پخش زنده
امروز: -
اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرایند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران را به تصویب رساندند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانم بهاره آروین در سیصدونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از لایحه «دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرایند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران» اظهار داشت: این یکی از هدفگذاریهای شورای پنجم بود که اولین مصوبه آن را در سال ۹۷ داشتیم. پس از آن هم دو بار دیگر راهاندازی بازار آنلاین تهاتر را در برنامه سوم توسعه و در تبصره بودجه سال ۹۹ تصویب کردیم تا عزم خود را برای حذف این پتانسیل فسادزا از شهرداری نشان دهیم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در اولین روزهای پنجمین دوره مدیریت شهری، شهردار وقت تهران بخشنامهای مبنی بر ممنوعیت فعالیت کارگزاریها در حوزه منابع غیرنقد صادر کرد. کارگزاری ایدهای بود که در دورههای قبل ایجاد شده بود تا بتواند بودجه غیرنقد را محقق کند.
آروین اضافه کرد: برخی از بدهکاران پول نقد نداشتند و میخواستند به جای بدهی خود به شهرداری ملک دهند و برخی از طلبکاران به دلیل نبود نقدینگی در شهرداری حاضر بودند به جای طلب خود ملک یا پروانه دریافت کنند. چون شهرداری تصور میکرد مدیریت این وضعیت پرهزینه است و از طرفی نمیتوانست از بدهکاران خود ملک دریافت کند این مسئولیت را به کارگزاری میسپرد تا کارگزاریها با بدهکاران و بستانکاران تسویه کنند و بعد شهرداری آن مبلغ را در قالب پروانه و هولوگرام به کارگزاریها پرداخت کند.
وی در ادامه گفت: نفع بیشینه کارگزاریها در این بود که املاک بدهکاران به شهرداری را با کمترین قیمت بردارند و از سوی دیگر طلب طلبکاران از شهرداری را با املاک بیارزش یا کم ارزش، ولی با قیمت غیرواقعی پرداخت کنند. کارگزاریها از هر دو طرف ضرر و زیان وارد میکردند تا نفع خودشان بیشینه شود و هر دو طرف از آنجا که در عسر و حرج قرار داشتند ضرر و زیان را قبول میکردند.
به گفته او، آنقدر این فضا غیرشفاف بود که در انتهای دوره قبل و ابتدای دوره پنجم شورا خیلی از کارگزاریها به شهرداری بدهکار بودند؛ یعنی پیش از آن که با طلبکاران شهرداری تسویه کنند از شهرداری پروانه و هولوگرام گرفته بودند.
آروین خاطرنشان کرد: سال ۹۷ که دستورالعمل مدیریت منابع غیرنقد شهرداری به شورا آمد ایدهای از سوی دوستان طرح شد که به کمک آن بتوان ضرورت وجود کارگزاریها را حذف کرد. با توجه به اینکه ما یک سری طلبکار و یک سری بدهکار داریم که هردو به دلیل نبود نقدینگی میخواهند بدهی خود را به صورت غیرنقد تسویه کنند، با استفاده از بستر فناوری اطلاعات میتوانیم اینها را در ارتباط باهم قرار دهیم و به نظر میرسد نفع دو طرف ایجاب کند قیمتی تعادلی تعیین شود تا ضرر و زیانی متوجه هیچ یک از طرفین نشود.
وی با بیان اینکه دوستان شهرداری معتقد بودند این کار جزئیات و ریزهکاریهایی دارد، گفت: یکی از دغدغهها این بود که طلبکاران و بدهکاران چگونه اولویتبندی شوند. بهعلاوه این دغدغه وجود داشت که ممکن است در صورت ابلاغ این دستورالعمل حساسیتهایی در نهادهای نظارتی ایجاد شود؛ بنابراین ما پیشنهاد کردیم دستورالعمل به شورا بیاید تا هم دغدغههای شورا در آن لحاظ شود و هم از سوی نهادهای نظارتی مسئلهای ایجاد نشود.
آروین ادامه داد: ما این موضوع را طی سه سال گذشته در کمیته شفافیت دنبال کردیم و با همکاری اداره کل خزانهداری شهرداری کارگروهی در این زمینه تشکیل دادیم و اکنون دستورالعمل نهایی شده است.
وی افزود:در این دستورالعمل همه دغدغهها را لحاظ کردهایم. برای اینکه شهرداری به موضوع ورود نکند تا بازار به هم نخورد و در عین حال بر روی بازار نظارت داشته باشد، در دستورالعمل جزئیاتی دیدهایم و حتی برای تسویه بدهیها از طریق بازار سقف زمانی گذاشتهایم تا اگر بدهکاران از این امکان تهاتر استفاده نکردند، فرصتشان به اتمام برسد.
