پخش زنده
امروز: -
سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه و ۹ سامانه مدیریت اطلاعات یکپارچه وزارت تعاون در حوزههای (آمار، برنامه ریزی، پژوهش، منابع انسانی، تشکیلات...) این هفته رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مراسم احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی با اشاره به سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه که به درخواست معاونت رفاه اجتماعی راه اندازی شده است، اظهار کرد: مطابق با بند «ح» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و بند «و» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، همه دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه از جمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها که به هر شکل از اقشار آسیب پذیر حمایت میکنند، مکلف هستند تمامی حمایتها و کمکهای خود را به تفکیک شماره (کد) ملی فرد دریافتکننده حمایت، در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کنند.
وی افزود: سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه به نشانی tab۱۷.mcls.gov.ir است و موسسات خیریه باید نسبت به ثبتنام در این سامانه و درج اطلاعات درخواستی اقدام کنند؛ همچنین برای برخورداری از معافیت مالیاتی در خصوص پرداختهای حمایتی نقدی با استفاده از حوالههای الکترونیکی ساتنا و پایا و درج عدد ۱۱۰ همراه با شناسه ملی موسسه در قسمت بابت، مبادرت کنند و دراین مرحله به ثبت پرداختهای حمایتی در سامانه نیازی نیست.
شناسه ملی موسسه در قسمت بابت، مبادرت کنند و دراین مرحله به ثبت پرداختهای حمایتی در سامانه نیازی نیست.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده گزارش پرداختها از بانک مرکزی دریافت و پس از ثبت در سامانه به سازمان امور مالیاتی برای بررسی ارسال میشود.
وی واحد مجری این سامانه را معاونت رفاه اجتماعی و مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و شرکت اطلاع رسان رایتل اعلام کرد.
معرفی فرصتهای شغلی به جویندگان کار
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز درباره پورتال هدایت نیروی کار و کاریابی خاطرنشان کرد: این پورتال به درخواست دفتر هدایت نیروی کار و کاریابیها برای معرفی فرصتهای شغلی به جویندگان کار تهیه و طراحی شده است که جایگزین مناسبی برای سامانه قبلی است و نتیجه همکاری تنگاتنگ معاونت توسعه کارآفرینی، اداره کل هدایت نیروی کار و مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه است.
وی افزود: کاریابیهای داخلی سراسر کشور، جویندگان کار و کارآفرینان با مراجعه به آن اطلاعات خود را وارد میکنند، سپس کارجو فرصت شغلی و کاریابی مورد نظر را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه تعریف شده معرفی نامه دریافت و به کارگاه مورد نظر هدایت میشود.
راه اندازی سامانه املاک و حقوقی با هدف سهولت دسترسی به پروندهها
در ادامه این نشست حمیدرضا حدادی، رییس اداره دعاوی و امور ثبتی اداره کل حقوقی و نماینده معاونت امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه بعدی را سامانه املاک و حقوقی معرفی کرد که بنا به بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیاز اداره کل حقوقی (معاونت امور مجلس، حقوقی و استانها) با هدف ثبت اطلاعات ستاد و ادارات کل استانها و همچنین ثبت پروندهای دعاوی حقوقی تهیه شده است.
وی توضیح داد: همچنین امکان مشاهده فعالیتها و اقدامات صورت گرفته بر روی هر پرونده به همراه بانک اطلاعات املاک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ همه اموال غیر منقول وزارتخانه در این بخش وارد شده و از ابعاد مختلفی مانند وضعیت کاربری، تصرف، مالکیت، محل جغرافیایی و ... بررسی میشوند.
دسترسی به آثار مکتوب حوزههای تخصصی وزارت کار فراهم شد
حجت الله میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست تصریح کرد: سامانه یکپارچه پژوهش به درخواست این معاونت و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی به منظور دسترسی به آثار مکتوب حوزههای تخصصی وزارتخانه راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: این سامانه برای همگان به ویژه دانش پژوهان، محققان با هدف یکپارچه سازی آثار همه واحدهای سازمانی وزارت متبوع، سازمانها و موسسات پژوهشی تابعه در یک چارچوب و به صورت متمرکز، تهیه شده است و سامانه یاد شده توسط مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری تهیه شده است و این سامانه موجبات نظارت و جلوگیری از بروز فساد در این حوزه را فراهم میکند.
