پخش زنده
امروز: -
استاد و پیشکسوت قرآنی گفت: توجه به قراتت قرآن پیش زمینه تلاوت قرآن است که همراه با تدبر و نتیجه آن درعمل است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شبکه رادیویی قران امروز در گفتگوی ویژه خبر قرآنی با موضوع تلاوت احسن (قرائت و تلاوت) افزود: تلاوت به معنای خاص قرائت است، تلاوت با قرائت اختلاف دارد. اگر بخواهیم به معنای حقیقی به تلاوت قران توجه کنیم حقیقت تلاوت قران هرگز برای ما میسر و میسور نخواهد بود، چون این شانی از قرائت قران است که فقط ائمه معصومین میتوانند به آن دسترسی داشته باشند تلاوت قران همراه با تدبر و نتیجه در عمل.
منصور قصری زاده افزود: هر کسی نمیتواند بگوید من تالی (تلاوت کننده) قرآن هستم چرا که بعد تلاوت قران مقام ایمان حاصل میشود اگر حق تلاوت حاصل شود تلاوت احسن بحث ویژهای است. میتوان گفت تالی وظیفه سنگینی درقبال قاری قران دارد و برای انسانهای عادی تالی بودن نسبی است.
وی با اشاره به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری برآورده شده در بخش قرائت قرآن و پیشرفت سطح قرائت آن در کشور گفت: رهبری وقتی سه چهار ساعت کنار قرآن زانو میزنند، تبلیغ عملی قرائت قرآن میکنند. یعنی درسی برای همه ماست که نفس قرائت قرآن موضوعیت دارد.
مدیر شبکه رادیوی قرآن در ادامه به این شبههای اشاره کرد که برخی میگویند وقتی قرآن بخوانیم و تدبری در آن نباشد چه قایدهای دارد افزود: کسی که سراغ قرائت قران میرود برای ثواب آن میرود و آن خیر است، اما خیر آن به اندازه قرائت با تدبر نیست. اگر دنبال ان نبود میتوانست قران نخواند، مانند نماز جوامعی که زبانشان عربی نیست. اکثرا شاید معنی نماز را هم متوجه نشوند، اما این به معنای آن نیست که خیری در آن نیست که به این معناست که خیر حقیقی خواندن با تدبر در فهم آن است چنانکه امام صادق میفرمایند " مومن کمتر از پنجاه آیه قرآن در روز نخواند ".
آقای قصری زاده با اشاره به اینکه در سیره علما و صلحا و در زمان امام خمینی (ره) که نقل به مضمون به سیداحمد فرمودند "مداومت داشه باشید بر قرائت قرآن و اگر فکر کنید که معنای آن را متوجه نمیشوی و فایده ندارد، بدان این از وسوسههای شیطان" است، افزود:کنار قران بودن انس میاورد، قرآن کتاب خالق و محبوب است حتی اگر متوجه نشود نگاه به آن نیز لذت دارد چراکه محبوب با عشق با مخاطبش حرف میزند که باعث تعالی اش میشود این خودش خیر است، اما این خیر به تنهایی کافی نیست.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در یکی از جلسات قرآنی گفت: رهبری فرمودند " قرائت قرآن مثل سر در یک عمارت مجلل است، زیرا کسی که سر در زیبای عمارت را میبیند میگوید این عمارت که سردرش به این زیبایی است درون آن چه خبر است ".
این استاد و پیشکسوت قرانی گفت:شاید برخی قرائتهای زیبا مقدمهای با ارزش و گرانسنگ برای کشش به سمت قرآن است که خیر است. مقامهای بعدی آن تلاوت است که توجه به معانی و خواسته آن در مقام عمل است.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در بخش فعالیتهای این رادیو در باب ارتقای فرهنگ قرآنی گفت:ما هر چقدر در راه قرآن انجام وظیفه کنیم باز با قله فاصله داریم شاید به اندازه خودمان تلاش میکنیم، اما باز جا دارد و میشود بهتر بود. وضعیت فعلی اگر آسیب شناسی شود میتوان از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.
وی گفت: قاری قرآن به معنای حقیقی یا قاری در حد روخوانی و تجوید و. این دو مقوله فاصله دار از هم است، هر چه توجه به معنا کنید اثر آن روی مخاطب دیده میشود که روی این زمینهها باید خیلی کار کرد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت: باید مدیریت شود چرا که صوت و لحن، لحنهای غیر قرآنی به عنوان کارهای نواوری دیده میشود که نقطههای خطرناکی است. باید و نبایدها باید در زمینه قرائت رعایت شود، زیرا متن قرآن قدمت و اصالت بیش از ۱۴۰۰ ساله دارد که در عین قدیمی بودن آن - نو است لذا میخواهند کار جدید کنند. دنبال صوت و موسیقی آن میروند که خطر اینجاست که باید رعایت عوامل در قرائت قرآن را همواره مد نظر داشت.
قصری زاده افزود:قرائت عمومی و قرائت خاص در رادیو قرآن مورد توجه است. بحث تخصصی قرآن سالهاست که به آن توجه شده لذا باید حواسمان باشد که در معرفی قلههای قرائت قران به دامنه این قله هم توجه شود که همه مردم ورود به ساحت قرائت قرآن داشته باشیم و بستری فراهم شود که همه بتوانند به قرائت ساده قرآن متمایل شوند که نمونه بارز آن در قرائت ساده و تاثیرگذار قرائت شهید سلیمانی و آیت الله علامه طباطبایی است که از نظر تخصص قرائت و فنی اگر ایرادتی داشت، اما آنچنان تاثیرگذار بود که در عمل خودشان متجلی و در گفتار ورفتارشان نمود داشت.