وی با تاکید بر اینکه همه جزئیات و ریزهکاریها در دستورالعمل دیده شده است و به نظر میرسد شفاف است، گفت: اگر این دستورالعمل اجرا شود امیدواریم بخش مهمیاز فساد حوزه کارگزاریها و تحقق بودجه غیرنقد رفع شود و هم بدهکار و هم طلبکار به صورت راضیتر بتوانند تهاتر بدهی و طلب را انجام دهند.
آروین در بخش بعدی سخنان خود و در پاسخ به سوالات برخی از اعضا گفت: قرار نیست همه بدهیها و طلبهای شهرداری را از طریق این سامانه مدیریت کنیم. تبصره ماده ۳ میگوید حضور واحدهای اجرایی در این سامانه به عنوان طلبکار یا بدهکار ممنوع است. یعنی شهرداری نمیتواند به عنوان بدهکار در سامانه ملکی را عنوان کند تا طلبکاران طلب خود را با آن تهاتر کند. اگر ما ملکی داریم باید آن را به مزایده بگذاریم تا بتوانیم طلب خود را پرداخت کنیم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر نیز اظهار کرد: ما کمیسیون غیرنقد را حذف نکردهایم و اصلا معقول نیست که ما منابع نقد خود را تبدیل به غیرنقد کنیم. این کار سقفی دارد و براساس دستورالعمل مدیریت منابع غیرنقد برخی از مودیان میتوانند بخشی از عوارض شهرسازی خود را به صورت غیرنقد پرداخت کنند. الان به جای اینکه از مودیان بخواهیم به کارگزاری بروند اعلام خواهیم کرد که میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند. اینگونه واسطهای تحت عنوان کارگزاری حذف شده است.
در نهایت پیشنهاد بازگشت این لایحه به کمیسیون با ۱۰ رای موافق از ۲۱ نفر از حاضران به تصویب نرسید و کلیات لایحه با ۱۵ رای موافق تصویب شد.
بررسی طرح جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستانها
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت طرح "جدا سازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستانهای شهر تهران" موافقت کردند.
در سیصد و نهمین جلسه شورا بررسی یک فوریت طرح " جدا سازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستانهای شهر تهران" در دستور قرار گرفت.
حجت نظری در توضیح این طرح گفت: یک مشکل بسیار بزرگی داریم و با وجود ممنوعیت حضور حیوانات در بوستان ها، در تمام بوستانها حیوان گردی صورت میگیرد و حیوانات در کنار شهروندان حضور دارند. ولی ممکن است خیلیها این اتفاق را دوست نداشته و بنا به دلایلی فوبیا نسبت به حیوان داشته و حتی حساسیت داشته باشند و این حساسیتها چه برای بزرگسال و خردسال ممکن است وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: باید جایی برای بازی کودکان و حضور آرامش بخش خانوادهها را فراهم کنیم و آنچه بسیار حائز اهمیت است باید امکانی برای همه شهروندان فراهم کنیم تا در فضاهای عمومی حضور داشته باشند. من خیلی از خانوادهها را میشناسم که وجود حیوانات مانع از حضورشان در بوستانها شده است.
نظری افزود: با این حال این طرح صرفا برای خردسالان است و اینکه هم از باب اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و هم از باب تامین سلامت شهروندان نیاز است این جدا سازی را داشته باشیم تا در بوستانهای محلی امکان بازی با آرامش و لذات کودکان را فراهم کنیم.
در نهایت یک فوریت این طرح با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.
کمک به برج میلاد برای جبران عدم تحقق درآمدهای ۱۴۰۰
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت لایحه اصلاح مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه موضوع منابع و مصارف شرکت برج میلاد موافقت کردند تا عدم تحقق درآمدهای برج میلاد در بودجه ۱۴۰۰ جبران شود.
در سیصد و نهمین جلسه شورا بررسی یک فوریت لایحه اصلاح جزء (ح) بند (۳) تبصره (۱) مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه موضوع منابع و مصارف شرکت برج میلاد در دستور قرار گرفت.
حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: همانطور که در تبصره یک بودجه ۱۴۰۰ در درآمدهای شرکت برج میلاد پیش بینی شدهاست این شرکت میبایست از محل درآمد هایش بتواند درآمدهای خاصی را داشته باشد و در همین ردیف بند (۳) تبصره (۱) ۳۰۰ میلیارد تومان در آمد برای شرکت برج میلاد پیش بینی شده بود که میبایست صرف نگهداری سازمانی بشود.
