مسأله غدیر، مسأله انسان است
جوهر اصلی واقعه غدیر و سخنان پیامبر در روز غدیر، تعیین شکل صحیح رهبری است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، غدیر، واقعای نیست که تنها جنبه تاریخی داشته باشد، و به عنوان یک مسئله گذشته دربارۀ آن سخن گفته شود. بلکه به جز جنبه تاریخی آن و همچنین جنبه دینی و اسلامی و اعتقادی بسیار مهم آن، مضمون و مقصود از واقعه غدیر در هر لحظه از زندگی جامعه اسلامی بلکه در هر جامعه دیگری مصداق و مورد دارد.
جوهر اصلی واقعه غدیر و سخنان پیامبر در آن روز، تعیین شکل صحیح رهبری است و سرپرستی و مولویت اهل حق، و لزوم ایمان داشتن به حکومت پیشوای عادل و بیعت کردن با چنین پیشوایی، و اطاعت کردن از چنین حکومتی (یعنی: حکومتی همسان و همانند آنچه علی - در نزدیک به ۵ سال دوره خلافت خود- جامۀ عمل پوشاند) و سر پیچی و مخالفت با هر حکومت غیر اسلامی و نظام ستمگر که حقوق مردم را رعایت نکند، و جانب محرومان را نگیرد. محتوای امامت و غدیر این است.
پیامبر فرمود: «ان الامر الله یضعه حیث یشاء» کار دین به دست خدا است، به دست من نیست. او خود در هر جا بخواهد قرار میدهد، و به هر کس بخواهد میسپارد.
از نظر عقل نیز چنین است. چگونه میشود پیامبری از جانب خدا بیاید، سپس امت و دین خود را رها کند، تا مردمان بیایند و در آن تصرف کنند. در این صورت از دین چه خواهد ماند؟ و همین است که عاقبت کار به جایی میرسد که یزید بن معاویه، و متوکل عباسی خلیفه رسول الله باشند! دین یک نظام الهی است. پس باید همه چیز آن الهی باشند؛ و همین گونه هم بود. از این رو پیامبر اکرم بارها و بارها، در خلال تبلیغ و یاد دادن دیگر احکام دین، مسألۀ جانشینی را نیز مطرح میکرد، و همواره علی را جانشین خود معرفی میفرمود؛ و از این جمله بود «واقعه غدیر».