحول، مدرسه محوری، توسعه عدالت و کیفیت آموزشی و تربیتی، خلاقیت و نوآوری مدیران و معلمان و دانشآموزان، تعامل دو سویه آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها، اولویت دهی به آموزش پیش از دبستان و ابتدایی، رفع تعارض منافع و شأن و کرامت معلمان در عین معیشت و کرامت ایشان برشمرد.
وی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این جلسه بازگشایی مدرسه با برنامه ریزی غیرمتمرکز، واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان و ارتقای کیفیت و دسترسی «شاد» را از جمله اقدامات فوری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست. باغگلی همچنین برای انگیزهبخشی و توانمندسازی نیروهای انسانی هم برنامههایی را ارائه و به مواردی از جمله ارزیابی کیفی دانشجو معلمان، بهرهورسازی صندوق ذخیره فرهنگیان، رتبهبندی علمی و تربیتی معلمان، نهادهای صنفی و علمی معلمان، پرداخت منظم و به موقع حقالزحمهها، توزیع و ساماندهی نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس اشاره کرد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان اینکه در مجموع برخی شبهات با توضیحات باغ گلی مرتفع شد، تاکید کرد: فرایند انتخاب وزرا قبل از معرفی به صحن از اختیارات رئیس جمهور است، اما احساس میشود در این فربرخی نکات که منجر به تشکیل دولتی هماهنگ شکل بگیرد وجود ندارد و در ذهن برخی نمایندگان گمان میکنند این فرایند خوب شکل نگرفته است
فرزانه ضمن تاکید براینکه رئیس جمهور در راس دولت بوده و بعد از وی معاون اول مسئول اجرایی دولت است، گفت: ما برای اینکه دچار مشکلات دولت قبل نشویم باید به برخی موضوعات توجه کنیم، زیرا در دولتهای قبل افرادی غیرمسئول، مسئولیت داشتند و در مقابل افرادی مسئول، مسئولیتی نداشتند. اکنون نیز یکی از دغدغههای عمده نمایندگان این است که افرادی غیرمسئول در تعیین وزرا نقش داشته باشند، اما افراد مسئول که باید بعدها جلسات مختلف اجرایی را شکل دهند، نقشی نداشته باشند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: امیدواریم رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرا در کلیات صحبتهای خود توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنند تا دغدغه نمایندگان مرتفع شود و دولتی هماهنگ، کارآمد، قوی و منسجم شکل بگیرد.