پخش زنده
امروز: -
استانهای مختلف در هفتههای اخیر با قطعی گسترده برق مواجه شدند و به نظر میرسد گیر افتادن در آسانسور به هنگام قطعی برق به یکی از نگرانیهای مردم تبدیل شده است.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، محمدرضا زهره وندی رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته گفت: کابین آسانسورهای جدید عموما هنگام قطع برق به طور خودکار به نزدیکترین طبقه هدایت میشوند، اما اگر به هر دلیل این امر محقق نشد و فرد آموزش دیدهای که بتواند مطابق دستورالعمل هر آسانسور، فرد را خارج کند در ساختمان نبود باید با آتش نشانی تماس گرفته شود.
در هفتههای اخیر استانهای مختلف با قطعی گسترده برق مواجه شدند و به نظر میرسد گیر افتادن در آسانسور به هنگام قطعی برق به یکی از نگرانیهای مردم تبدیل شده است.
زهره وندی افزود: آسانسورهای جدید سامانه ای به نام یو پی اس دارند که اگر در زمان قطعی برق آسانسور بین دو طبقه مانده باشد، به طور خودکار کابین را به نزدیکترین طبقه هدایت میکند. این سامانه فقط مربوط به قطع برق است و در صورت خراب شدن آسانسور این کارکرد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر امکان اضافه کردن این سانانه به تابلوهای آسانسور قدیمی وجود داشته باشد نیز باید این اقدام انجام شود، گفت: این سامانه با باتری کار میکند که طول عمر مشخصی دارد.
اگر در حین سرویس به این موضوع توجه نشده باشد که باتری عوض شود یا مدیران ساختمان به این دلیل که در گذشته نیازی به این سامانه نبوده هزینه تعویض باتری را پرداخت نکردند، ممکن است آسانسورهای جدید نیز با مشکل مواجه شده باشند که این موارد به شرکت آسانسور و مدیران ساختمان برمی گردد.
زهره وندی در پاسخ به اینکه اگر سامانه یاد شده به هر دلیلی کار نکند یا وجود نداشته باشد و فرد به دلیل قطعی برق در کابین گیر بیفتد باید با کجا تماس بگیرد؟ گفت: معمولاً نحوه خروج سرنشین از یک دستورالعمل پیروی میکند و برای تمام آسانسورهای استاندارد تابلویی درباره نحوه خروج سرنشین از آسانسور به هنگام قطعی برق و خرابی در موتورخانه آسانسور نصب شده است و معمولاً به فردی در ساختمان هم آموزش داده شده است.
اما اگر به هر دلیل فردی که آموزش دیده در ساختمان حضور نداشته باشد یا گروه سنی افراد ساختمان بالا باشد و نتوانند اقدامی انجام دهند، باید با آتشنشانی تماس بگیرند.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران افزود: این آمار که در هفتههای گذشته در پی افزایش قطعی برق درخواست کمک چقدر بوده و چقدر افزایش داشته باید از آتش نشانی پیگیری شود که چه تعداد درخواست برای خروج سرنشین از کابین به واسطه قطعی برق داشتند. اما با توجه به اینکه در خیلی از ساختمانها خود افراد میتوانند افراد محبوس شده را خارج کنند، تعداد کل افراد محبوس شده در کابین به دلیل قطعی برق بیشتر از رقمی خواهد بود که آتش نشانی ارائه میدهد.
آیا برای خارج کردن فرد محبوس در آسانسور ، برق ساختمان باید قطع شود؟
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای خروج فرد محبوس در کابین باید برق کل ساختمان قطع شود یا نه؟ تصریح کرد: این موضوع برای آسانسورهایی است که قدیمی و استاندارد نیست و یا اينکه سرویس درست نداشته است. اما معمولا وقتی در آسانسور باز میشود تمام سامانه های دیگر آسانسور عملکرد ندارند، چرا که «در» یکی از ایمنیهای حساس آسانسور است؛ بنابراین اگر با وصل شدن ناگهانی برق، آسانسور شروع به حرکت کند یعنی ایراد داشته و خراب است.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته گفت: مدیران ساختمان حتماً با شرکتهای دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و عضو سندیکای آسانسور کار کنند چرا که آموزش و کنترل آنها از سوی انجمن انجام میشود. همچنین مسئولیت آسانسورها در ساختمانها برای اینکه با شرکتهای مجاز طرف قرارداد باشند صرفاً با مالکان و مدیران ساختمان است و اگر حادثهای رخ دهد آنها باید پاسخگو باشند.