روزبه کردونی نیز در این مراسم در خصوص لزوم ایجاد چنین سامانهای به منظور فراهم آوردن بانک اطلاعاتی از پژوهشها برای آگاهی ذی نفعان سازمانهای دیگر و جلوگیری از تکرار آنها اشاره کرد.
صابر سلیمانی مدیر موسسه پژوهشی صبا نیز در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راه اندازی این سامانه ها، به فراهم آمدن و امکان دیده شدن موسسات پژوهشی ذیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسط پژوهشگران و محققان اشاره کرد.
پروژه کالانما داده (دیتا کاتالوگ)؛ یکپارچه سازی، استانداردسازی و حاکمیت داده
علیرضا زاهدیان، رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی درباره "پروژه کالانما داده (دیتا کاتالوگ) " گفت: این پروژه با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات در خصوص اقلام اطلاعاتی موجود در ستاد و سازمانهای تابعه به منظور نیل به یکپارچه سازی، استانداردسازی و حاکمیت داده تعریف شده و به صورت مشترک توسط مرکز فناوری اطلاعات تهیه و راه اندازی شده است.
زاهدیان، سامانه بعدی را سالنامه آماری وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرد که با هدف یکپارچه سازی و بهبود نظاممند روشهای گردآوری اطلاعات به منظور تهیه نشریات آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استفاده بهینه از انبوه دادههای تولید شده در سطح وزارتخانه راه اندازی شده است.
وی، سامانه پایگاه اطلاعات آماری را سامانه دیگری دانست که به درخواست این مرکز برای تشکیل انبار داده جامع و یکپارچه در سازمان و جمع آوری داده در نرم افزار پایگاه اطلاعات آماری به صورت مکانیزه راه اندازی شده است.
رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی تاکید کرد: این پروژه در راستای تجمیع اطلاعات آماری به صورت یکپارچه امکان ایجاد انباره داده را برای تهیه گزارش و مشاهده آمار در داشبورد مدیریتی، فراهم میکند و بدین ترتیب تنها مرجع ارائه آمار دقیق، مرکز آمار و سامانه یاد شده است.
(WIX) مکمل پایگاه رفاه ایران
در راستای ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک که در سال ۹۳ توسط شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سرخوشه رفاه و تامین اجتماعی انتخاب و مکلف به راه اندازی مرکز تبادل خوشه (WIX) شد.
با توجه به پیگیریهای به عمل آمده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و همکاری سازمان فناوری اطلاعات، مراحل قانونی انتخاب پیمانکار انجام و پس از شروع به کار پیمانکار در بهمن ماه سال ۹۹، زیر ساخت لازم در اختیار قرار گرفت و هم اکنون با توجه به وجود زیر ساخت و نرم افزارهای مدیریتی لازم، فاز اول کار به اتمام رسیده و آماده تعریف سرویسها و ارائه خدمت در فاز دوم است.
این مرکز، مکمل خدمات رسانی و بهره برداری موثر از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به منظور پاسخگویی به استعلامات سایر سازمانها و کسب و کارها است.
یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات تشکیلات و حوزه منابع انسانی
سید جواد رضوی، رییس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری درباره یکپارچه سازی سیستمهای تشکیلات و حوزه اداری و مالی اظهار کرد: به منظور یکپاچه سازی اطلاعات حوزه تشکیلات و همچنین حوزه منابع انسانی و داشتن آخرین اطلاعات به روز در ستاد وزارتخانه و همچنین جاری سازی و یکپارچه سازی تشکیلات تمامی ادارات کل، پروژه یاد شده توسط مرکز اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و ادره کل توسعه منابع انسانی به انجام رسده است و قابلیت استفاده در سطح کشور را دارد.
سیستم مدیریت برنامه ریزی یکپارچه نوین (مبین)
رضوی افزود: این سامانه تحت وب با هدف مدیریت و برنامه ریزی، رصد و پایش عملکرد برنامه در سطوح سازمانی و لایههای جغرافیایی تا سطح شهرستانها و ابعاد مختلف برنامه، به صورت یکپارچه طراحی شده است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری تصریح کرد: این سیستم شامل دسته بندی فعالیتها و عملیات بر اساس راهبردها، سیاست ها، برنامههای عملیاتی، اهداف کمی و توزیع کشوری فعالیتها و بازخورد و دریافت عملکرد آن به عنوان یک سیستم کلان MIS است که امکان پایش وضعیت برنامهها را به صورت لحظهای برای مدیران فراهم میکند و همچنین امکان تعریف برنامههای مستقل ادارات کل را نیز دارد.