مظاهریان ادامه داد: با اختلاف فاحش درآمدی مواجه شدیم یعنی از ۳۰۰ میلیارد تومان تنها ۳ میلیارد تومان محقق شده است یعنی یک درصد.
وی ادامه داد: از این بابت این لایحه به صورت یک فوریت آمده و نکته قابل ذکر این است که به سبب شرایط کرونایی درآمدهای مجموعه شرکت برج میلاد مختل شده است. در خواست ما در این لایحه این بوده که به شهرداری تهران اجازه داده شود تا زمانی که شرایط کرونایی ادامه دارد هزینهها را در زمره مصارف عمومی تلقی کند.
در ادامه بهاره آروین به عنوان مخالف گفت: اینکه درآمدها مطابق آنچه پیش بینی شده، محقق نشده است، مشخص و قابل پیش بینی بود تا زمان تداوم کرونا همین خواهد بود. ولی ما نباید برای شرایط استثنایی تبصره بودجهای را اصلاح کنیم که پیامدهای بلندمدت خواهد داشت.
وی ادامه داد: ما در بسته کرونایی به شهرداری اجازههای مختلف دادیم از جمله پیش خرید خدمات این سازمانها یعنی شهرداری میگفت اگر بخواهم کمک کنم وام و تسهیلات میدهم.
آروین افزود: در لایحه بودجه تاکید شد که شرکت برج میلاد هر چه درآمد داشته باشد، باید صرف هزینه خود کند. اکنون دوستان میگویند هیچ درآمدی ندارند باز هم این شرایط قبول، اما میتوانید از بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی استفاده کنید. ولی آیا میشود مصارف برج میلاد را بیاوریم در مصارف عمومی شهرداری؟ یعنی شرکت برج میلاد را کاملا به سازمانی هزینه زا تبدیل کنیم که از محل بودجه عمومی شهرداری باید مصارف را پرداخت کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: محتوای این لایحه پیامدهای بلند مدت دارد و به نظر دعوای درون شهرداری است، ما هزار و یک راه دیگر در بستههای کرونایی داشتیم، اما با این لایحه ساختار بودجه و شرکتهای مستقل را به هم میزنیم چرا که وقتی شرکتی در زمره بودجه عمومی قرار گرفت دیگر درآوردنش به این سادگی نیست.
آروین افزود: از طرفی اینکه ما ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد زایی برای برج میلاد کردیم بدین سبب بود که در سالیان قبل ۸۵ درصد درآمدها پنهان بوده و ثبت نمیشده است و ما این میزان را برآورد کردیم و در بودجه گذاشتیم.
وی تاکید کرد: راههای دیگری هست که این مشکل برطرف شود و در آخرین روزهای شورای پنجم تصمیمهایی را نگیریم که پیامدهای بلند مدت دارد و معلوم نیست در بلند مدت به درستی رفع و رجوع نشود.
در ادامه مجتبی حسینی توسل مدیر عامل شرکت برج میلاد گفت: حال برج میلاد خوب نیست اکنون ۱۸ ماه است برج میلاد کرونا گرفته است و امروز دوستان محبت کنند و با این لایحه موافقت نمایند.
وی ادامه داد: ما برای تعهد درامدی برج میلاد هیچ مبنایی پیدا نکردیم که بتواند محقق شود، ضمن اینکه میانگین کل درامد برج میلاد از ابتدا تاکنون ۲۷ میلیارد تومان بوده و امسال در شرایط کرونایی ۳۰۰ میلیارد تعهد خیلی فاصله عجیبی است.
توسل ادامه داد: این در شرایطی است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز برج میلاد ۳.۵ میلیارد تومان درامد داشته است یعنی یک درصد.
مدیر عامل شرکت برج میلاد افزود: ماهیت خود برج میلاد از شرکت برج میلاد جداست. مالکیت اراضی و املاک به عهده شهرداری است و لذا نگهداشت هم با شهرداری است. اما با این حال بار جدیدی هم به عهده شرکت برج میلاد گذاشته شده است.
وی ادامه داد: فضای سبز، نگهداشت و بازیافت به عهده شهرداری بود و در سال گذشته از محل منابع عمومی تامین میشد، اما در سال جاری به عهده برج میلاد گذاشته شد. این در حالی است که فاصله درآمدی با هزینه نگهداشت چندین برابر شده است و به هیچ وجه قابل انجام نیست.
توسل گفت: برج میلاد توان مهندسی و نماد توان داخلی ماست و درخواست داریم با این لایحه موافقت نمایید.
در نهایت یک فوریت این لایحه با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.
والسلام